Rieth József: Útiemlékek

Nagybörzsöny - 4. A Nagybörzsönyi Erdei Vasút

NAGYBÖRZSÖNY   <   TEMPLOMOK  < LÁTNIVALÓK  <<<  KISVASÚT

 

Kisvasút

A kisvasút vonalvezetése 

 

A kisvasút építését nem kísérte szerencse, ugyanis a helyi lakosságot nem tájékoztatták pontosan, így a megélhetésüket féltő emberek és a vasútépítők között összetűzésre került sor. A kivezényelt csendőrök fegyvert használtak, és sajnos haláleset is történt. A gazdák felháborodása érthető volt, ha tekintetbe vesszük, hogy megélhetésüket két forrásból, földjeik terméséből és a fakitermeléseknél adódó fuvarozási lehetőségből fedezték. A készülő munkálatokról pedig csak annyit tudtak, hogy földjeik egy részét "elveszik" tőlük, a kitermelt fát pedig "vonattal elviszik". Valójában a megindult tervszerű erdőhasználat nem csökkentette, hanem megnövelte a munkalehetőséget. A fatelepet Nagybörzsönyben rendezték be, itt dolgozták fel a Börzsöny-patak völgyéből hozott faanyagot. Már készterméket továbbítottak az ipolypásztói MÁV állomásra. A korabeli képeken kizárólag "négylábú mozdonyok" szerepelnek. A fogatos ráhordás azonban hamarosan kevésnek bizonyult, megindult a közelítövágányok építése.

 

Kisvasút tanösvény táblája. Nagybörzsöny állomás.

 

Először a Nagybörzsöny - Kisirtás 4 km-es, majd a Kisirtás - Ökrészkert 3 km-es szakasz. A következő szárny a Kisirtás -Templomrét vonal volt 1 km-nyi hosszban. Kisirtás lett a vasút központi elágazó állomása. Itt volt a "főműhely", egyszerűbben mondva itt dolgozott a kovácsmester. A kocsik vas alkatrészeinek javítása mellett a vontatók abroncscseréje (= patkolás) is itt történt. Az egykori műhely ma kulcsosház. Nagybörzsönyből számították, de valójában Kisirtáson ágazott el a Nagybörzsöny - Vaskapu (Börzsöny-patak) 7 km-es vonal Nemsokára továbbépítették: Börzsöny-patak - Kovács-patak (Aprólépések) 3 km, majd befejezésül a Kovács-patak -Fagyosasszony 2km-es szakasz készült el. Az Aprólépéseknél számos irányfordítót alkalmaztak a szintkülönbség leküzdésére, így a kisvasútról nyerte nevét e hely.

 

Úton a kisvasúttal

 

A Nagybörzsönyi Erdei Kisvasút egy különleges vonalvezetésű hegyivasút 200 méter szintkülönbséggel, Magyarország egyetlen csúcsfordítós vasútvonala. Jelenleg 8 km hosszan kanyarog Nagybörzsönytől-Nagyirtásig. A több mint 105 éves kisvasút, alapvetően erdészeti célból épült 1908-ban. Kisirtás lett a vasút központi állomása, itt volt a kovácsműhely, itt javították a vas alkatrészeket, és a lovakat is itt patkolták. Személyszállítás először 1969-től zajlott. Ez azonban 1992-ben megszűnt.1996-ban a térség önkormányzatai közalapítványt hoztak létre ,a kisvasút megmentésére.

 

Úton a kisvasúttal

 

1998-ban a nagybörzsönyi önkormányzat kezelésébe került, Nagybörzsöny önkormányzata egy forintért megvásárolta a vasút tulajdonjogát az Ipoly Erdő Rt.-től. Kitartó munka árán 2002-ben újraindult a forgalom. Érdekessége, hogy a Kisirtás - Nagyirtás csúcsfordítós vonalszakaszt 1999-ben ipari műemlékké nyilvánították.

 

Kisírtáspuszta. A 2013-ban és 2014-ben elvégzett fejlesztések eredményeként mintegy 300 millió forintos beruházással összesen 150 férőhellyel gyarapodott a Pilisi Parkerdő Zrt. és az Ipoly Erdő Zrt. területein elérhető klasszikus bakancsos turisztikai szálláshely kapacitás. 2014. május 30-án, pénteken a két erdőgazdaságnál két, minden szempontból különleges turista-szálláshely átadására került sor.

 

Kisírtáspuszta Y-elágazás és túristaház

 

A mostani beruházás keretében az eredeti régi kőépületek teljesen megújultak, elkészült a víz-, fűtés- (télen a szállás melegét egyedi fafűtés biztosítja), és szennyvízrendszer, az áramellátás, vagyis az ide érkezők pihenését teljes komfortot adó helyiségek teszik teljessé. Teljesen új lett a teljes bútorzat, a hőszigetelt nyílászárók, a vizes blokkok. A természetjárók kényelmét közös büfé helyiség és melegítőkonyha is szolgálja. Jó időben sátorozhatunk is, itt akár 70 főre is lehet bérelni a kiváló minőségű hatszemélyes sátrakat. A házak a Nagybörzsönyi Erdei Vasút megállóhelyén, a Tolmács-hegyi csúcsfordító (ipartörténeti ritkaság) tőszomszédságában találhatóak.

 

Y-elágazás. Az előző vonat, váltás és az alsó vágány

 

Nagyírtáspuszta. A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon mintegy kétszáz méter hosszan sérült a töltés; ezért a szakaszok összekötéséhez egy újabb beruházásra lesz szükség. Az ehhez szükséges összeget egy új pályázaton szeretnék elnyerni. A teljes pálya elkészülte után a két vonalat (Nagybörzsönytől Márianosztráig - R.J.) egy egységként tervezik üzemeltetni.

 

Nagyirtáspuszta állomás és útjelzőtábla

 

Itt található a Szent Orbán Erdei Hotel 2003. májusában nyílt meg 30 szobával és egy lakosztállyal. A Szent Orbán Erdei Wellness Hotel, amely Európában egyedülálló  farönk szálloda. A hotel és a fogadó a Börzsöny hegyei között, közel a Dunakanyarhoz, Magyarország legnagyobb nemzeti parkjának területén, egy tisztáson található. Kiváló lehetőséget kínál pihenésre és kikapcsolódásra, emellett ideális helyszíne hatékony tréningeknek, továbbképzéseknek, találkozóknak is. A hotel a Börzsöny Nemzeti Park területén, az erdő közepén található.

NAGYBÖRZSÖNY   <   TEMPLOMOK  < LÁTNIVALÓK  <<<  KISVASÚT

------------------

http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagyb%C3%B6rzs%C3%B6ny

http://nagyborzsonyierdeikisvasut.freewb.hu/

http://www.nagyborzsony.info/

http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagyb%C3%B6rzs%C3%B6nyi_Erdei_Vas%C3%BAt

http://www.wolfhaz.gportal.hu/gindex.php?pg=33015206

A Magyar Bányászat Évezredes Története I-III. kötet, Bp. 1996, 1997, 2001. (Kiadó az Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület)