Rieth József: Útiemlékek

Úton: - Rábafüzes - Tarvizio

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások

Ausztriában Graz és Olaszország felé ezen az úton utaztunk. 1997-ben Lourdes, 2001-ben Lourdes-Fatima volt utunk célja.

1997. június 24. Irány Lourdes

Idegenvezetőnk: Dr TÓTH Mária ügyvédnő volt, aki tagja a kispesti görög katolikus közösségnek, és tízéves Szilvi lányával jött velünk. Gépkocsivezetőink: FENYVESI Zoltán és LUKÁCS András voltak. Papkisérőnk: Jozefa atya (SEBŐDI Miklós) bazilita szerzetes volt.

Rábafüzest 10,40-kor értük, majd hagytuk  el. Nem volt az úton körülöttünk jelentősebb forgalom. (Előzmény) Így érkeztünk meg a magyar-osztrák határhoz. A magyar-osztrák határon a határőrök is, de a vámosok is legyintve engedtek tovább. Güssing (AU.229) vagy régi nevén Németújvár mellett haladtunk el először, ez valamikor Batthyányi-hitbizomány volt. Még II.Géza adta el 1157-ben. Fa-, majd kővára volt. Romjai ma is láthatók. Maria Schnee (Havas Boldogasszony) temploma híres. 1704-ben itt született Faludi Ferenc költő.

A Freistritz folyó mellett haladtunk, kb. 25 km hosszan. Burgenlandban még meglehetősen sík vidék fogadott minket. Mindenütt csodás virágokat láthattunk, utcán, kertekben, házakon. Az utcák tiszták, a házak gondozottak voltak, szép füves kertekkel keretezve. Az időnk meleg volt, sütött a nap, itt-ott gomolyfelhők voltak az égen.

Aztán Stájer-országban dimbes-dombos lett a vidék, előttünk már magas hegyek is látszottak. Az autópálya többé-kevésbbé messze elkerüli a lakott településeket, vagy hangvédő falakkal van takarva. Így a látnivalók a hegyekre korlátozódnak, a városokból alig láttunk valamit. Én mindenesetre röviden jelzem a fontosabb helyeket, és jelzem azt is, hogy mikor értünk a közelébe, vagyis a leágazásához.

Twimberg és Wolfsberg tájékán hosszú alagutakon haladunk át, majd dombok és szép parasztházak között visz a négysávos út. Az egyik pihenőben található egy magas vaskilátó.

Gleisdorf (11:30) 1744-ben épült rokokó stílusú kolostortemplomáról híres. Kereszteztük a Rába folyót. Tőlünk  északra a Fischbachi-Alpok magasodtak. Graz (AU.319) városát még csak látni se lehetett az útról. A Mura folyó keresztezésekor már a Glein-Alpok 1988 m magas vonulata mellett robogtunk. Tobelbad (AU.342) melegvizű fürdőhely, a Kainach folyó völgyében. Az utolsó Babenberg, Harcias Frigyes is itt gyógyult. Köflach (AU.346) sem látszik, itt barnaszén-bányák vannak, jelentős az ipara. A közelben várak láthatók a csúcsokon. Ugyancsak itt a közelben fehér lipicai lóvakat tenyésztenek. Ezeket eredetileg Szlovéniából hozták ide. Közülük kerülnek ki a híres bécsi Spanyol Lovasiskola sok gyönyörűséget adó paripái. Ilyen lipicai tenyésztés nálunk a Bükkben is van.

A Packalpe 2186 m magas vonulata látható ezután észak felöl. A Lavant folyó völgyében folytatjuk utunkat St.Andrä-ig. A  Koralpe 2140 m magas, keleten látható, míg nyugatról a Saualpe 2079 m magas vonulata. Wolfsberg (AU.348) mélyen a völgyben búvik meg. Vörös-fehér várát, mely Windsor stílusú  kastély, az erdő fái közül kiemelkedve lehet látni. St. Andrä (AU.348) 600 évig volt a lavanti hercegérsek székhelye. Völkermarkt (AU.349) Alsó-Karintia főhelye volt, kereskedelmi utak kereszteződése. A Gurk folyó mellett haladtunk Klagenfurtig .Az északról emelkedő St.Pauli hegyoldalon 1091-óta van bencés kolostor.

