Rieth József:
Gyermekkorom
- Előzmények,
szüleim
(Tartalomjegyzékhez --
Gyermekkorom -- Előzmények) --
Szüleim --
Rokonaim
ELŐZMÉNYEK, SZÜLEIM (TARTALOM)
Édesapám élete
-
Budakeszi családok - Riethék családi háza - Macskakínzás - Csapdás megbüntetés -
Bicskázás - Genetikus örökség - Mészner-lány
Édesanyám élete
-
Tiszaföldvár - Révész - Lápvilág - Cselédiskola
Rokonságomról röviden
-
Budakesziek - Tiszaföldváriak
Édesapám élete
Édesapám élete -
Édesanyám élete -
Rokonságomról
röviden
(Budakeszi családok - Riethék családi háza - Macskakínzás - Csapdás megbüntetés
- Bicskázás - Genetikus örökség - Mészner-lány)
Édesapám Budakeszi
sváb származású volt. Családjuk a többi
budakeszi családtól alig tért el, a
középparasztok csoportjának alsó határán éltek. Annyi földjük volt, amennyi
éppen elég volt a megélhetéshez, de jómódot nem biztosított számukra.
Gazdálkodtak, fuvaroztak, kihasználták a lehetőségeket, amit az egyre gyorsabban
változó világ, valamint a szomszédos, gyorsan fejlődő főváros, Budapest nyújtott
számukra. Zárt közösségben éltek: egymás közt házasodtak, csak elvétve
telepedett közéjük magyar, vagy más nemzetiség, de az parányi sziget maradt az ő
világukban. Ez a település egy kis Bajorország volt, beszorítva Magyarország
szívébe. Az anyaországuktól távol voltak, de az új hazájuknak is
valamiféleképpen a perifériáján. Nem volt kapcsolata az itteni svábságnak az
igazi Bajorországgal, a falu a maga nehézségeivel élt együtt, küzdött a befogadó
ország, a szomszédos főváros idegen kultúrájával, gazdaságával, közben
valamilyen mértékben őrizte a pár száz évvel korábban elhagyott anyaföld
kultúráját, nyelvét. Mi az a vékonyka szeletnyi múlt, amit én még nyomon tudok
érni?
Jófejű, de lusta tanuló volt édesapám -- ezt ő vallotta meg nekem egy őszinte
pillanatában -- éppen csak annyit tanult, amennyit muszáj volt, így végzett el
hat elemit. Az iskolai élményeiről nem sokat mesélt nekünk, nyílván nem akart
rossz példát nyújtani számunkra, meg -- valószínűleg -- szégyellte is a
gyermekkori dolgait. Kisgyermekkoromból úgy emlékszem, hogy enyhe svábos
akcentusa volt, helyesírása teljesen rossz volt, fogalmazni nem tudott. Később
-- amikor mi gyermekek már iskolába jártunk -- sokat küzdött, hogy lemaradásait
pótolja, gyakorolta a helyesírást, sokat olvasott, figyelte a rádiót. Minket
mindég tanulásra buzdított, mert saját életéből látta: bizonyos alapvető
műveltség nélkül elveszett emberek leszünk, a minimális elvárásoknak sem tudunk
majd megfelelni. Az ő élete bizonyította, hogy felnőtt korban már iszonyatosan
nehéz (vagy sokszor szinte lehetetlen) mindazt megtanulni, amit gyermekkorában
az ember elmulasztott. Kemény gyakorlásával sok mindent pótolt, akcentusa idős
korára teljesen eltűnt, fogalmazása is szépen fejlődött, a városi iparos
műveltségi szintjének megfelelő kulturszintet sikerült elérnie, de ez kemény
igyekezetet követelt meg tőle.
|
A Vendel utcai ház udvarán Mariska néniékkel
(A szélső képen baloldalon áll édesapám, mellette Éva
húga, majd Mariska néni.
