UTAZÁSI EMLÉKEK RÖVIDEN

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar helyek - Külföldi helyek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Régi adóságok terhelnek. Úti naplóink legtöbbjét általában rendszeresen megírtuk, azonban néhány esetben többször is késtünk a megírásával. Aztán gyakran előfordul, hogy a napló megírása elmarad. Még jó, ha naplóvázlat, vagy fénykép maradt. A gyorsan fakuló emlékek nyomán most megpróbálok egy reflexiós módszert alkalmazni. Rekonstruálom az emlékeket, amennyire csak lehet igyekszem az internet-nyújtotta lehetőségeket is kihasználni. A lehetőségeim mértékében igyekszem pótolni a hiányokat!

Magyarországi utazások          Hazai utazások - Külföldi utazások

Iskolai kirándulások. Első élményeimet hajókirándulásokkal nyertem, a Soroksári Dunaágba mentünk és Ráckeve közelében egy kis szigetre szálltunk ki. Játék és a sziget valamennyire történő "felfedezése" után már jöttünk is vissza Pestre. Az igazi kaland a zsilippelés volt. Következő utazásunk a Visegrádi vár "meghódítása" volt. Remek élmény volt. Csodáltuk Mátyás király többféle bort kínáló márványkútját, a Salamon-tornyot, de főképp a várat (ami akkor még totál-romos volt, de tekintélyt parancsoló falakkal, szép kilátással és ugrálási lehetőséggel a falakon). Az út rossz emléke maradt a félelem az esetleges aknára futás és elsüllyedés veszélye. Kétségbeesetten kapaszkodtam a hajó egyik oszlopába egész úton, és állandóan szemmel tartottam a mellettem álló mentőpad kötelét, hogy időben elkaphassam a katasztrófa pillanatában. (a következő vakációban meg is tanultam úszni, hiszen -- nagy gyerekként rádöbbentem -- ilyen belső kínokkal, félelemmel, fóbiával nem lehet élni!). Következő évi kirándulásunk célpontja Esztergom volt. Az egész napos szakadatlan eső miatt csak a prímási palota melletti templomig jutottunk, ott vártuk meg a visszaindulást. Életre szóló élményt jelentett, hogy rengeteg időt tölthettem a gépház feletti ajtó könyöklőjénél, csodálva a csillogó gépek forgó karjait, irigyelve a gépészek magabiztos sétálgatását a gépek közötti járdán. Időnként ők a kezükben hurcolt kendővel megtörölgethették a forróságot ontó gépek csöveit, műszereit, fogantyúit. A látvány kárpótolt Esztergom minden elmulasztott csodájáért...

Falusi élet. Csak futó látogatásnak tekinthető néhány Budakeszi utunk, Simon bácsiéknál Rákoskerten (akkor még falucska melletti) házuknál tett egyszeri látogatásunk. Ezek az epizódok nem adtak utazási élményt. Megismertem a vidéki élet egyszerűségét, szürkeségét, az akkori faluszélének szegényességét. A rákoskerti utazás maradandó élménye lett a vonatkerekek monoton "ram-ta-ta ram-ta-ta" zakatolása. Évekkel később is dallamokat dúdoltam erre a ritmusra. A légvédelmi kitelepítés során 1944-ben egy vakációt tölthettem Nyáregyházán egy falusi családnál. A család tagjaként megtanultam, megismertem a mindennapok ritmusát, amiben én is megkaptam a magam feladatát. Etettem a lovat, tehenet, disznót, baromfit, fára mászva gyümölcsöt szedtem, mezítláb jártam a tarlón kévét gyűjtve, a cséplőgépet kiszolgálva. Igyekeztem is igazi falusi gyerekként viselkedni (egy kicsit talán azért is, hogy megőrizzem a szemrevaló Erzsike -- a gazda nálam valamivel fiatalabb leánykája -- becsülését, aki rám a "pesti fiúra" némi tisztelettel és segítőkészséggel, meg tanulási szándékkal nézett).

Katonai szolgálatom. A kényszerű új életstílus az ország különböző pontjaira vetett el, sok vidékkel, várossal ismerkedtem meg. Jártam Abasáron, Veszprémben, Salgótarjánban, különböző táborokban (Szeged mellett, Nógrádban, a Bakonyban, az Szolnok környékén). Tapasztalatot szereztem az utazás, az előkészület és a tájékozódás területén.

Nyaralások. Házasságom elejétől fogva rendszeresen jártunk kirándulni, nyaralni és ellátogattunk (elsősorban az Eszperantó mozgalom keretében) különböző városokba. Jártunk Debrecenben, Egerben, Gyulán, Kecskeméten, Miskolcon, Sopronban, Szegeden, Szolnokon, Székesfehérváron, Pécsett. Ezek már igazi utazások voltak, felkészülés után városokat ismertünk meg, fényképeket és emlékeztetőket készítettünk. Gyermekeinkkel - elsősorban - vállalati üdültetésben is évről évre részt vettünk (Siófok, Balatonboglár, Balatonlelle, majd jó pár évvel később Balatonfüred, Feketevölgy). Voltak azonban családos nyaralásaink Mezőgyánban, Gyulán is, egykori iskolatársak segítségével.