Azután a Glan folyóval találkozunk. A Glan szó gázlót jelent. Klagenfurt (AU. 625) Karintia fővárosa, az autóút persze kikerüli. 75000 lakosa van, jelentős ipari központ. Egyetemi város. A történelem során sok rombolás, égés sujtotta, ezért kevés műemléke van. A város jelképe a főtéren is látható sárkány. A monda szerint sokat szenvedtek az emberek az itteni mocsarakban élő egykori sárkánytól, és a parasztok panaszai (klagen) csengenének vissza a város nevében. A valóságban a város neve eredetileg Glanfurt volt. A város határában áll a híres Minimundus, kicsinyített híres épületek másai láthatók a tó partján. A délre elterülő Vörter See (AU.633) vize tiszta, a tó a mi Balatonunknak megfelelő kedvelt nyaralóhely, bár nincs annyira településekkel körülvéve. Velden (AU.636) üdülőhely, négytornyú Schloss Velden a nevezetessége; ezt egy KHEVENHÜLLER báró, 1590-ben építtette. "Lustschlossnak", vagyis kéjlaknak épült, címerek díszítik. 1865-ben itt már nyilvános strandfürdő működött.

MARIA GAIL (AU.644). 13,50-kor értünk a kis 2100 lakosú településbe. A falu dombon lévő 14-16. századi templomában zarándokmisén vettünk részt.

Mise után tovább indultunk. Villach (AU.644) 30000 lakosú, jelentős település a 3 határ miatt. 1493-ban Paracelsus Theofrastus Bombatus tudós és alkimista itt született, és 14 éves koráig itt élt. Meghalt 1541-ben. Arnoldstein (AU.650) az utolsó jelentősebb település Ausztriában. A falu felett fenn bencés apátság romjai láthatók, 1106-ban alapították és 1886-ban leégett az akkor már lakatlan kolostor. A falunak ólombányája is van.

Az osztrák-olasz határhoz közeledve megcsodáltuk a sűrű felhőkbe burkolódzó hatalmas csúcsokat. Előttünk terpeszkedett keletről a Karavanka hegység, a Hochobir csúccsal  (2139m), és a Pack hágó 1166 m. Nyugaton a Karni Alpok tömbje tornyosodik 2166 m magas csúccsal. A határőrök és vámosok csak a busz papírjaival foglalkoztak, "tovább"-ot intettek. A határt 15,45-kor léptük át. (Folytatás)

1997. június 30. Irány: hazaút

(Előzmény) Tarviziot 7,15-kor értük el. Klagenfurtnál valamilyen esemény miatt a városba tereltek minket. Nagyon lassan haladtunk az óriási torlódás és sok közlekedési lámpa miatt. A városból szinte semmit sem láttunk, csak a külső részeken mentük ugyanis, a belváros hollététt és milyenségét csak sejtettük. Szentgothárdnál  a határt 11,10-kor értük el. (Folytatás)

2001.június 25. Irány: Lourdes-Fatima osztrák útszakasz

Gépkocsivezetőink: Farkas János és Füstös Csaba voltak. Idegenvezetőnk: Vicsorné Kovács Adrienn, lelki vezetőnk: Lambert Zoltán atya. (Előzmény)

Rábafüzesnél a "sengeni határon", begyűjtötték útleveleinket, és háromnegyed órát foglalkoztak azokkal. Adatainkat számítógéppel ellenőrizték. Különösen sok gondjuk volt az egyik útitársunk feleségével, aki a Fülöp-szigetekről származik, és jelenleg Németországban él. Egy teljes órát álltunk, egy órakor végre elindulhattunk Ausztriában. Az osztrák utakon egyenletes sebességgel haladtunk, minden esemény nélkül. Érdekes ismertetést hallottunk az ország földrajzáról, történelméről, foglalkozások megoszlásáról, zenészeiről és népességéről. Közben néztük a szép elsuhanó tájat, majd elmondtuk az örvendetes rózsafüzért. A titkok előtt Zoltán atya elgondolkodtató elmélkedést mondott, majd minden tizednél más-más utastársunk volt az előimádkozó.

