Háttérismeret a "GYERMEKKOROM" című anyaghoz: Vajk Ödön: (Tartalomjegyzékhez -- Gyermekkorom) TISZA TÖRTÉNETE < -SZABÁLYOZÁSA < -ÉLETE
1. Előzmények 1. Előzmények - 2. A hullámtér kialakulása - 3. A folyamatok vizsgálata - 4. Akadályok, meder szűkítők A Közép Tisza- vidékén az elmúlt években jelentős magasságú árvizek folytak le, melyek vízhozamukban nem haladták meg a korábbi legnagyobb árvizekét. A Tisza árvízi medre - a töltések közötti sáv más néven a hullámtér – az idők folyamán nagy változásokon ment keresztül. E változások elemzéséhez a területileg illetékes Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság számos régi térképet szerzett be és illesztett térinformatikai rendszerbe. A térképállomány nem csak a Tisza hullámterének hanem a Közép-Tisza-vidék teljes területének elemzését lehetővé teszi. A térképállományok a terület vízrajzi viszonyainak elemzésén kívül segítik és adalékokat szolgáltathatnak a földművelés, a gazdálkodás, a település szerkezet valamint a közlekedés fejlődésének elemzéséhez is. Az adatállomány másik része a Tisza nyilvántartási szelvényeinek mérési adatait tartalmazza 1890-től napjainkig. Az adatállományok vizsgálata felöleli a természeti adottságok változását valamint az emberi beavatkozás hatásának elemzését egyaránt.
2. Az árvízi meder (hullámtér) kialakulása 1. Előzmények - 2. A hullámtér kialakulása - 3. A folyamatok vizsgálata - 4. Akadályok, meder szűkítők
2.1 A Tisza a szabályozás előtt. „Történeti és földrajzi tényezők egyaránt közrejátszottak abban, hogy a Tisza-szabályozás hatalmas munkája csak a 19. század derekán indulhatott meg: az ország gazdasági ereje korábban elégtelen volt ilyen méretű feladatok megoldására. A Tisza-völgy nagyobb része csak a 17. század végén szabadult fel a török uralom alól, s a 18. század legfőbb feladata e területek újratelepítése és gazdasági életének újjászervezése volt. A regenerálódás, a felfelé ívelő zavartalan fejlődés, gyarapodás kora a szatmári békétől a század végéig tartott (1711-1790). Il. József halála után némileg megtorpant, majd utóbb — bár a gabonakonjunktúra ismételten felvetette a víziszállítás fejlesztésének kérdését — a napóleoni háborúk viszonyai gátolták a nagyobb távlatokra szóló gazdasági-műszaki tevékenység kibontakozását. …
A reformkor - részben már Széchenyi hatására - meginduló vízügyi műszaki tevékenysége során is viszonylag későn, a gazdasági fejlődés előrehaladottabb szakaszában, az 1840-es években kerülhetett csak napirendre a Tiszaszabályozás, helyesebben a Tisza-völgy rendezésének feladata, mely annak idején nemcsak hazánkban, hanem egész Európában páratlan méretű vállalkozás volt. A munka eredményeként az ország sokkal nagyobb területet nyert, mint egész Hollandia ármentesített területe volt, vagy mint amekkorát Európa harmadik legjelentősebb ilyen munkája a Pó-síkság ármentesítése biztosított az árvizek ellen a mezőgazdaság számára.
A Tisza völgyében a korábbi századokban végzett kisebb-nagyobb ármentesítési és folyószabályozási munkálatok a gazdasági és műszaki fejlődés akkori szintjének megfelelően csak helyi jelentőségűek voltak; inkább csak egyes értékesebb területek, főleg a települések belsőségeinek védelmét szolgálták. Sem az árvizek szétterülésében (tárolódásában) sem az egyes folyók lefolyási viszonyaiban nem okoztak lényeges változást.” (Botár, Károlyi, 1971) Az I. katonai (jozefiniánus) felmérés 1763-87 között készült el nagyrészt Mária Terézia uralkodása idején, befejezésekor már II. József volt az uralkodó. A munka menetét a várható háborús veszély irányai határozták meg. Elsőnek a porosz hadszínteret mérték fel (1763), illetve ezzel párhuzamosan elkezdődött Cseh- és Morvaország, majd Magyarország keleti határának felmérése Máramaros határvidékén a krími tatárok várható betörése miatt. Az utóbbi két felmérést 1768-ra fejezték be. Ezt követte 1766-73 között Erdély és a Temesi bánság. A végére maradtak Magyarország és Erdély belső részei. A felvételeket Andreas von Neu vezette, aki már a sziléziai próbafelvételben is részt vett, akkor még századosként mint a főszállásmester-törzs térképezési ellátó tisztje. Ö vezette a felvételt Felső-Ausztriában (1769-72), Alsó-Ausztriában (1773-81) és Magyarországon is (1782-85), itt már ezredesként. A felvétel alapméretaránya 1:28800 ( 1 bécsi hüvelyk a térképen a valóságban 400 öl). Kb. 5400 ilyen szelvény készült el. Egy ilyen szelvény mérete 2* 1 1/3 láb, azaz 64*42 cm ( a terepen 18480 m * 12148 m). Az 1:28800-as méretarányú szelvények önálló szelvényezési rendszert alkottak a korabeli Magyarország területén ( a felvétel szerint 3071 négyzetmérföld, azaz 178180 km2) 9 felvételi térképművet alkotva. A térképek a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Hadtörténelmi Térképtára állományában találhatók meg.
2.2. A tiszai ártér. Az 1830. évi rendkívüli árvíz főleg a Felső-Tiszán alakított ki új maximumokat: a jobb oldali mellékfolyók vizével növelt felső-tiszai árhullám nemcsak a szabolcsi és hevesi fokokon keresztül tört ki, hanem a magaspartokon is átbukva öntötte el az egész Körös-völgyet. Ennek az emberemlékezet óta legnagyobb árvíznek hatására kezdték meg a Tisza-felmérés munkáját. A tiszai árterek nagyságáról csak a Lányi Sámuel vezetésével 1833-40 közt készült részletes felvétel adott teljes és döbbenetes képet. Az Építési Igazgatóság 1838 körül készült, községenként és megyénként részletezett kimutatása szerint a Tisza völgyében állandóan vízzel borított terület 221 000 ha volt. A legnagyobb árvizek idején elöntött terület 1 192700 hektárra rúgott és 854 község határára terjedt ki. E számok azonban nem tartalmazzák a Körös-Berettyó rendszer árterének adatait, amelyekről Huszár Mátyásnak, az 1818-23 közt végzett Körös-felvétel vezetőjének, 1824-ből származó jelentése tájékoztat. Eszerint a vízrendszer árterülete 771 000 ha volt, amiből 256000 ha-t borítottak az állandó jellegű mocsarak és lápok. Adatainkat összegezve a Tisza és mellékfolyói ősi árterére 1 963 700 ha-t kapunk, amiből 477 000 ha volt állandóan víz alatt. Mivel ezek a területek csaknem teljes egészükben mai határainkon belül fekszenek, megemlítjük, hogy hazánk területének 21,1, ill. 5,1%-át képviselik. (Botár,Károlyi, 1971) Végül pedig a térképezési és az ezt követő tervezési munkálatok befejező szakaszában, az 1840-es évek elején, ismét egy rendkívüli árvizes periódus adta meg a szükséges döntő lökést az egyre tarthatatlanabbá váló helyzet felszámolásához: a Tisza-szabályozás és a rendszeres ármentesítés munkájának megkezdéséhez. (Botár, Károlyi, 1971)
A szabályozás kezdeti állapotát a második katonai felvételen követhetjük nyomon. I. Ferenc császár uralkodása alatt megindult a második országos katonai felmérés. Ez a felmérés arra a geodéziai hálózatra támaszkodott, amelyet a Augustin tábornok által szerkesztett, s Binnental ezredes által írt 1810-es utasítás szerint 1806-1861 között fejlesztettek ki. A térkép felmérési hálózatának csillagászati kiinduló pontja a bécsi Szt. István torony volt. A szelvényezési rendszer lényegében nem változott, a méretarány sem az első katonai felméréshez képest.
