Rieth József: Útiemlékek

Úton: Lourdes - Andorra

1997, (5.) nap. Jún 28

UTAZÁS ANDORRÁBA

Elindult buszunk már 8 órakor. Lourdest elhagyva az autópályára mentünk. Bagneres de Bigorre városka, majd8,36-kor majd St Gaudens következett. 8,50-kor voltunk.; vissza: 17,41) Az autópályáról leágazva  9,23-kor falvak közt haladtunk erdős völgyekben St-Girons-ig. (9,52; vissza: 17,10) Lassú kapaszkodóval továbbra is végig erdők közt haladtunk, körülöttünk magas hegyek voltak, ott volt a Pic de Montvalier 2839 méteres csúcsa, és még sok szépség. la Bastide (10,15-kor; vissza: 16,49) városa után délről a Pic de Montcalm 3080 m magas csúcsát csodáltuk meg. Átkeltünk az 1249 m magas Col de Port hágón és Foix (10,45-kor) városkában álltunk meg egy fél órára. Szép várkastélya az országút felett magasodik, egykori hercege a spanyolországi urgeli püspökkel együtt voltak Andorra hűbérurai. C5, 6, 8, 9 Maga Foix városa csendes kisváros. A környéken másút is sok vár van. Igen sok helyen van gyógyforrás, a Pirreneusok különböző ásványokban gazdag kőzetvilága biztosítja az ásványvíz ellátást. Ezért aztán a Lourdesi vizet is rendszeresen gyanúsítják a kételkedők, hogy ásványvíz és emiatt van gyógyító ereje. (Mintha nem lenne mindegy… De hát -- mindenféle kétkedés ellenére -- semmilyen ásványi anyag sincs nagyobb mennyiségben benne: közönséges víz, és kész! És gyógyulások mégis vannak…) [v49, 49a]

Tarascon (vissza: 16,18) városka történetében egy legenda valamilyen szörnyről szól, amit egy leány megszelídített. A szörny feltehetően egy vándorcirkuszból megszökött krokodil lehetett. A mondabeli történetet évente látványos játékokkal ünneplik meg. Most is a lámpaoszlopok krokodil alakú lámpafüzérekkel voltak díszítve. Mi azonban zuhogó esőben, meredeken kanyargó szerpentineken mentünk tovább, az időnk sürgetett. A les Cabannes 2348m magas hegy mellett haladtunk, majd Aix les Thermes (11,42-kor) városka után teljesen e hegyek vettek körül minket. Itt már egyre több és több autóval találkoztunk, ezek mind Andorrába igyekeztek, vagy onnan jöttek. Óriási a bevásárló-turizmus Franciaországból is, Spanyolországból is, Andorra vámmentessége miatt. Így, esőben, ködben, szerpentineken kapaszkodva értük el a Port d'Envalira hágót (12,26-kor) 2407 m magasságban. Ez Andorra határa, a Pirreneusok egyik nehezen megközelíthető átjárója. Télen ide nem is lehet feljutni, ezért alagutat terveznek a hágó elkerülésére.

Magas csúcsok veszik körül a hágót: Maia csúcs 2640 m, Pic Blanc csúcs2812m, Pic d'Ensagents 2824m, Gran Cubil csúcs2457m, Tessal de l'Ovella 2457m.

Pas de la Casa határvároskába 13,10-kor érkeztünk meg. A határ a szokásos nyugati stílusú, a határőrök és vámosok nem törődtek velünk. A határ után közvetlen a városba érkezünk. Külváros és bármi más átmenet nélkül a meredek és széles főutcán találtuk magunkat. Modern szállodák, vendéglők, üzletek vannak mindenütt. B37, C1, 2

----------------------------

Tute de l'Ours h 2259 m Ny

? hágó 1915 m K

Port d'Envalira hágó 2407 m

–Alagútat terveznek a hágó elkerül.