Háttéranyag Izraeli utazásunkhoz: (Felkészülés <<) << Antóniusz << Augustus császár >> Heródes >> >> Quirinius
"Testalkata feltűnően szép volt és életének minden szakaszában nagyon kecses. Arckifejezése mindig nyugodt és derűs volt, akár beszélt, akár hallgatott. Egy gallus törzsfőnök megvallotta honfitársainak, hogy mikor átkeltek az Alpokon, elhatározta, ő bizony kihallgatás ürügyén a közelébe férkőzik, és letaszítja a mélységbe, de Augustus arcának derűjétől, nyugalmától ellágyult, és elállt szándékától. Szeme élénk volt és ragyogó. Jól esett neki, ha azt hitték, isteni erő lakozik benne, s örült, hogy akire erősen rászegezte tekintetét, az, mintha nap vakítaná, lesütötte a szemét'' (Suetonius, Augustus 79).
A Via Labicánán találtak egy 2,05 m magas márványszobrot, amely a császárt áldozatot bemutató papként ábrázolja. A császár tógát visel, és a tógát a fejére borította. A szobor két kéz műve: a fejet egy nagy kifejezőerővel rendelkező szobrász keze faragta, s a kész fejet ráültették a másik, szemmel láthatóan kevésbé tehetséges szobrász művére, a nyakáig kifaragott tógás alakra.
Augustus még Caesar életében, Kr. e. 48-ban, amikor mindössze 15 éves volt, "pontifex'' lett. A római papság négy testületre oszlott, közülük a "pontifices'' voltak a legfontosabbak. Az ő feladatuk volt az állami istentisztelet végzése és felügyelete, ők határozták meg a különböző szertartások lefolyását, és ellenőrizték, hogy a nép és a magisztrátus megtartja-e az isteni jogot, a "jus divinum''-ot. Augustust Kr. e. 12-ben választották meg "pontifex maximus''-szá. A császár, aki saját maga írta meg viselt dolgait, "res gestae''-it, ezt írja erről a kinevezésről: "A szenátus határozatára bevették a nevemet a száliuszok istentiszteleti énekébe (a száliuszok -- Salii -- az ősi római hadisten papsága, 2 tizenkét fős kollégium: Salii Palatini és Salii Collini. A saliusok énekei olyan ősi nyelven szóltak, hogy azokat már a Kr. e. 1. században sem értették, csak énekelték. A ford. megj.) és törvénybe foglalták, hogy örökre "sacrosanctus'', azaz szent és sérthetetlen leszek... Azt elutasítottam, hogy pontifex maximus legyek még a kollégám életében, ámbár a nép ezt a papi méltóságot, amelyet már atyám is viselt, rám akarta ruházni. Néhány évvel később elnyertem a méltóságot..., a választásomra egész Itáliából annyian jöttek össze, hogy előtte még soha nem volt annyi ember Rómában'' (II, 10).
Ő maga mondja el azt is, hogy hányféle papi hivatalt és méltóságot viselt: "Augur is voltam, a Quindecimviri sacris faciundis és a Septemviri epulorum tagja, a fratres arvales-ek közé is tartoztam, és tagja voltam mind a Titius mind a Fetialis társaságnak'' (I, 7). Az augurok feladata volt az istenek akaratát kifürkészni. Az ő véleményük nélkül a népgyűlés határozatai nem léptek hatályba. A "fratres arvales'' 12 tagú papi testület, akiknek feladata volt a májusi mezőjárás megtartása, hogy Dia istennőtől a földek termékenységét kérjék. A Titius-papok mutatták be a szabin áldozatokat. A Fetialis-papok (20 patríciusból álló papi testület) a nemzetközi jog szakrális cselekményeit végezték (elsősorban a háború és békekötés ceremóniáit, a jus gentium szabályai szerint). Nem tudjuk, hogy a szobor Augustust éppen melyik minőségében ábrázolja.
1555-ben egy küldöttség, amely a későbbi I. Ferdinánd császár követségében járt II. Szulejmán szultánnál Angora, a mai Ankara városában egy régi épület falában felfigyelt egy hosszú latin és görög feliratot őrző részre. A szöveg Augustus híres "Res gestae''-jének másolata, az épület pedig Roma istenasszony és Augustus császár templomának bizonyult. Kr. e. 25-ben csatolta Augustus a birodalomhoz Galáciát. A provincia fővárosa, s egyúttal a helytartó székhelye és a császárkultusz központja is Ancyra lett. A császár életében isteneknek járó tiszteletet követelt magának Rómában. A keleti provinciákkal szemben engedményt tett, amennyiben Roma istenasszonnyal együtt tisztelhették. A császár halála után a templomot nevezetes tetteinek krónikájával díszítették. A latin szöveget három oszlopra osztva a templom előterének falába vésték. Mivel azonban keleten elsősorban görögül beszéltek, a szöveg görög fordítását is bevésték a templom jobb oldali falának külső oldalára. A bizánci korszakban a templomot keresztény templommá alakították át. Jelentős építészeti változtatásokat végeztek, de az antik templomot lényegében megmentették. Romjai ma egy mecset területén vannak, és múzeum célját szolgálják.[10]
Az ókorban is szokás volt levélgyűjteményeket összeállítani akár az elküldött levelek másolatából, akár a kapott levelekből. Ez a 14 x 23 cm-es papirusz egy egyiptomi levélmásolat-gyűjtemény egy lapjának darabja. A British Múzeumban őrzik.
Augustus
"Res gestae'' c.
írásában ez áll: "Amikor sikeres tevékenységem után Hispániából és Galliából
visszatértem Rómába, a szenátus elhatározta, hogy visszatérésem alkalmából
oltárt állít "Pax Augustana'' névvel a Mars mezőn. Elrendelték, hogy a
hivatalnokok, a papok és a Vesta-szüzek évenként mutassanak be rajta áldozatot''
(II, 12). A "Béke oltárát'' Kr. e. 9. január 30-án szentelték fel. Az oltár
fallal körülvett területen, négylépcsős emelvényen állt. Négyszögletes kövekből
rakták fel. A kerítést képző fal külső oldalát 1,55 m magas frízzel díszítették.
A téglalap hosszabbik oldalán egy körmenet látható, amelyben kettős sorban
vonulnak az oltár szentelésére.
(Felkészülés <<) << Antóniusz << Augustus császár >> Heródes >> >> Quirinius ------------------
|