E térképek tartalma részletesebb, pontossága nagyobb lett, nemcsak a katonai igények, hanem a nagy arányú vasútépítések és folyószabályozások követelményei miatt is. A szelvényeken jelentősen bővült az úthálózat és gazdagabb terület- és dűlőnév-megírásokat találunk. Domborzat-ábrázolása (szintvonalak nélküli) Lehmann-féle csíkozás, ritka magassági adatokkal. A lejtőfokozatokat zseblejtőmérővel határozták meg. 1827.-től egységes jelkulcsot adtak ki. Érdekessége és újszerűsége a térképműnek az, hogy a kereten, a keleti oldalon feltüntették a szelvényen ábrázolt települések nevét, közigazgatási jellegét, a házak (esetleg az istállók) számát és befogadó képességét. E térképeket sem nyomtatták ki. Kisebb méretarányú szerkesztett sorozatuk az 1:144 000 méretarányú Spezialkarte és az 1:288 000 méretarányú Generalkarte. Később, 1856-ban 20 rézmetszetű lapon kiadták az 1:300 000 méretarányú Scheda-féle Közép-Európa áttekintő (hadműveleti) térképet. A térképek a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Hadtörténelmi Térképtára állományában találhatók meg.
2.3 A szabályozások időszaka. A települések, a vonalas létesítmények és a mezőgazdasági területek biztonsága, védelme érdekében alakult meg 1846-ban Vásárhelyi Pál vezetésével a Tisza-völgyi Társulat, melynek célja a szabályozási munkák tervezése és kivitelezése lett. A Tisza és mellékfolyóinak megépített gátrendszere, mesterséges mederszakaszok kiépítése, a meander kanyarulatok átvágása, a mocsárvilág csatornahálózat segítségével történő lecsapolása az akkori Európa legjelentősebb természetátalakító tevékenysége volt.
A Tisza szabályozás alapelveit Vásárhelyi a következő felismerésből határozta meg: a folyó a középvíz idején egyensúlyban van és nem épít zátonyokat. Ezért a Tiszát tökéletesen lehet szabályozni, -- ha a túlfejlődött kanyarulatait átvágják, s a folyót megrövidítik, és -- az árvizeknek is olyan lefolyást biztosítanak, mint amilyen a középvíznek van, tehát az árvízi mederszélessége és mélysége között ugyanolyan arány legyen, mint amilyen a középvíz mederszélessége és mélysége között van.
A fenti összefüggéseket figyelembe véve Vásárhelyi a Tisza árvízgátjainak közepes távolságát 750 m-ben adta meg, mely a körülményektől függően 500-1900 m között változhat. A mederszűkités az árvizek megemelkedését okozza.
Paleocapa a Pó folyóra kidolgozott árvízmentesítési rendszert javasolt, széles hullámteret, melyet az árvíz elönthet, és az úgynevezett nyárigátakat, melyek a folyó mellett húzódnának, hogy a kisebb nyári vizeket visszatartsák. A rendszer hibája: a hullámtér feliszapolódik az árvizek hatására, emelkedik a hullámtér, s ezzel az árvizek szintje is.
A Tisza szabályozása során Vásárhelyi elképzelése érvényesült. A folyókanyarulatok átvágásával a Tisza hossza 1420 km-ről 977 km-re rövidült. Esése megnövekedett, a kis és középhozam-medrek szakaszjellege kissé eltolódott a felsőszakasz irányába. A Tisza jelenlegi hullámtere az 1930-as évekre néhány rövid szakasztól eltekintve kialakult. Jól tükrözik ezt a vízrajzi szemmel készített tiszai térképek, a Tisza hajdan és most (1902), valamint az 1929-30-as Tisza atlasz. A Tisza folyó első összefüggő vízrajzi felvétele 1830-40-es években készült el és Vásárhelyi Pál nevéhez fűződik. Ez a felvétel a szabályozás előtti állapotokat tükrözi. A második felvételt az Országos Vízépítési Igazgatóság vízrajzi osztálya az 1890-91-es években hajtotta végre. A Tisza 1:2880-as méretarányú helyszínrajza a kataszteri térképek felhasználásával készült s kiterjedt az egész hullámtér területére. A kidolgozott kataszteri helyszínrajzot 1:25000 méretarányra kisebbítve a „Tisza hajdan és most” című kiadványban az 1902. évben adta ki a Vízrajzi Osztály. Az 1929-30-as Tisza atlasz helyszínrajzához felhasználták a „Tisza hajdan és most” kiadvány alumíniumlemezeit. Az eredeti állapotot fekete a változásokat piros színnel ábrázolták. Így a helyszínrajz könnyen áttekinthető képet ad a szabályozás után bekövetkezett mederváltozásokról és a folyó mederalakító munkájáról.
