Rieth József: Útiemlékek

Salamanca

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

2001. június 24-július 1. között egy Lourdes-Fatimai zarándokúton vettünk részt. Fatimába utazva útunkba esett Salamanca. Megálltunk egy rövid éjszakai sétára, a legfontosabb látnivalók megtekintésére-

Salamanca város Nyugat-Spanyolországban, Kasztília és León autonóm közösségben. Salamanca tartomány székhelye. 192 000 főnyi lakos.

Salamanca nagyjából 200 km-re fekszik az ország fővárosától, Madridtól nyugatra, a portugál határtól pedig 80 km-re keletre. Salamanca talán a legfontosabb spanyol egyetemi város, főként a spanyol nyelv színvonalas oktatásáról híres.

Salamanca eredete ismeretlen, de valószínű kelta település volt a helyén. Kr.e. 217-ben Hannibál foglalta el a várost. Nem sokkal később rómaiak léptek a punok helyébe. A 2. században Hispánia nagy városaként említik. 713-ban arabok kezére került. A következő másfél század alatt, hol keresztény, hol arab kézen volt. Véglegesen VI. Alfonz (1088.) foglalta vissza. Hírnevét

2001

Salamancába érkezve 22.47-től 1.20-ig sétáltunk a városban. Egy külső városrészben parkoltunk le, de azért közel voltunk a városközponthoz.

Római korból való zömök hídjuk a Rio Tormes felett. Egyeteme 1254-től működik [C0]. Ezt IX. Alfonz alapította, hamar híressé vált, hiszen Európa első négy egyeteme közé tartozott. A Rua Mayor sétálóutcán láttuk a Casa de Conchas nevű palotának homokkőkagyló díszítésű homlokzatát, amely a 16.sz-ban épült. [C1-2]

Az utcák ugyancsak tele voltak emberekkel. [C7-8] Sétáltak, énekeltek, táncoltak, presszók és éttermek teraszain élvezték a finom ízeket, és egymás társaságát. Katedrálisokat csodáltunk meg, sok részlettel díszített domborművek voltak a homlokzatokon. [C3-6]

Soktornyú katedrálisa 200 évig épült, csupa "csipke". Rengeteg ember sétált a városban. Koncert is volt, ahol fiatalok ültek a földön és hallgatták a zenét.

A Plaza Mayor Spanyolország legszebb tere és a legélénkebb pontja a városnak. Itt van a Városháza, a királyi palota. Az árkádok alatti kávéházakba ülnek az emberek vagy táncolnak. Néztük az embereket, akik éjfél körül pici gyerekekkel sétálgattak, vagy vacsoráztak. Hatalmas térre jutottunk végül, a főtérre. Voltak akik a doboló, furulyázó, kasztenyetet rázva táncoltak. Egy idős úr megkérdezte, honnan vagyunk és amikor megmondtuk, hogy magyarok, Budapestről, akkor bemutatta a tánclépéseket, sőt egy idősebb hölgyet felkért és együtt táncoltak. A végén elárulta, hogy a doboló fiatalember neki már túl gyors ritmust diktált. Hatalmas tömeg volt itt, énekeltek, táncoltak, még a magyar hölgyeket is megtáncoltatták a jókedvű spanyolok. [C9-11] Megnéztük az egyetem épületét is, már amennyit az esti kivilágításban látni lehetett.

A visszainduláshoz való gyülekezéskor tűnt fel, hogy néhányan hiányoznak. Eltévedtek. Az idegenvezetővel és Zoltán atyával az elveszettek keresésére indultunk és egy órát kerestük őket. Átfésültük csaknem az egész várost. Sétálóutcákat nyomoztunk végig, Utcai hangversenyek tömegén kutakodtunk keresztül, a sok ember közt nem találtuk őket. Az elveszettek ugyanis közben taxiba ültek, azzal járták a várost, míg ismerős utcára nem leltek, ami a buszunk közelében volt. Drága taxizás volt ez számukra, egyben jó leckét is kaptunk arra, hogy mennyire kell figyelnünk egymásra. Mi -- keresők -- viszont ismétlésképen újból végignézhettük a várost.

Amikor végre mindnyájan együtt voltunk ismét, fáradtan, álmosan bekuporodtunk autóbuszunkba és 1:20-kor elindultunk Portugália felé, igyekeztünk elaludni.