Rieth József: Útiemlékek

Szlovákiai útvonalak

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Utazásainkra alaposan felkészültünk. Útikönyveket, térképeket tanulmányoztunk. Igyekeztünk a célállomásokat és azok történelmét  alaposan megismerni. de összegyűjtöttük az útvonalunk során érintett városok és nevezetes helyek fontosabb adatait is. Ezekkel az adatokkal lineáris térképeket készítettem az egyes útszakaszokról. Az így készült térképszakaszok itt láthatók összegyűjtve és kibővítve az időközben összegyűlt kiegészítésekkel.

Ausztria  -  Bulgária  -  Görögország  -  Magyarország  -  Olaszország  -  Románia  -  Szerbia  -  Törökország

TARTALOM

Térképek

Antol térkép

Besztercebánya térkép

Csorba tó                            Csorba tó - Tátra

Dejte térkép                         Dévény vár                          Dévény vár1

Kassa - Poprád térkép

Pozsony Belváros térkép      Pozsony City-Routes           Pozsony erőd rendszer        Pozsony hidak

Pozsonyi-csata-907-júl.-4-7  Pozsonyi séta                     Pozsony térkép1                 Pozsony térkép2

Szlovák térkép_1                 Szlovák térkép_2                 Sahy térkép

Utazások

Szlovák körút 1993              Dejte                                  Dechtice máskép

Útvonalak

Lengyel határ_-_Sahi                  Sahi_-_lengyel_határ

Tudnivalók

ÚTVONALAK

Lengyel határ - Sahi

Lengyel-szlovák határ [17,29]   ---   Határ [17,29]   ---   Rózsahegy [18,27]   ---   Dolovany, pihenő, vacsora [18,50-19,25]   ---   Besztercebánya [19,38]   ---   Sahi [20,52], szlovák-magyar határ

Sahi - lengyel határ

Sahi [9,06-9,15] határállomás   ---   Felsőszemerédi [9,30-9,36] plébánia   ---   Horsky Nemce. [9.57]   ---   Krupina [10,08]   ---   Zólyom. [10,27-10,31]   ---    Banska Bistrica [10,50]   ---   Donovaly [11,12]   ---   Kupele   ---   Rózsahegy. [11,36]   ---   Árva vára [12,04] [12,17 12,19 Ideiglenes pihenő, de nincs víz, WC nem használható] [12,22-12,44 Pihenő a bokrok alján]   ---   Szlovák-lengyel határ [13,22]

TUDNIVALÓK

Antol

Árva vára

Besztercebánya

Csetnek (Stitnik)Kis falu, a főtéren az evangélikus templom a XIV. századból származik (régi freskók díszítik, a személyek szemét kiszúrták a törökök, Bedek Kata sírját láttuk, értékes keresztelő kútját[xvi] a British Múzeum is szerette volna megszerezni, Szlovákia legrégibb, ma is működő orgonája fenn látható egy másik orgona mellett a piciny kóruson).

Csorba-tó (Strbske-Pleso)   ---   Síugró sánc.

Dobsina

Késmárk

Horsky Nemce. Vasút mentén haladunk

Kraszna-Horka

Krupina Néhol erdőben haladunk, kétsávos jó úton.

Kupele

Selmecbánya

Tátrafüred (Tatranská.lomnica)

Újtátrafüred (Novy-Mokovec)

Zólyom. Balassy 8nyelven beszélt.

ÚTLEÍRÁSOK

9,06-9,15 Sahi határállomás, matrica vásárlás

SZLOVÁKIA

9,15 indulás

9,30-9,36 Felsőszemerédi plébánia rovásírása

9.57 Horsky Nemce. Vasút mentén haladunk

10,08 Krupina

Néhol erdőben haladunk, kétsávos jó úton.

10,27-10,31 Zólyom. Balassy 8nyelven beszélt.

10,50 Banska Bistrica

A szlovák-magyar barátságról beszélt egy történész utitársunk

Rózsahegy felé gyengül az út, de kezdik építeni.

11,12 Donovaly síparadicsom, hófoltok

_____________________________________________________________________

PRÁGA

1995. OKTÓBER 20-23.

A tanári testület sokéves szokásának megfelelően Prágába kívánt utazni a nemzeti ünnepen, hiszen ez többnapos iskolai szünettel és még igazgatói -rendkívüli- szünettel is kapcsolódik. Hosszú szervezés után választottuk a Heliosz utazási irodát, ennek árajánlata ugyanis a mi pénztárcánknak nagyon megfelelőnek látszott. Lelkes készülődés után az iskola elől indultunk útnak.

Autóbuszvezetőnk Berényi Zoltán volt, idegenvezetőnk pedig Selmeczi Lajosné (Olga).

6-óra után pár perccel indultunk el. Az M1-es úton mentünk Rajka irányában. Útközben idegenvezetőnk Érd, Zsámbék, Tatabánya, Bábolna fontosabb tudnivalóit ismertette. Abdánál elmondta, hogy ott egy Rákóczi emlékmű van, valamint a határában egy Radnóti halálára emlékeztető emlékhely. Mosonmagyaróváron tartottunk egy technikai szünetet. Szép kis vára van a Dunaágnál, oda azonban nem megyünk, hanem már robogtunk is tovább a határ felé.

Fél 10-kor értük el a határt, nagyon könnyedén átjutottunk. A magyarok szervek fel se jöttek az autóbuszra, a szlovák határőr is csak végignézett minket, és már a szlovák utakat róttuk. Pozsony belvárosát a falansztert idéző Pozsonyligetnél kitérve messze elkerültük, egy a várostól nyugatra levő Duna-hídon mentünk át. Szép látvány volt a túlparton a vár és a minisztérium épülete. A hídról remek rálátás volt a Dunát a vár alatt átszelő kábelhídra, amire a szlovákok joggal büszkék lehetnek.

Negyed 12-kor érkeztünk a szlovák-cseh határra. Látszik, hogy ez hosszú időn keresztül az ország belterülete volt, és csak mostanában alakították át határállomássá. A csehek és szlovákok kerékpáron, autón furikáztak át a határállomáson. A szlovákok nem fordítottak ránk gondot, csupán egy határőr nézet végig minket.