Középen áll Szautner Feri bácsi, a férje. Mellette áll
a kutyával játszva Szautner Feri. A padon ülve Laci öcsémet ölelem és bátorítom,
aki félő tisztelettel figyelte a kutya játékos, de
számára ijesztő ugrándozását. Mellettem húgom ül,
végül a pad legszélén Szautner Mária látható, az akkor
még legkisebb Szautner-gyerek.)
|
Lenn a falu végén, az akkori Vendel utcában volt a
Riethék családi háza. Az utca közepén egy nem túl nagy parasztházban
éltek. Én már csak a
Mariska
néniéket, édesapám húgáékat ismertem meg. Ők még a családi házban éltek, Velük
élt
Éva
húga is, Mariska néniék gondozása alatt. A többi testvér a falu más részeiben
lakott: János-bátyja a
Fő utcában,
Anna-húga pedig onnan
pár száz méternyire, a falu közepén a Széchenyi utcában.
Gyurka-bácsi, az öccse Budapesten élt -- mióta emlékezem -- pékségben
dolgozott, házassága előtt munkásszálláson lakott.
Ez a családi ház egy enyhe domboldal lábában lapul
meg. A lakóépület rész az utca felé nyúlik ki, ott volt a szépszoba. Bejárata a
konyhába nyílt, egy fedett udvari beugró alól. A fénykép az udvar sarkát
mutatja, a sötét beugróban balkézre nyílt a konyha, szemben pedig sejthető Éva
cellányi szobácskájának az ablaka. A kép egyébként 1941 táján egy
látogatásunkkor készült. A mögöttünk látható fehér fal az istálló fala.
Feri bácsi főfoglalkozásképpen fuvarozott, és ez aránylag tisztes jövedelmet
biztosított a családnak. Csak nagyon kevés földmíves tevékenységet végeztek. Az
utca felé a központi lakókonyha után egy lakószoba, majd egy tiszta szoba
következett. A hátsó részen, a domboldal felé kamra és egy kis szoba volt
található. Ezután az udvar végén egy szép nagy istálló következett. Amikor én a
házat a negyvenes években megismertem, a ház jó karban volt, az istállóban két
ló és két tehén éldegélt. Nem emlékszem, hogy disznó- és csirkeól tartozott-e a
házhoz, de úgy rémlik, nem volt, vagy csak minimális kifutóval. Csak két
alkalommal jártam itt, először még a negyvenes évek elején, másodszor pedig az
ostrom után egy batyuzás alkalmából. Akkoriban öten éltek a házban, de édesapám
gyermekkorában még heten laktak ott. Elég szűkös lehetett a tér, de falusi
viszonylatban, az akkori életviszonyoknak valószínűleg megfelelhetett. Nem
jómódú körülményeket nyújtott, de az átlagosnak megfelelő lehetett.
A gyerekeknek a házzal szemben, az utca túlsó
oldalán egy bőséges legelő terület állt rendelkezésükre játék céljára. Amikor
annakidején ott jártam, ez a rét igen mostoha helynek tűnt, de édesapám
gyermekkorában bizonyára remek játszótér lehetett. Egyébként nem sok történetet
mondott el édesapám a kisgyermekkoráról, csak két történetre emlékezem. Az egyik
egy brutális játék volt, egy macskakínzás.
Magamban felfedeztem egy ösztönös ellenszenvet a macskák iránt, valószínűleg
apai örökség ez bennem. No, ők elkapták a macskájukat egyszer, a négy lábára
szurokkal dióhéjat ragasztottak, majd zacskót kötöttek a farkára, amiben néhány
apró kavics volt. Szegény macska, amint szabadulni tudott, menekülni próbált.
Mögötte zörgött a zacskó, amitől még jobban megijedt. Első rémületében a tető
felé próbált futni, de a "diótopánok" miatt a tetőről visszacsúszott, majd
földre huppanva világgá szaladt. Maga a történet nekem annakidején roppant
fiúsnak és nagyon jól kiagyaltnak tűnt, bele is illett a bennem szunnyadó,
macskák iránt érzett ellenszenv érzésbe, de azért rövid élvezkedés után
sajnálattal gondoltam a szerencsétlen állatra, és már gyermekfejjel is
elhatároztam, hasonló kegyetlen állatkínzásoktól távol tartom magam.
