(Tartalomjegyzékhez
-- Gyermekkorom -- Előzmények)
<<< Vissza
Kisgyermekkor >>>
A harmincas évek
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Keresztény kurzus - Zsidótörvények - Kommunista -
Nyilas - Munkás - Paraszt - Hivatalnok - Polgár - Értelmiség - Gazdag -
Középosztály - Szegény)
Keresztény kurzusnak nevezik a belpolitikai élet
ezidőben bekövetkezett fellendülését. Ez az elnevezés
eredetileg csak pejoratívnak szánt liberális újságírói címke. Szerintem az van mögötte, hogy a század
elején és az első világháború alatt feltűnően sok zsidó épült be az iparba,
bankrendszerbe és általában a közéletbe. Ez még nem lett volna baj, de feltűnően
sok irányító posztot elfoglaltak, Magyarellenes, és népellenes mechanizmussal
dolgoztak, egy új társadalmi rendet, az ő saját és sajátos rendjüket építgették. Érzésem szerint
ez a probléma csak a tehetősebb, gazdagabb zsidóknál mutatkozott meg, a
szegények közülük is kisemmizettek és napról napra tengődők voltak. Ők, a
szegény zsidók is sokan
voltak, egyre többen, és nagyon sokat dolgoztak. Azonban a zsidók mások voltak,
mindenféle szempontból idegenként tűntek fel, és nem tudta a magyar társadalom
integrálni őket, mint ahogy a németeket és más nemzetiségeket magába olvasztott.
Ám a zsidók közül is csak igen kevesen próbáltak beolvadni.
Szerintem ez vezetett a zsidó törvények kialakulásához, a zsidók kisemmizéséhez.
Külföldi nyomásra és példa szerint magyar módon létrejöttek a
zsidótörvények.
Ebben az időben széles körben kezdett a magyar értelmiség kibontakozni,
létrejönni. Ősmagyarkodó hagyományok bontakoztak ki, az irredenta eszme nyomán
egyre inkább nemzeties jellegű és egyre szélsőségesebb szervezetek jöttek létre.
Ilyen volt a Baross szövetség is. Új, ősmagyar színezetű elméletek jöttek létre,
vagy kerültek elő sokszor egészen pogány színezettel. Turáni mítoszt
magyaráztak, turáni átokról beszéltek, nagyon sok titokzatos tan bújt elő
valahonnan, gombamód szaporodott, főleg az egyetemista ifjúság körében.
Jellemzőjük volt a katonás rend, a tömeggyűlések, a magyarkodás és valami
zavaros ősmagyar eszme beépülése. Bár a katolikus egyházon belül is voltak
hangok a zsidók ellen, de az egyház irányvonala az emberséges megoldás felé hajlott.
Kikről hallottam gyerekként a világban? Kommunistákról beszéltek a közvélemény
alakítói, olyanokról akik rettenetesen bűnös, igen rossz emberek lehettek:
tolvajok, gyilkosok, közveszélyes bűnözők. Ebben benne volt még a
Tanácsköztársaság idején elkövetett rémségek emléke, no és természetesen a
"fehér terrort" indokló propagandának a közvéleményt formáló szándéka.