Az 1930-as évekig kialakul a Tisza új hullámtere, az árvízi meder. Vásárhelyi terveit figyelembe véve a hullámtér jó vízvezető szelvényt biztosított az árvíz levezetésére. A hullámtéren kevés a vízfolyást akadályozó létesítmény, (jórészt a hidak rávezető töltései), a növényzet nem alkot vízfolyási akadályt ( galéria erdő, töltést védő hullámtörő véderdő), hidraulikailag kedvező művelési módokat folytatnak (legeltetés, rét, szántó), nincs számottevő övzátony, s az övzátonyon és a hullámtéren nincs sűrű aljnövényzet. A későbbiekben rendszeres méréssel ellenőrizték a Tisza medrének alakulását, melyet Tisza atlaszokban adtak közre. A mérési szelvények helye 1890 –óta rögzített. Az Országos Vízépítési Igazgatóság vízrajzi osztálya az 1890-91-es években hajtotta végre a Tisza második felmérését. A felvételt egy fixpont-hálózat elhelyezése előzte meg. A fixpont-hálózat a magasságok rögzítésére szolgáló épületek falába falazott magasságjegyekből és betonba ágyazott bronzgombos faragott kövekből (főpontok), ezeken kívül a meder-nyilvántartási szelvények rögzítésére használt szelvénykövekből (V.O. kövek) állott. A folyót ma is ehhez a hálózathoz mérjük.
2.4 Jelenlegi állapot. A jelenlegi állapotot a legkorszerűbb mérési technikákkal rögzítették 2001.-ben. „A korszerű fotogrammetriai és térinformatikai megoldások a térképészet történetében először teszik lehetővé azt, hogy a természetes környeztet valós állapotának megfelelően, objektív módon képezzük le egy számítógépes rendszerben úgy, hogy annak minden részlete kiértékelhető és elemezhető módon álljon a tervező rendelkezésére. A légi kiértékelést kiegészítette a meder mederszkennerrel való részletes felmérése, valamint a felülről nem látható partközeli sávok hagyományos felvétele. Ezek együtteséből alakult ki a fenti műszaki paramétereknek eleget tevő domborzatmodell.
2.5 Térinformatikai adatbázis A Közép-Tisza vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság a már említett és további térképművekből valamint egyéb adatokból egy és ArcView kezelő programokból egy egységes adatbázist hozott létre. A tárolt adatállomány mintegy 120 GigaByte mennyiségű.
3. Hullámtéren lezajló folyamatok vizsgálata 1. Előzmények - 2. A hullámtér kialakulása - 3. A folyamatok vizsgálata - 4. Akadályok, meder szűkítők
Térkép és adatállományainkkal nyomon követhetjük a hullámtér fejlődését.
3.1 Középvizi meder változása Az árvizi meder a mederátvágások és folyótöltésezés végrehajtása után alakult ki A Tisza jelenlegi medre 1932 óta gyakorlatilag változatlan. A középvizi meder az átvágások mederalakulatainak kialakulása után részben folyamszabályozási beavatkozások hatására stabilizálódott. Jellemző a meder mélyülése, és a partélek egymáshoz közelebb kerülése. Jellemző, hogy a középvizi meder keresztmetszete, s ezzel vízszállító képessége is csökken.
3.2 Nyárigátak kialakulása és hatása „A nyárigátak története 1900 – 1920 közötti időszakra vezethető vissza. Mivel a Tisza nyári árvizei rendszerint alacsonyabbak voltak, mint a tavasziak, a nagy kiterjedésű, termékeny talajú hullámtéri területeket nyárigátakkal védték, hogy kapás növényeket termelhessenek rajta. Ezeket a területeket a tavaszi árvizek ellen nem is védték. Ebben az időszakban az övzátonyok magassága a szolnoki 600 cm körüli vízállásnak felelt meg. A nyárigátak átlagmagasságát 650 cm körüli vízállásra tervezték. Mivel ebben az időszakban a középvízi meder – az átvágások miatt – még nem fejlődött ki, a mederképződés – beágyazódás – elősegítése érdekében a vízépítési igazgatóság kimondta, hogy megfelelő, arra alkalmas helyen, hasznos befektetésnek fogja tekinteni a nyárigátak építését. Az 1950-es években kampányszerűen megindult – a nagyteljesítményű földmunkagépek megjelenésével – a nyárigátak kiépítése a Közép-Tiszán. Kisköre – Csongrád közötti folyószakaszon néhány év alatt 10 db nyárigát épült. Az átlagos kiépítési magasság is emelkedett a szolnoki vízmércén mért 680-740 cm-es vízállásnak megfelelő magasságra. 