A másik történet egy szomszéd bácsi
csapdás megbüntetése volt, akivel
előzőleg biztosan sok konfliktusba keveredtek. Lehet, hogy rendszeresen
megdézsmálták a gyümölcseit, vagy letaposták a zöldségeit, virágait, de a
haragnak komoly oka lehetett. Nos a bácsit úgy bosszulták meg, hogy az egyik
este, a kertje végén levő árnyékszékéhez vezető ösvényre keresztbe madzagot
húztak, amiben a bácsi megbotlott és nagyot esett. Nem tudtam lelkesen fogadni a
történetet, számomra túlságosan durva volt, és bár meg tudtam érteni a
gyermekcsíny indokát, a tehetetlen bosszúállás keménységét, de alapjában nagyon
sajnáltam a bácsit a balesete miatt, szinte éreztem a szegény öregúr fájdalmát.
Az eset után már teljesen megértettem, hogy közte és a gyerekek között csak
állandó háborúság lehetett. Lám, a sváboknál is megvolt a "jószomszédság török
átka"...
Az ilyen -- számomra nagyon idegen és bizarr --
történetek nyomán nem is nagyon érdeklődtem édesapám gyermekkora felől. Ő sem
volt túl beszédes, talán érezte is húzódozásom. Mindenesetre a falusi világ és
életstílus nem igen érdekelt. Idegenkedésemet még fokozta
(Szautner) Feri
unokaöcsémmel való megismerkedésem. Ő jó pár évvel fiatalabb volt, de ez a három
év (no és természetesen a falusi kultúra) korszaknyi távolságot jelentett
köztünk. Nagyon nem szeretett tanulni, teljesen más játékok iránt érdeklődött,
ráadásul ami engem érdekelt, az őt egyáltalán nem hozta lázba. Más falusi
ismeretségeim is hasonló idegenkedést eredményeztek bennem, egy idegen
kultúrával való találkozást, valami primitívség érzetét, egy -- talán az akkori
arisztokráciát jellemző -- elhúzódást. A gyermekkori világom egyébbként is a
"paraszt" jelzőhöz valami pejoratívet kapcsolt, amit csak fokozott a "nagy
paraszt" vagy "büdös paraszt" kifejezések megvető és elitélő értelme...
Még egy fiatalkori történet volt édesapám életéből, ami sokszor
elgondolkoztatott, és számomra teljesen idegen volt. Édesapámék az alvég
fiataljaival szórakoztak, ott jártak kocsmába is. Nem tudom milyen okból -- de
valószínűleg egy lányügy miatt -- egyszer a falu felső részén található kocsmába
tértek be az alvég fiataljaival. A következmény verekedés lett, és édesapámat
megbicskázta az egyik felvégi fiatal. Édesapám az Új Szent János
Kórházba került. Már nem emlékszem, a testén hol sérült meg, de nagyon elitéltem
azt is, hogy konfliktusba került, meg magát (és főképp) a brutális verekedést
is. Az ilyen durva dolgok mindég felkavartak, ösztönös menekülésre késztettek.
Ezért aztán nem is nagyon firtattam édesapámnak az ilyen jellegű emlékeit.
Tudomásul vettem: ő egy más világból jött, ez nem az én világom. Ha modellt kell
édesapámban találnom, az valami más kell hogy legyen. Életéből én a dolgos
hétköznapjait, a hibátlan, kiváló minőségű munkáját, az őszinte becsületességét,
a természetes mély vallásosságát tanultam el elsősorban.