Ezután Adrien érdekességeket mesélt Ausztria volt főúri családjairól, nevezetes konyhaművészetéről: elmondta például, hogy a bécsi szelet pontosan 22 cm kell hogy legyen; hogy fánkot Kugel Cili készített először; hogy II. Ferdinánd gombócevő ember volt, még a várból is kiszökött ezért a finomságért; hogy Metternich szakácstanonca készítette az első Zaher-tortát (csoki torta baracklekvárral), az ő fia cukrász lett és az opera mögött van a Zaher-cukrászda. Felesége minden terítőbe belehímezte a vendégek nevét, Rudolf herceg neve is megtalálható, többször is volt ott. Ferenc József konzervativ volt, nem ment el ebbe a cukrászdába. A császárnak volt már autója, de inkább lovagolt. Ismerte a telefont is. Mindig katonaruhában járt, és ha meglátogatott egy osztrák tartományt, akkor annak a katonai viseletét vette fel. Sziszi csináltatta az első fürdőszobákat, de a császárnak csak mosdótála volt.

Lassan Karintiába értünk, és a csodálatos Wörti-See mellett robogtunk el. Nagyon hideg a vize, nem nagyon alkalmas fürdésre. A Fehér-tó a hegyek között található 930 m magasan. Tíz perccel 17 óra után elértük az osztrák-olasz határállomást, itt már a határnak semmi nyoma sincs. (Egy hónappal később ideiglenesen itt is visszaállították a szigorú határellenőrzést, mert a külügyminiszterek Genovában üléseztek, és féltek a globalizáció ellen tiltakozóktól.  Ennek ellenére bejutottak Olaszországba tiltakozók, és valóságos csatatérré változott a nyugodt kikötőváros. Halálos áldozat is volt, és a rendőrségnél is leváltások történtek.) ) (Folytatás)

Heiligenkreuz 13.01-től 13.27-ig volutnk az osztrák oldalon a határnál.

Graz 14.26

Gurk f 15.45

Klagenfurt 16.01

Villach 16.26. Pihenőt tartottunk a parkolóban 16.36-17.01-ig. A Karavanka hegység keletre, a Hochobir csúcs 2139m, az északi oldalán még sok hófolttal. A Pack hágó 1166 m, majd a Karni Alpok nyugatra, a csúcsa 2166 m

Volt osztrák-olasz határállomásnál 17.10, semmi sincs.

2001. július 6. Lourdes-Fatima hazaút osztrák szakasza

Júl. 6.-----péntek--------------12. nap

Már Ausztria határán ébredtünk, Villachban. Egy kis pihenőre, mosdásra megálltunk, ettünk is és öröm-szomorúan vettük tudomásul, hogy véget ért ez a szép, kegyelmekkel teli út.

Pihenőt a magyar határ közelében tartottunk, az osztrák magyar határt 8.56-9.09 közt léptük át, minden különösebb formaság nélkül.

--------------------------------------

Güssing [229] –Ny 77 km

Németújvár, Batthyányi-hitbiz.

II.Géza adta el 1157-ben

fa-, majd kővár. Romjai láthatók

Maria Schnee (Havas Boldoga.)t.

1704. szül. Faludi Ferenc költő

Freistritz f – kb. 25 km-en

[Fürstenfeld]

Gleisdorf [311]

1744. rokokó st. kolostort.

