Rieth József: Útiemlékek

Nápoly-Rotondo-Loretto körút - Zarándokutunk Magyarországi része (1. rész)

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

1999. szeptember 15-től szeptember 23-ig autóbuszos zarándokként jártunk Olaszországban. A zarándokúti élményeinket (a Magyar útszakasz (1. rész) és az Ausztriai útszakasz (2. rész) bevezető részével) az Olaszországi útszakasz (3. rész)  emlékeinek vázlatával foglaljuk egységes történetté. Célunk volt Sienai Szent Katalin, Szent Januáriusz, Boldog Pio szentek kegyhelyeinek sorra látogatása és az utunk során érintett szenthelyekkel, valamint jelentősebb kulturális látnivalókkal való ismerkedés. A körutunk során meglátogatott városokat és nevezetességeket bővebben bemutatom: Siena, Róma, Aquino, Capua, Caserta, Monte Cassino, Nápoly, Pozzuoli, Vezuv, Pompei, Rotondó, Loreto, San Marino.

Magyar útszakasz (1.)   -   Ausztriai útszakasz (2.)   -   Olaszországi útszakasz (3).

Előkészület és indulás

Az Új Emberben olvasta még május elején Zsuzsó a miskolci KOLOMBUSZ TOURS utazási iroda hirdetését. Lélektani mélyponton voltunk éppen, ugyanis szerettünk volna egy Benelux-körúton részt venni, de nem jött össze a szükséges utaslétszám, ezért az út elmaradt. Így aztán pont jókor jött ez a lehetőség: Sienai Szent Katalin, Szent Januáriusz, Boldog Pio kegyhelyeinek sorra látogatása. Gyorsan jelentkeztünk, csatlakoztak hozzánk régi utastársaink közül is többen. Így lettünk részesei nagy turista\zarándok körutunknak: NÁPOLY-ROTONDO-LORETTO --- 1999. szeptember 15-23.

Résztvevők (budapestiek):

Árva Jánosné                            1194 Jázmin u 29                                282-46-27

Dupcsák Magdolna                   1122 Szamos u 7                                 355-46-37

Faragó László                          1184 Építő u 6/b                                   290-39-71

Fodor Istvánné                         1155 Rákos u 106                                 307-65-41

Göblyös Péter Dr.                    1117 Bogdánffy u 5/a                             385-48-24

Horváth István                          1074 Huszár u 8                                   342-00-80

Koncz Károly                           1212 Szebeni u 117                              276-62-46

Lukács Imre Dr.                       1125 Fészek u 13

Lukács Zita                             1063 Szív u 44                                      322-19-61

Nagy Jánosné                          1171 Rákoskert sugárút 15                    258-10-91

Nerhaft Ferencné                      1125 Patkó köz 7                                 375-84-88

Szoha Mihályné                       1171 Rákoskert sugárút 27                    258-26-60

Résztvevők (vidékiek):

Agócs Klára Dr.                       Szolnok 5000 Tóth F u 2                        06-56--341-10-48

Bak Istvánné (Gabi)                  Szeged 6723 József A sgt 138/b            06-62--483-577

Balogh Istvánné                        Domoszló 3263 Hunyadi u 1

Dupcsák Józsefné (Emi néni)    Halmajugra 3273 Rákóczi u 8

Frank Oszkár (és Ibolya)           Eger 3300 Deák Ferenc u 6                   06-36--314-496

Kalocsai Klára                          Miskolc 3525 Fábián kapu 1

Kalotay Kálmán Dr.                  Debrecen 4029 Dobozi u 6                    52--420-091

Kitkó Lászlóné                         Kerepes 2144 Alföldi u 1                       06/28/-490-218

Majoros Imre                            Szigetszentmiklós 2310 Posta köz 1/b

Nagy Károlyné                         Szombathely 9700 Semmelweis u 55

Pintér Jánosné                         Perbál 2072 Táncsics u                        (26)-370-327

Szűcs Lajos Antal Dr.               Debrecen 4029 Maróthi u 24/a              (52)-441-340

Tallér Harriet (és Tibor)              Po Box 73 VALLE JO 94590 USA

Váci Józsefné (Erzsike, videós) Galgamácsa 2183 Hunyadi u 47            28--489-405

szept. 15.