Nagyon sajnáltam édesapámat a családjától való elszakadása miatt. Mi Rieth-ek
valószínűleg
genetikusan hordozunk magunkban valami távolságtartást, valami
"magam útját járomságot". Valahol meglazult bennünk a családhoz való áldozatos
kötődés készsége. Ezért az önkéntes remeteségért óriási áldozatokat tudunk
hozni. Édesapa is valószínűleg így került Budapestre. Mint ősei Bajorországot, ő
is elhagyta szülőfaluját. Vállalta a maga útját, a nehézségeket, az új szakma, a
cipészség terheit. Cipész lett. Segítette
talán a váltásban a kibontakozó világgazdasági válság is (ebben az időben aki
pénzt akart keresni, annak sokszor a legkülönösebb munka lehetőséget kellett
elvállalni), de az elszakadásban fontosabb lehetett a család kiházasítási
döntése. A családja választása (és érdeke) ellenében egy menyasszonyjelöltet --
és egy egész családot -- hagyott ott a faluban. Valójában a szomszéd
nadrágszíj-parcellát, amit a házasságban tulajdonul szerzett volna. Nem tudom ki
lett volna az ara, talán egy Mészner-lány. (Azért
gondolok a Mésznerékre, mert ostrom után a Gyurka bácsi földjével szomszédos
parcella az övéké volt, és nem fogadtak minket nagyon barátságosan, amikor
belekezdtünk a mi földrészünk művelgetésébe). Édesapám a kitagadást is vállalva
megszökött, Pestre jött Török Kálmánhoz, "suszternak".
Édesanyám élete
Édesapám élete -
Édesanyám élete -
Rokonságomról
röviden
(Tiszaföldvár - Révész - Lápvilág - Cselédiskola)
Tiszaföldvárról szinte semmit se tudtam
évtizedeken keresztül. No persze, annyit tudtam, hogy
Tiszaföldvár Szolnok mellett található, és a Tiszánál. De magáról a
településről szinte semmit, az ottani életről ugyanígy minimálisat. Csak a
legutóbbi hónapokban, (most már idős fejjel) az Internet segítségével kezdtem
komolyan ismerkedni édesanyám szülőfalujával. Kutatgattam történetét,
vizsgálgattam az ottani emberek életét. Így próbáltam valamit kideríteni
édesanyám rokonságáról, gyermekkoráról és a szülői házáról. Az eredmény nem lett
túl sok. De -- lássuk csak -- mi az a kevés?
Édesanyám úgy érzem, földmíves családból származik.
Régen, még a 19. század elején valószínűleg foglalkozást jelentett a "Révész"
név, akkor még valóságos lápvilág volt a falu környéke.
Ez maradt a török uralom idejéből. A mindenfelé kanyargó sok holtág és a mocsár
élelmet, védelmet, kenyérkeresetet jelentett azoknak a ide települőknek, akik az
elnéptelenedett vidékre jöttek, magyarok is, tótok is. Békességben éltek ebben a
miliőben, egészen a mindent átalakító
Tisza-szabályozások koráig. Érzésem szerint
akkor sok minden felborult. Híd épült, de nem ott, ahol remélték, távolabb
került a Tisza, holtágak tűntek el és csatornák alakultak ki, megszűnt a
mocsárvilág, helyébe földművelés váltotta fel a korábbi halászatot és
állattenyésztést. Nagyszüleim is ebben az új környezetben nőttek fel, (bizonyos,
hogy már dédszüleimnek is) fel kellett adniuk a révész életet, és a földmívesek,
vagy a fuvarosok életstílusát kellett gyakorolniuk. Én legalább is így képzelem
el. Nagyszüleim összeismerkedtek, és egy magyar fiatal, meg egy fél-tót
menyecske házasságából jött létre édesanyám családja. Szép nagy család volt, de
a családról szinte semmit se tudok. Édesanya nem beszélt sem róluk, sem a maga
gyermekkoráról.
Családi ellentétek miatt jött édesanya Pestre. Egyszer mintha mesélt volna
valamit arról, hogy olyanhoz akarták adni, aki neki nem tetszett. Talán emiatt
hagyta ott a falut, és szakított meg minden kapcsolatot a családjával. Egy
érdekes eset mintha erre mutatna. Közvetlenül a háború után történt (már fenn
laktunk a második emeleten az "Ákos lakásban"), hogy becsöngettek hozzánk és
édesanya ment ajtót nyitni. Egy férfi állt az ajtó előtt. Édesanya roppant
ideges lett, a férfire kiáltott: "Látni sem akarlak titeket!" majd indulattal
becsapta az ajtót. A férfi még egyszer-kétszer csöngetett, aztán elment, soha
többé nem mutatkozott. Édesanya csak annyit mondott, hogy egy tiszaföldvári
ember volt az illető, de többet nem árult el. Minden esetre roppant ideges volt,
csak nehezen csillapodott le, mi gyerekek pedig nem mertük faggatni.
|
Egy
cselédkönyv |
Budapesten cselédlány lett egy családnál,
ami akkoriban egy tisztes foglalkozás volt fiatal, faluról jött lányok részére.