1970 után újabb változás következett be a nyári gátak történetében. Igaz, hogy a nyilvántartott (kézben tartott) nyárigátak száma csökkent, de a magassági kiépítés jelentős mértékben emelkedett. Egyes nyárigátaknál az engedély nélküli magasítás meghaladta az 1,0 m-t. Az engedélyezett magasság szolnoki vízmércén mért 700 – 740 cm-es magasságnak felelt meg. A megszűnt vízjogi engedélyű nyárigátak töltéstestének nagy része eredeti magasságában megmaradt. Rontja a helyzetet, hogy a gazdátlanság és karbantartatlanság miatt a töltéseken jelentős magasságú sűrű cserjeállomány alakult ki, mely tovább rontja a hullámtér átfolyási viszonyait. Néhány jellemző számadat: A mértékadó árvízszint alatti keresztszelvény területből a Tiszasüly-Kőtelki, Tiszaroff-alsóréti nyárigátak a teljes szelvény 55-62 %-át kitakarják. A Tószeg alsóréti nyárigát a teljes szelvény 46-54 %-át kitakarja. Az Újbögi nyárigát a teljes szelvény 58 %-át kitakarta. A Nagyrévi nyárigát takarása 35-48 %. A főmeder legszűkebb keresztmetszetei a mértékadó árvízszint alatt 1550-1720 m2 közöttiek, de a keresztszelvény területek alig néhány szelvényben haladják meg a 2000 m2-t. A mértékadó vízhozamok levezetéséhez a mértékadó árvízszínt alatt mintegy 3500 m2 lenne szükséges. E számokból is látszik, hogy a folyó igényli az árvíz levezetéséhez a főmedren kívüli hullámteret is. A nyárigátak visszabontása konfliktushelyzetet is teremt, a privatizáció után a hullámtéri területgazdák úgy gondolják, hogy földterületeik a korábban engedély nélkül megmagasított nyárigát szintig védettek. Nehéz lesz elfogadtatni, hogy a hullámtéri területek védelme a Közép-Tiszai Alföld 57%-ának veszélyeztetését jelenti.
3.3 Övzátony képződés és fejlődés. A középvizi meder mentén mindkét parton övzátony fut végig. Az övzátony anyaga a folyó hordaléka, mely a középvízi mederből a hullámtérre kilépő és lelassuló vízből rakódik a partélre. Az övzátony képződés mindig jelen volt folyamat, mely a szabályozás előtt is létezett. Korábban jellemző volt, hogy kialakult egy egyensúlyi állapot, a partél magas felrakódása esetén a parti csúszólap mentén a többletteher hatására a partél a mederbe csúszott, s anyaga újra mobil hordalékká válhatott. Az övzátonyos partélen természetes mélyedések – fokok – voltak, melyeken át a főmeder és a széles hullámtér közötti vízmozgás elősegítette a széles hullámtér bekapcsolását az árvízhozam levezetésébe.
Ma az övzátonyokon kevés helytől eltekintve sűrű növényzetet találunk, mely a vízmozgás lelassításával jelentősen megnöveli a lerakott hordalék mennyiségét. Az övzátonyokon hiányzanak a fokok, s sok helyen magas nyárigátakat találunk rajtuk. – melyek ha rossz állapotúak is – a mögöttes területeket már nem védik az elöntéstől, de tömegükkel és magasságukkal jelentős vízvezető szelvényszűkítést okoznak. Jellemzésül a korábbi 600 cm-es kisvizi mederél helyett sok helyen már a 750 cm-es vízszintnél se tud a főmederből a hullámtérre jutni a víz. Gyakorlatilag a 750 cm alatti vízállásnál a hullámtér sehol sem vezet vizet
3.4 Általános feliszapolódás. A folyó mindig hozott hordalékot, melyet árterén lerakott. A szabályozások után esése megnövekedett, így hordalékszállító képessége megnőtt. A hordalék lerakásra rendelkezésre álló helye leszűkült. A hozott hordalékon kívül jelentős mennyiségű a folyó uszadéka, mely szintén a hullámterekre rakódik le, s ugyancsak a hullámterek magasságát növeli az elburjánzó növényzetből visszamaradó korhadék. A feliszapolódás mérését tovább kell folytatni, mert némi ellentmondás van a pontonkénti kormeghatározásból származó iszapolódás sebessége és az 1890 óta a hullámtérre elhelyezett VO. kövek esetleges iszap alatti eltűnése között.
