Rieth József: Útiemlékek

Zakopane

Zakopane a Magas-Tátra lengyel részének legfontosabb városa. Lengyelország téli központja, és egyben a határ mindkét oldalának legnagyobb olyan városa, amely közvetlenül szomszédos a Tátra ívével.

Az erdő miatt Zakopáne úgy tűnt elő váratlanul, hogy rálátásunk nem volt a városkára, egyszerre csak benn kanyarogtunk a városka utcáin.

ZAKOPÁNE.

A vasútállomás mellett álltunk meg a Jagellonska végénél. Pénzt váltottunk az állomás melletti bazársor boltocskáiban. Míg a csoport egyik része a sorban állással volt elfoglalva, nekünk többieknek volt lehetőségünk egy kicsit körülnézni. No sok látnivaló nem volt, csak néhány árusító pavilon, sok csecsebecsével, meg néhány gyümölcsárusító stand. Az árak nem ingereltek vásárlásra. Elég lassan ment a pénzváltás.

Tovább indultunk a város központja felé a Kosciuszki Tadeusza utcán, ami nagy parkok közt, fasorokkal szegélyezve vezet a központba. A Rowien Krupowa park mellett egy alkalmas helyen leparkolt a buszunk, mi pedig gyalog indultunk tovább egyenesen, majd a Krupowki utcán a völgy felé. Nagy sokaság volt mindenütt. G13.kép.

Az utca alsó végénél a sarkon csinos kis gorál faház állt bádog tetővel, de eredeti népies alakban, korcsma volt. Zárva volt, valószínűleg múzeumnak berendezve. Később még több hasonló, de nem ennyire karbantartott házat is találtunk. A sikló tatarozás miatt zárva volt, így elmaradt a Gubalowkára tervezett kirándulásunk. Városnézésre indultunk. G14 - G15

Mindjárt itt, a Krupowski utca alsó végénél egy bástyaszerű teraszon állt egy nagyon szép kis templomocska. Sok faragás, dús aranyozás, képek, üvegfestmények díszítik, neogótikus. Ez a plébániatemplom. A főoltáron nagyon szép hatalmas faszobrok állnak. A baloldali mellékoltáron a Szűzanya -- karján a Kis Jézussal -- rózsafüzéreket ad át az előtte térdelő szerzeteseknek.G12

A lejtős Krupowski utcán visszafelé, felfelé kapaszkodva nyugati stílusú üzleteket csodáltunk meg, amelyek keverednek még a régies gorál stílusú épületekkel. Sátorokban parasztok árulták portékáikat. Nagyon megtetszettek a csuhéból készült népi figurák. Gergőnek sapkát vettünk hosszas alkudozás után az egyik árusnál. G16

Az utca folytatásában már messziről csalogatott minket egy modern templom lendületes formájával. Beton-üveg-fa konstrukció, nagyon hangulatos és szép. Harangtornya mint kés hasít az égbe, sátorteteje levegős, égbe szökő belső teret ad. G17 - G18

Az oltár mögött az egyszerű kereszt roppant hangsúlyos központot hoz létre. A templom előtti térségről csodálatos kép tárul a környező hegyek tömegére.

Egy utazási irodában hosszú tárgyalást kezdtem az ott tartózkodó hivatalnokkal az üdülési lehetőségekről: hogyan lehet rendelni szállást Pesten, egy Zakopáne-i üdülésre.

Visszamentünk az autóbusz parkolási helyére.