Az alkalmazó uraságnak hivatalból kellett segítséget adnia édesanyának egy
cselédiskola elvégzésére. Édesanyám jó eredménnyel végezte el az
iskolát. Korábban is, otthon is, nagyon jó tanuló volt, a háztartási ismereteket
nagyon szívesen tanulta már akkor is és az iskolában is. Itt Pesten is
megbecsülték őt, mint háztartási alkalmazottat. Egyszer láttam a Cselédkönyvét,
de az a halála után nem került elő. Nem sok helyen szolgált, és ez is azt
mutatja, hogy munkáját is megbecsülték, de ugyanakkor ő is elégedett volt a
gazdáival.
Rokonságomról röviden
Édesapám élete -
Édesanyám élete -
Rokonságomról
röviden
(Budakesziek - Tiszaföldváriak)
|
Budakeszi központja madártávlatból, és térképe |
A török kiűzése után Budakeszi területe kihalt, üres
volt, de ugyanígy Tiszaföldvár is lakatlan terület volt. Budakeszire a Zichy
család telepített svábokat. Ezek a svábok, a
dunai svábok, maguk közt éltek, házasodtak, nem igen keveredtek idegenekkel.
Buda közelsége, a technika gyors fejlődése a kiegyezés időszaka után jelentős
hatást fejtett ki a falura. Tiszaföldváron is a betelepülés volt a megoldás, oda
magyarok és tótok áramlottak be, akik körül, és akikkel lassan alakult ki a
modern ipar és gazdaság.
Budakeszi rokonságom. Édesapám
szülei:
Rieth János és
Winternkorn Mária. Hat
gyermekük született. Korábban is nagy
családot alkottak. Történetem
szempontjából szerencsés (ezt persze csak képletesen mondom) a második
világháború alatt bevezették a "zsidó
törvényeket", és az emiatt beszerzett, majd rám örökített keresztlevelek
nyomán sok ősömet sikerült felderítenem, de szüleim kikérdezésével is, még
időben tudtam aránylag sok adatot találni a régiekről. Sajnos sok emlék
elveszett, csak néhány emberről sikerült bővebb adatot megőrizni. Édesapámról,
Rieth Józsefről aránylag
bővebben gyűjtöttem emléket. Testvéreiről már jóval kevesebb ismerettel
rendelkezem. Bátyja,
Rieth János ácsmester
volt Budakeszin, ki lett telepítve, Németországban halt meg. Öccse,
Rieth György
pékinas lett, igen keveset tanult, Pesten hunyt el, ő (édesapámmal együtt)
megúszta a kitelepítést. Húgai,
Rieth Mária és
Anna
fuvaroshoz és földmíveshez mentek férjhez,
Éva pedig Mária
háztartásában élt. A leány testvéreknek is a kitelepítés lett a sorsuk, szintén
Németországban hunytak el.
A kitelepítés a svábok
második világháborús szerepe miatt következett be. Ők a Hitleri Németország
iránti barátság miatt csatlakoztak a Volksbundhoz, sőt a
Wehrmaht kötelékébe is beléptek, SS-katonák voltak, részt vettek Buda
védelmében a szovjetek ellen, és csak az utolsó napokban szöktek meg a német
hadseregből, akkor menekültek haza Budakeszire. Büntetésük -- mint sváb
kissebbségnek -- a kollektív kitelepítés volt. Németországban nagyon nehezen
tudtak meggyökeresedni. de végül sikerült beilleszkedniük.
|
Tiszaföldvár látképe és
környezetének térképe
|
Tiszaföldvári rokonságom,
Édesanyám
Tiszaföldvárról származott, de nagyon
keveset beszélt az ottani életről, szüleiről, testvéreiről. Nagy családjuk
volt, 13-an voltak testvérek. Könnyen lehet, hogy édesanyja a közeli
Dévaványán, vagy Cibakházán született, szüleim beszélgetéseiben ugyanis ezek
a helységnevek gyakran előfordultak. A Simonékkal való hosszú mesékben is
gyakran emlegették ezeket a neveket. Valószínűleg rosszul esett édesanyámnak
visszaemlékeznie az otthoni dolgokra, ezért ritkán beszélt a fiatalkoráról.