3.5 Tuskógátak elhelyezkedése, lefolyási akadályoztatás. A hullámtéri erdőgazdálkodás során az utóbbi években elszaporodott az energia takarékos tuskózás, a kivágott fák tuskóinak kiszedése és tuskóprizmába gyűjtése. E prizmák sokszor 2-2,5 m magas tuskógátakat alkotnak, s a rajtuk kisarjadó sűrű növényzet tovább növeli a vízvezető szelvényből kitakart felületet. Szelvényszűkítő hatásuk egyes szűk szelvényekben elérheti a 20-25 %-ot is.(9. ábra)
3.6 Területhasználat változása a nagyvízi szelvényben. A Tisza ártere a szabályozások előtt – a térképek tanúsága szerint - jelentős vízfolyási akadályt nem képező növényzettel borított volt. Jellemzően legelő, kaszáló, mocsár szántó. Erdőt alig találunk, az is inkább galéria erdő. Ezt mutatja mind az első, mind a második katonai felmérés is. A szabályozás – átmetszések és töltésépítés – után is ez volt a jellemző. A Vásárhelyi által meghatározott hullámtér méretek szabad áramlási viszonyokat biztosító árvízi mederre vonatkoztak.
A Közép Tiszán csak 7 % volt az erdő, még 1902 –ben is. Mára a hullámtéri viszonyok megfordultak, a szabad lefolyást biztosító legelő és szántó kb. 7%, a többi erdő, bozótos vagy elvadult kultúrterület. Míg régebben az erdőre a ligeterdő, vagy a zárt lombkoronájú kevés egyedet tartalmazó cserjeszintű erdő volt jellemző, ma az elvadult, besűrűsödő gyalogakácos, zöldjuharos, amerikai kőrises tájidegen fajok a jellemzők. Állományuk olyan sűrű, hogy benne még a vaddisznó sem tud közlekedni, kerülő utakat keres a nyiladékok és folyópartok felé. Az ilyen helyen a víz sem talál utat magának az árvíz levezetésére. Ilyen erdőket találunk a hullámtéri természetvédelmi területeken is.
3.7 Meder oldali növényzet terjedése állapota. Jellemzően a Tisza középvizi medrének partélén mindkét parton jelenleg sűrű növényzet található. Nem volt ez mindig így. A régi térképek tanúsága szerint ha volt erdő, az is csak az egyik parton volt megtalálható, a másik part tiszta volt. Ennek oka, hogy jelentős hajóforgalmat bonyolítottak le a Tiszán, s a parti vontatás volt a jellemző. Ehhez általában szabad partélre volt szükség. A mai állapotban s partéli bozótos több szempontból is káros. A partélen kilépő árvíz hirtelen lelassul, s hordalékát a partközelben rakja le. Az iszapot és az uszadékot egyaránt. Jelentősen meggyorsítja ezzel az övzátony képződést. A parti növényzet sűrű gyökérzetével fogja a partot, s megakadályozza a korábbi övzátony mederbe csúszásokat, megakadályozva ezzel, hogy a kirakott iszap a folyóban újra útra kelljen. Káros hatásként jelentkezik az is, hogy a parti növényzet víz fölé nyúló szövedéke csökkenti a főmeder vízvezető szelvényét, a fömeder is egyre kisebb hányadban tud résztvenni a vízszállításban
4. Hullámtéri akadályok, mint a meder szűkítői 1. Előzmények - 2. A hullámtér kialakulása - 3. A folyamatok vizsgálata - 4. Akadályok, meder szűkítők
A 3. fejezetben részleteztük az árvízi mederben lezajló folyamatokat. Ezek egy részét befolyásolni tudjuk, egy része befolyásolhatatlan természeti jelenség. Az árvizi események gyakorisága és veszélyeztető hatása növekedni fog mindaddig, míg néhány dolgot a Tisza érdekében nem teszünk. a.) Tudomásul kell venni, hogy a Tisza hullámtere a folyó árvízi medre, fő célja a folyó nagyvizeinek akadálytalan levezetése. Minden egyéb érdeket ez alá kell rendelni. b.) Tudomásul kell venni, hogy a hullámtér természeti értékei emberi beavatkozásokra jöttek létre, s ezen értékek megtartása érdekében a hullámteret nem hagyhatjuk magára. Művelés és fenntartás nélkül a kialakult értékek tönkre mennek. c.) Tudomásul kell venni, hogy néhány – időnkén önző – hullámtér használó érdeke nem veszélyeztetheti a Tisza-völgy biztonságát, vagy ha igen akkor ezt tudatosítani kell az ártér lakóival.