Találkozónk hajnali 4 óra előtt volt, a Keleti pályaudvar oldalától, a Tököly út 6. előtt. Embertelenül korai volt ez az időpont, nem is annyira a kora-reggeli kelés miatt, hanem inkább az éjszakai közlekedés bizonytalansága következtében. Társaink azonban Miskolcról éjfélkor indultak, alkalmazkodnunk kellett. Egy sereg egyeztetés után határoztunk, és végül is taxival, a Magdiék elől, a Szamos utcából indultunk ½ 4-kor.

Meglepő volt az üres utcákon, hídon, Rákóczi úton végigrobogni; nagyon gyorsan megérkeztünk. Elsők voltunk a Polus Center buszmegállójában, de hamarosan egymás után érkeztek a többiek is. Pontosan érkezett autóbuszunk, gyors beszállás következett, és már útnak is indultunk.

Idegenvezetőnk (és időnként másod gépkocsivezetőnk is): Mészáros József volt, az utazási iroda vezetője. Jóhumorú, segítőkész ember, gondosan előkészített mindent, évek óta vallásos célú utakat szervez. Gépkocsivezetőnk: Kiss László volt, egy mindig nyugodt, kevésszavú fiatalember. Papi, lelki vezetőnk: Hegedűs Ferenc domoszlói plébános volt.

Egy óra múlva már a Székesfehérvári elkerülő úton jártunk, ¾ 6-kor pedig már Veszprémben voltunk. Közben videón megnéztük egy csiksomlyói búcsúról készült kazettát. TV nézés közben lopva megcsodáltuk a város központját, a viadukton áthaladva a veszprémi vár sziluettjét, amit a hajnali ég fényei csodálatos színekkel festettek alá.

A film után az Úrangyalát, a reggeli imát (Szívem első gondolata…) imádkoztuk. Asszonyok szépen énekeitek, sok éneket ismernek, útközben is sokszor és buzgón énekeltek. Az utazási iroda ajándékát, egy sárga selyemsálat kapta mindegyikőnk, amit egy széles nemzetiszínű szalagból készült gyűrű fogott össze. Ez lett az egyenruhánk, hogy mindenki lásson minket, és hogy mi is messziről megismerhessük egymást. Ezt a sálat az irodavezető édesanyja készítette. Ő is velünk utazott, nagyon kedves, segítőkész volt. Az irodavezető szülei mindketten siketnémák, de mindent megtettek fiukért és neveltetéséért. Szerencsére a fogyatékosság nem volt örökletes. Az iroda vezetője rendkívül hálás szüleinek, azért, hogy vállalták őt, hogy taníttatták, ezért aztán rendszeresen magával viszi őket útjaira, imákat, verseket olvas fel a szülők iránti szeretetről.

Gyönyörű volt a hajnali derengésből ébredő táj. Páratenger ült a földeken. Körmenden a Batthyány kastély felé kanyarodtunk, a kerítésen túl a kórház épülete volt látható. Szép környezetben, világosra festett, gondosan karbantartott csendes épület. A kastély felújítás alatt állt, ezért csak kívülről láthattuk. Tovább haladtunk, nem messze egy téren áll a templom. Itt nem mondhattunk misét, mert gyászmisét mondtak éppen. Mialatt a templomban és környékén nézelődtünk, egyszerre csak összetalálkoztam egy régi kedves ismerőssel, aki hosszú ideig a Városmajorban volt kántor-helyettes, és most ott Körmenden kántorkodik Gyürki László plébános mellett. Sajnos mindannyiunk ideje sürgetett, búcsúznunk kellett. Ő a gyászmisével volt elfoglalva, mi pedig a beszállással.

Tovább haladtunk a határ felé, útközben meghallgattuk II. János Pál Miatyánkját, amit Salamon atya fordított. A határ előtt elkanyarodtunk. Szentgotthárdon mondtunk szentmisét, ministráltam egy valószínűtlen lépcsőkkel körülvett magas oltárnál, ahol ráadásul a keskeny, magas lépcsők még több réteg vastag szőnyeggel is le voltak takarva. Elég sokat vártunk, mire a templomot ki tudták nyitni, már 10:15 volt, mire tovább indultunk. A Fájdalmas Istenanya ünnepe volt.

Rábafüzesnél a magyar határt 10,28-10,38 közt léptük át. (Utunk folytatása Ausztriában.)