Legtöbbjük a munkások közül került ki, de akadt köztük értelmiségi is szép
számmal. --- Aztán hallani lehetett nyilasokról,
akik fel akarják erőszakkal forgatni az éppen aktuális rendet, és valami zavaros
nemzeti szocialista társadalmat akarnak létrehozni. Ezek a nyilasok kommunista-
és zsidó-ellenesek voltak, de ellene voltak azoknak is, akik a nyilasok színrelépését
akadályozzák. Még durva merényletektől se riadtak vissza. Tagjaik általában a
középosztályból verbuválódtak, de igen sok volt köztük a lumpen, a szegény
munkásokból verbuválódott szerencsekereső is. --- Más társadalmi réteget
képeztek a dzsentrik,
a katonatisztek, az úri osztály, akik (a közvélemény alakítói
szerint) mindenkit megértettek, mindenkin próbáltak
segíteni, akik az ország javán munkálkodtak. Ők jól éltek, nekik minden sikerült,
ők igazi példaképek szerettek volna lenni... Legalább is a nagyobbik részük. Mert köztük is volt
rossz, bűnös, de az ilyet ők maguk is elítélték. Az ilyen megbélyegzettek között aztán igen
sok öngyilkosság történt. Mindenesetre a gazdagok előnye sem kulturális, sem
gazdasági téren nem látszott behozhatónak, de elkülönültségük lehetetlenné is
tette másoknak a közéjük történő beépülését. --- Sokan, nagyon sokan voltak a
munkások, parasztok. Ők szegények, többnyire nagyon szegények
voltak, egyik napról a másikra éltek. Többségük nagyon becsületes volt, de
akadtak köztük lumpenek, sőt hivatásos gonosztevők is. Szerettek volna magasabb
társadalmi rétegbe beépülni, de ez csak ritkán sikerült. Gyermekeiket próbálták
iskoláztatni, de ennek anyagi lehetőségeik korlátot szabtak (tandíj, öltözködés,
szórakozás, kulturális programok, társadalmi szervezetek, stb., stb.). Nagy
tömegük alkalmi munkákból élt, de tekintélyes részük gyárban, iparosnál,
kereskedőnél, vagy valamilyen intézménynél folyamatos munkát vállalt.
Jellegzetes dolgozóréteg volt a cselédek,
hordárok, építőipari segítők (segédmunkások, malterosok) tömege. Ők nem gyakran
változtatták munkahelyeiket, szinte szakma szerűen dolgoztak és szakmai
öntudattal is rendelkeztek. Büszkék voltak szaktudásukra. --- Végül
említek egy érdekes réteget, a hivatalnokok, a
polgárok, az
értelmiségiek rétegét. Általában ők sem voltak gazdagok,
középosztályt alkottak. Általában műveltek voltak, legalább is így próbáltak
élni, vagy ezt próbálták kifelé mutatni. Takarékosan, beosztással igyekeztek
élni. Sok volt köztük az elszegényedett, úgynevezett "hétszilvafás nemes", akik
most kétkezi munkával, esetleg hivatalnokként, tanárként élték becsületes
életüket.
A társadalom imént felsorolt tagjai általában külső megjelenésük alapján is
felismerhetők voltak. Gyakorlott emberek általában pusztán kinézetük alapján már
messziről felismerték azokat a ruházkodási, viselkedési jegyeket, amelyek
jellemezték az egyes társadalmi rétegeket. A szórakozási gyakorlatuk is jellemző
volt társadalmi helyzetükre. A gazdagabb rétegek kaszinóba,
klubba, előkelő
étterembe jártak, színházi páholyt béreltek, hangversenyt látogattak, partikat,
fogadásokat, rendszeres összejöveteleket rendeztek. A
középosztály
tagjai egyesületekben élték ki társadalmi kötelezettségeiket,
vendéglőbe, cukrászdába jártak, ritkán jutottak el színházba, hangversenyre,
akkor se páholyba, kis körben ünnepeltek születés, vagy névnapot, esetleg más
nevezetes eseményt. A szegényebb osztályok számára maradt a
vendéglő, a kultúrházi előadás, a búcsúk és vursli világa, a korzó -- esetleg
még ezek sem.