Rába f +

–Harcias Frigyes is itt gyógyult

[Köflach [346]]

–bányák (barnasz.), ipar, várak

–közelben lipicai lótenyésztés (Szlov!

[Twimberg [347]] –D

[Wolfsberg [348]]

–vár, Windsor st. kastély

[St. Andrä [348]] –Ny

–600 évig a lavanti herc.érsek szh.

Völkermarkt [349] - 26 km

Glan = gázló

Klagenfurt [625] - 30 km

Karintia fővárosa, 75e.lakos, ipar

rombolás, égés, kevés műeml.

jelképe: sárkány (ered:Glanfurt)

Négytornyú Schloss Velden

egy Khevenhüller báró

1590. Lustschloss, címerek

1865-ben már nyilv. strandf.

Villach [644] –D 30 km

30e l. jelentős a 3 határ miatt

1493-Paracelsus tudós szül. (1541)

Arnoldstein [650]

Heiligenkreuz                                [ 73km>

Güssing [229] – Feistritz f.= — Gleisdorf [311] — Autópálya — Raab f.+

Graz [319]                                    [ 125km>

Mur f.+ — Mooskirchennél az első alagút — Glein-Alpok 1988 m — [Tobelbad [342]] — Köflach [346]] [Twimberg [347]] — Packalpe 2186 m É — Lavant f – St.Andrä-ig — Koralpe 2140 m K — Saualpe 2079 m N — [Wolfsberg [348]]  [2] —  [St. Andrä [348]] [Csodás gyógyulások, a lorettói Mária-szobor másolata.]

Völkermarkt [349]                     [ 27km>

Gurk f – Klagenfurtig — St.Pauli hegyoldal — Glan folyó

Klagenfurt [625]                         [ 39km>

Drau (Dráva) f.= — Vörter See D   [2'50] — Krumpendorf [634] [Az itteniek az üdülésből élnek, a sokezer üdülőágy kapacítás sokszorosan meghaladja a lakóság lélekszámát] — Pörtschach [635] barokk nyaralóhely —Velden [636] üdülőhely —  (Maria Goril, Turmstüberl)   [3'18]

Villach [644]                                 [ 30km>

Arnoldstein [650] — Thorl-Maglem - 11 km — Karavanka hsg K  — Hochobir csúcs 2139m — Pack hágó 1166 m — Karni Alpok N — Cs. ? 2166 m

(Volt osztrák-olasz határáll.) [5'10] Õ

1998

AUSZTRIA

GÜSSING - TORL MAGLEM útv.

Güssing [229] –N77

Németújvár, Batthyányi-hitbiz.

II.Géza adta el 1157-ben

fa-, majd kővár. Romjai láthatók

Maria Schnee (Havas Boldoga.)t.

1704. szül. Faludi Ferenc költő

Freistritz f – kb. 25 km-en

[Fürstenfeld]

Gleisdorf [311]                        ['50]

1744. rokokó st. kolostort.

Rába f +

–Harcias Frigyes is itt gyógyult

[Köflach [346]]

–bányák (barnasz.), ipar, várak

–közelben lipicai lótenyésztés (Szlov!

[Twimberg [347]] –D

[Wolfsberg [348]]         [2]

–vár, Windsor st. kastély

[St. Andrä [348]] –N

–600 évig a lavanti herc.érsek szh.

Völkermarkt [349] - 26         [2'24]

Glan = gázló

Klagenfurt [625] - 30 km

Karintia fővárosa, 75e.lakos, ipar

rombolás, égés, kevés műeml.

jelképe: sárkány (ered:Glanfurt)

Négytornyú Schloss Velden

egy Khevenhüller báró

1590. Lustschloss, címerek

1865-ben már nyilv. strandf.

(Maria Goril, Turmstüberl)    [3'18]

Villach [644] –D30

30e l. jelentős a 3 határ miatt

1493-Paracelsus tudós szül. (1541)