Háttéranyag Izraeli utazásunkhoz
Kafarnaum neve: Kapernaum, Capharnaum, Kafarnaum Capharnom (egyszer Josephusnál) Kafar Nahum (a héber és szír fordításokban) = a vigasztalás városa, vagy Nehemiás faluja, talán az első telepes nevéről. Kafar Tanhum (a jeruzsálemi Talmudban)(ami Neubauer szerint a Nahum variánsa) Kefar Ahim (a babiloni Talmudban (együtt Korozainnal)) Tell Hum (mióta a város csak egy tell) (lehet, hogy = a Tanhum név Talhum alakban)
Az Ószövetségben nem szerepelt.
Az Újszövetség idején zsinagógája, római erődje volt, a közelében vám és adószedő állomása volt.
Josephus Julias falai alatt megsebesült, majd a Jordánon átkelve Capharnomban kapott elsősegélyt.
Szent Jeromos járt erre, és Korozaimtól két római mérföldre jelöli meg a helyét.
Szent Epiphanes elmondja, hogy csekély távolságra van Kapernaum Betszaidától, hogy a várost kizárólag zsidók lakják, és hogy Josephus comes keresztény templomot emelt itt.
Járt itt Szent Paula, majd nemsokára Szent Szilvia is, a Hét Kút szomszédságában. Leírja Szilvia, hogy Péter házát templommá alakították, a megmaradt eredeti falak felhasználásával.
Theodosius Magdalából jövet járt Kapernaumban, ami két római mérföldre volt a Hét Kúton túl. (U476)Több zarándok is megemlékezik a város látnivalóiról, a zsinagógáról és a Péter háza fölé épített bazilikáról.
1283-ban már csak két halász élt a romok közt, írja Burchard.
1886. Megkezdődtek az ásatások. Különösen jelentős eredményeket ért el 1966 óta Loffreda és Corbo ferences atya.
1921. Nyolcszögletű, az 5. sz-ból származó bizánci templom alapjaira bukkantak, szép padlómozaikkal.
1968. A padlómozaik alatt egy még régebbi templomra és egy keresztény lakóházra találtak. (K284; N137; S175; Ú473)
|