Iparosok
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Középosztály - Szegény - Ipartestület - iparegylet
- Inas - Segéd - Mester)
Az
iparosok és kereskedők általában a középosztály alsó rétegében, vagy a szegények
felsőbb csoportjában éltek. Működésükhöz jelentős beruházás volt szükséges. Az üzlethelyiség
nélkülözhetetlen volt számukra, műhelyfelszerelés, raktárkészlet kellett a
működésükhöz. Megfelelő reklám, jó és szép
cégtábla nélkülözhetetlen volt a működésükhöz. Vonzó kirakatot kellett
berendezni, számolócédulákat kellett készíttetni. A megbízhatóságot az
"Alapítva..." felirat garantálhatta. Segédek, inasok, kifutók
mutathatták az iparos és kereskedő rangját. Garanciát kellett szerezni az
előkelő vevőkör megnyerésére. Erre jó nevű ajánlókat kellett megnyerni, reklámokba
kellett beruházni, meg kellett oldani a házhozszállítást, hitelkeretet kellett a
vevők számára biztosítani.
Az iparosok
Ipartestületekbe tömörültek, társadalmi tevékenységeiket pedig iparegyletekben
védték meg. Az ipartestületek szakmailag szerveződtek, az iparegyletek pedig
valamilyen más szerveződés (például plébánia, párt, egyesület) mellett. Az
ipartestület a szakma védelmét biztosította (a szakmai képzés színvonalát, a
területi elosztottságot, a termékek egyenletes minőségét, az árak képzését), a
háború alatt az ipartestületek a zavartalan nyersanyagellátást is biztosították,
közreműködtek a törvények megalkotásában. Az iparegyletek a társasági életet
tették lehetővé az azonos érdeklődésű iparosok és családjuk számára, ott
találkoztak az ugyanolyan vallású, egy kerületben élő, esetleg közös sport iránt
érdeklődő szakemberek. Az iparosok törzshelye vendéglőkben, kultúrházakban volt,
szerettek a korzókon esténként sétálni, köszöntgetni. Ez Pesten kevésbé volt
szokásos.
|
A
cipész életét ismertem meg, ezt tudom
leírni valamelyest hitelesen, de hasonló lehetett más iparágak működése is. Az
iparos legények először inasok voltak, szinte beépültek a mester családjába.
Mindenesként kezdték, takarítottak, házi munkát végeztek, és ha alkalmasságukat,
rátermettségüket már kellőképen bizonyították, akkor kaphattak kisebb
feladatokat a műhelyben. Kezdetben ott is a takarítás, a rendrakás, az
anyagbeszerzés, a házhozszállítás volt a feladatuk. Sokszor kölcsön is adták
őket a mesterek egymásnak. Néhány év után kezdtek ipariskolába járni, ahol
anyagismeretet, technológiát tanultak. Megismerkedtek a szükséges jogi és
gazdasági ismeretekkel. Ezután lettek segédek, akik már önállóan is tudtak
kisebb javításokat végezni, vagy érdemi munkával új cipő készítésénél is képesek
voltak közreműködni. A segédévek általában hosszúra nyúltak, rendszerint több
mesternél is szolgáltak, mire önállósulhattak. Ennek feltétele volt a saját
műhely berendezése, a szükséges engedélyek megszerzése. Az önállósulásnak
jelentős vagyoni feltételei voltak. Ebben a mesterek segítsége jelentős volt.
Részben hitel nyújtásával, másrészt használt eszközök (kaptafa, stb.)
odaajándékozásával, vagy eladásával segíthettek az új műhely létrehozásában.
Jelentős segítség volt a javítások egy részének átadása, a vevőkör átirányítása,
amit a mester gyakran megtett egyszerű baráti gesztusként a megszeretett
segédjének. Kevés segéd jutott el a mesterfokra, de ha sikerült, az már jelentős
szakmai tekintélyt adott.
Cselédek
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Szobalány - Cselédkönyv)
|
Általánosságban a harmincas évek előtt igen sok segítőt alkalmaztak a
háztartásokban. Voltak cselédek, takarítónők, házvezetőnők, nevelőnők,
titkárnők, mosónők, társalkodónők. Sok olyan polgári háztartás volt, ahol több
segítő is dolgozott egyidejűleg, de az általam ismert háztartásokban a
szobalány és a takarítónő kettőse volt ismertebb. A cseléd általában ott is
lakott a gazda lakásában (a cselédszobában), a takarítónő pedig hetenként, vagy
meghatározott időnként jött. Nem ismertem háztartást, ahol inas is volt, de
hallottam ilyenről. A cseléd legtöbbször -- képességei szerint -- többféle
feladatot is ellátott a háztartásban, ennek megfelelően a megbecsültsége is
különböző volt. Kimenő járt nekik, amit a háziakkal történt megállapodás
szabályozott,
istentiszteletre, búcsúba, korzóra rendszeresen kijártak.