Középvízi meder változása. Spontán lejátszódó természeti folyamat, a jelenséget tudomásul kell vennünk, s tevékenységünk tervezésébe be kell számítanunk.
Nyárigátak. A vizsgálatok szerint a legnagyobb részük van az árvízi mederszelvény szűkítésében. Javasolható mielőbbi visszabontásuk a hidraulikailag eltűrhető szintre. A használaton kívülieket is el kell bontani a hidraulikailag indokolt helyeken, esetleg ha a természetvédelmi értékek úgy kívánják, elbontásuk szakaszos is lehet. Az utóbbi évek gazdátlansága, s a mögöttes területek művelés nélküli állapota jelentős szerepet játszhatott a gyalogakác robbanásszerű elterjedésében is.
Övzátony. Az övzátony képződés természetes, s a Tiszára mindig jellemző folyamat volt. A reá telepített nyárigátak és a vízvezető fokok elzárása folytán megnőtt a vízfolyást akadályozó szerepük. Szükség van a hullámterekre az árvízi vízszállításban, ezért a fokok tisztításával, az övzátony feletti egyes szakaszok folyamatos karbantartásával biztosítani kell az árvízi levezető sávban a hullámtér és a főmeder közötti vízutat.
Feliszapolódás. Természetes folyamat, melyet a hullámtéri áramlási viszonyok rontásával jelentősen felgyorsítottunk. Biztosítani kell a hullámtéren az egyenletes vízáramlást, egyenletes sebesség mellett kisebb lesz a lerakódott iszap mennyísége. A hullámtér vízáltali átjárhatósága az uszadék lerakódást is csökkenti.
Tuskógátak. A tuskózás helyett a tuskóforgácsolási technológia alkalmazható (Czeglédi, 2003). A meglévő tuskógátakat el kell távolítani.
Terület használat változása A terület használat szempontjából különbséget kell tenni a hullámtéri árvíz levezetésében részt vevő különböző területek között. A szabadon hagyandó sávba csak vízvezető szelvényt biztosító növénykultúrák kerülhetnek. A sáv kialakítása jelentős kompromisszumkészséget igényel az árvízvédelem, a természetvédelem és a területhasználók részéről. A nagyvízi levonulási sáv kis akadályú növénykultúrákkal telepíthető, kialakításánál elsősorban a hullámtér hidraulikailag kedvezően igénybe vehető felszíni viszonyait kell figyelembe venni. Célszerűen e sávban egyenletes vízmozgást kell biztosítani. Az áramlási holtterek hasznosítását szabaddá kell tenni.
Meder oldali növényzet. Növényállapotának átjárhatóvá tételével csökkenthető az övzátony-képződés folyamata, javítható a főmeder és hullámtér közötti vízvezetés. Mindazokra a tevékenységekre amelyek a hullámtér vízszállító-képességének visszaállítását célozzák a Vásárhelyi terv oldaltározóinak kialakítása mellett is szükség van, mert a vízszállító-képesség hiányában a tározókhoz se fog eljutni a folyó vize. Ha nem lépünk mihamarabb a folyó nem vár. Medre nem alkalmas a 2000-ben hősies küzdelemben levezett vízhozam fogadására. A Közép-Tiszán a szabályozott hullámtér kialakítása (1932) óta rendre emelkedett a legnagyobb árvízszint napjainkig. Ezek ismeretében talán nem volt fölösleges feltennünk a kérdést: Hová tűnik a Tisza medre a Közép-Tisza vidékén? Ha nem adjuk vissza a Tiszának a medrét, új helyen és új időben lesz aktuális Juhász Gyula verse:
1. Előzmények - 2. A hullámtér kialakulása - 3. A folyamatok vizsgálata - 4. Akadályok, meder szűkítők
(Tartalomjegyzékhez -- Gyermekkorom) TISZA TÖRTÉNETE < -SZABÁLYOZÁSA < -ÉLETE -------------------------------- A cikk szerzője: Vajk Ödön (Közép-Tisza Vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság - Szolnok) http://www.aquadocinter.hu/themes/Vandorgyules/pages/7szekcio/vajk.htm
|