Gyermekkoráról úgy beszélt, hogy az gondtalan volt, a családdal
szeretetteljes volt a viszony.
Sokszor legeltette a libákat, játszottak egymással gyerekek. Ha rokonról
mesélt is, az kiskoromban lehetett, nem emlékszem már arra. Fiatalkoráról
nem szeretett beszélni, hamarosan nem is kérdezgettük már, pedig biztosan
sok érdekeset hallottunk volna.
|
Nagyanyám, Laszkács Zsuzsanna
|
Anyai nagyapám,
Révész Mihály
magyar volt, édesanyja,
Laszkács Zsuzsanna félig tót. Sajnos szüleiről nagyon keveset mesélt
édesanyám. Édesapját, nagyapámat el se tudom képzelni, viszont édesanyjáról az
itt látható elhalványult, megviselt kép a gyűjteményembe került. Mihály bácsi
bizonyára kemény, energikus apa volt, valószínűleg ilyen volt a környezetével is
a viselkedése. Jó gazda lehetett, mert a nagy családot (13 gyerekük volt) csak
így lehetett ellátni. A felesége, Zsuzsa nagymama szintén energikus lehetett,
kiváló háziasszony. Nagy családot kellett rendben kormányozni, nagy
háztartással. A távolabbi rokonokról nincsen ismeretem, róluk ritkán esett szó.
Arról gyakran beszélt édesanyám, hogy nagymamája nagyon nehezen törte a magyar
nyelvet. Kedvelt példája szerint a nagymama büszkén szokta elmondani: "Apám
matyar, anyám tót, én csiszta matyar vagyom. Ki tudom mondani: tanyiszra
(értsd: tarisznya)." Testvéreiről és a felmenőkről semmit se tudok.
Amikor Tiszafüldvárról próbáltam adatokat gyűjteni, belekerestem a
telefonkönyvbe, és próbáltam elképzelni, hogy a Révészek és Laszkácsok közül
melyik lehet unokatestvérem. Örömmel találtam egy cserkészcsapatot is a faluban.
Köztük meglepetéssel találtam egy Révész Gábort. Írtam a csapat vezetőjének, és
megpróbáltam a Gábor útján rokoni kapcsolatot keresni, de egyelőre sikertelenül.
A csapatvezető egyszer visszaírt, hogy a vakáció után bizonyára sikerül valamit
segítenie, addig várjak türelemmel. Elmúlt egy év, válasz nem jött, szomorúan
mondtam le az álmomról. De csak erről a vonalról mondtam le, remélem más úton
még lehet valamilyen eredményre jutni. Mindenesetre egy olyan lapot nyitok,
amelyen a
névrokonokat is igyekszem valamelyest
összegyűjteni. Ez elég nehéz dolognak tűnik, hiszen a Révész név nagyon gyakori.
Feltételezésem szerint az ottani rokonság halász, révész lehetett eredetileg, és
a 19. század végére állhattak át a földműves foglalkozásra. Ez azonban csupán
feltételezés, semmi megalapozottsága sincs...
ELŐZMÉNYEK, SZÜLEIM (TARTALOM)
Édesapám élete
-
Budakeszi családok - Riethék családi háza - Macskakínzás - Csapdás megbüntetés -
Bicskázás - Genetikus örökség - Mészner-lány
Édesanyám élete
-
Tiszaföldvár - Révész - Lápvilág - Cselédiskola
Rokonságomról röviden
-
Budakesziek - Tiszaföldváriak
(Tartalomjegyzékhez --
Gyermekkorom -- Előzmények) --
Szüleim --
Rokonaim
|
|