Cselédkönyvvel rendelkeztek, ami a szolgálati helyeit és időtartamait is
feltüntette. Munkavállalásukat közvetítő segítette, általában ajánlólevéllel
bocsátották el őket. Képzésük leggyakrabban a gazda háztartásában történt, de
voltak tanfolyamok és iskolák is, ahol megfelelő képzésben részesültek. Itt
elsajátították az egységes háztartási szabályokat, elveket. Adottságuk,
képzettségük és terveik szerint lettek aztán esetleg szakosodott takarítónők, bejárónők, mosónők, varrónők,
nevelőnők, szakácsnők. Édesanyám -- tudomásom szerint -- ilyen iskolát végzett,
ahol szakácsnő, vagy házvezetőnő képesítést szerzett.
Társadalmi
környezet
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Rangkülönbség)
Vagyon
szerint differenciálódott a társadalom, ez a lakókörnyezetében is
megmutatkozott. Övezetek alakultak ki. A szegények és a jómódúak más más részén
laktak a városnak. Persze ez a differenciálódás az iskolákban, a plébániákon és
a boltokon is tetten érhető. Az emberi érintkezésben is tapasztalható volt a
rangkülönbség. Az osztálykülönbségek a megszólításokban szigorú rend szerint
érvényesültek. A tekintetes, nagyságos, méltóságos megszólítást nem volt
ajánlatos felcserélni, általában megkövetelték a pontos címzést. A helytelen
címet sértődötten kijavították, kikérték maguknak. Ugyanígy a rangokat is pontosan elvárták
(hadnagy...,százados..., igazgató..., főméltóságú főtanácsos... stb.).
Az arra jogosult rétegekben még élt a párbaj intézménye, bár a párbajt a 30-as
években már törvény tiltotta. Szigorúan megkövetelték az
illemkódex betartását, sértés volt a megszegése. Az értelmiségiek oklevéllel
rendelkeztek, nemeslevél volt az előkelők birtokában. A kiváltságok, előjogok
pontosan kijártak az úri osztálynak, a társadalmi rangsort nagyon gondosan
betartották.
Vallási környezet
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Tridenti rítus - Modernizmus - Pápisták - Lóformátusok)
Tridenti
rítus volt ekkor még használatban: latin volt a szertartás nyelve, a népnek háttal
miséztek, pénteki hústilalom volt szokásban. A Bibliát szóról szóra értelmezték,
a hatnapos teremtéstörténet is hatszor huszonnégy óraként volt értelmezendő.
A huszadik század elején kezdett terjedni a modernizmusnak nevezett tanítás,
amit az Egyház szigorúan elítélt és betiltott. Sok könyv került ekkoriban indexre,
köztük például Prohászka Ottokár könyvei is a modernizmus gyanújával. Az
evolúció tana elfogadhatatlan volt az akkori egyház számára, Darwin tanítása
teljesen téves elméletnek volt beállítva.
A felekezetek szemben álltak egymással. Köztünk gyerekek közt divatos volt
egymás csúfolása: pápistáknak csúfoltak minket a reformátusok, mi pedig őket
lóformátusoknak
neveztük. Számunkra -- az akkori morális tanítása szerint -- súlyos bűn volt a protestáns istentiszteleten részt venni.
A harmincas évek -
Iparosok - Cselédek -
Társadalmi környezet - Vallási
környezet
(Tartalomjegyzékhez
-- Gyermekkorom -- Előzmények)
<<< Vissza
Kisgyermekkor >>>
|