Országjárások. Gyermekeink növekedésével -- mint Szülői Munkaközösségi tagok --  a pedagógusok támogatására rendszeresen elkísértük gyermekeinket az éves országjáró programokra. Ez kiváló lehetőség volt újabb városok és vidékek alaposabb megismerésére és a pedagógus előképzettség frissítésére, ugyanakkor a gyermekeinket kísérő pedagógusoknak is nagy segítséget tudtunk nyújtani. Utaztunk így az Északi Középhegységben, a Bakonyban, jártunk Egerben, Pannonhalmán, Pusztaszeren (1994.), Veszprémben.

Külföldi utazások          Hazai utazások - Külföldi utazások

Külföldre hosszú ideig nem volt lehetőségünk utazni. A jeget egy Bécsi hajóút törte meg. Hogyan, hogyan nem, kaptunk egy IBUSZ hajóútra beutalót, amivel Bécsben csodálatos néhány napot tölthettünk el. Ezután következett számomra egy KGST-tanulmányút, melynek során a GANZ-Kapcsológyár, az Elektrotechnikai Egyesület és a Kochó és Gépipari Minisztérium szervezésében egy Bulgáriai Tanulmányútra választottak ki főnökeim. Óriási kaland volt, repülővel mentünk Szófiába, Plovdivba, Várnába. Pihenésképpen eljutottunk Rilába is. Szolgálati útlevél birtokosa lettem. Mivel a foglalkozásomat ebben redaktour-nek írták (így fordították le a szerkesztő szót, a foglalkozásomat) mindenhol újságírónak néztek és megkülönböztetett figyelemmel vettek körül... Az útlevél birtokában aztán már rendszeresen jártunk külföldre. Ugyanabban az évben a Bulgár Eszperantó Világkongresszusra is kijutottunk, majd én Torunba lettem mint a Szövetség hivatalos képviselője kiküldve, lányomat pedig Zágrábba menedzselhettem egy Eszperantó Bábfesztiválra. Ezek után már sorban jöttek a különböző külföldi utazások.

Anglia. Londonba látogattunk el, innen aztán elmentünk Greenwichbe, Oxfordba, Bathba.

Ausztria. Sokszor jártunk Ausztriában átutazóként is, de több alkalommal célország is volt. Meglátogattuk Bécset, Grazot, Mariaschutzot, Mariazellt, Puchberget, A német Alttötingből hazautunkon útbaejtettük St.Floriant, . St. Margarethent, Klagenfurtot, Mariagaillt. Átutazóként érintettük az Atter-tó mellékét, Welset, Linzet, Melket, Obendorfot.

Balkáni nyaralások. Dubrovnik, Cirkvenica, Izolai nyaralás, Istria, Lim-fjord, Lipica, Ljubljana, Pirán, Plitvice, Poreč, Porozs, Portorož, Postojna, Predjama, Rovinj, Škočjan, Zágráb, Szlovénia, Trieszt

Bulgária. Szakmai tanulmányúton 1963-ban ellátogathattam Szófiába Szófia(a szakmai látogatásunk Plovdivban és Várnában folytatódott, majd ellátogattunk Rilába). Résztvettünk Vracában (Vraca) a TEJO kongresszuson (utána nyaraltunk Szófiában és Várnában.

Csehország. Két alkalommal jártunk itt, Prága volt a célpontunk.

Egyiptom. Egyiptom, Kairó, Giza, Memphis, Szakkara

Erdély. Többször ellátogattunk ide. Egyszer a lányomékkal Brassót, Székelyudvarhelyt, Szent Anna tavat látogattuk meg. Más alkalommal Parádon, Kolozsváron, Csíkszeredában jártunk. Erdélyben Csíksomlyó, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Korond, Marosvásárhely, Nagyvárad, Torda

Felvidék. Meglátogattuk Kassát, Pozsonyt, Nyitrát, Besztercebányát. Körbe utaztuk a szlovák paradicsomot. Jelentős emlékünk Dejtén a látnokokhoz vezető zarándokút. Antol, Szentantal    Banska Bistrica     Banska Stiavnica    Besztercebánya   Csetnek    Csorba-tó   Felsőszemeréd    Ipolyság     Hybe       Kassa      Késmárk, Kraszna Horka, Lőcse, Sachi, Selmecbánya, Zólyom, Zvolen

Franciaország. Többször ellátogattunk Lourdesba Lourdes (97, 2001)(egyszer megpróbáltunk Andorra-ba is kirándulni, de csak a határig jutottunk). Nagy programunk volt Párizs meglátogatása Párizs (ekkor ellátogattunk Versailes-ba). A Lourdesba utunk során meglátogattuk Arlest, Avignont, Biarritzet, Cannest, Carcasonet, Nizzát, Toulost.

Görögország.  Többször jártunk Szalonikiben, Tesszalonikében. Zarándokúton Szent Pál nyomában jártunk Athén, Bereaban, Filippiben, Kavalában, Korintoszban, Paraliában. Látogattuk Thermophilét, Delphoit, Kalambakát, a Meteorákat, a Szunion fokot, Veria. Hajókiránduláson ellátogattunk Porosz, Hydra és Aigina szigetére.

Izrael. 1994-ben a Szentföldre Izrael zarándokoltunk. A meglátogatott emlékhelyek: Tel Aviv, Caesarea, Haifa, JaffaAkko, Názáret, Galilea, Kafarnaum, Karmel, Tiberiás, Tábor hegye, Jordán völgye, Jerikó, Holt-tenger, Masada, Netanya, Kumrán, Jeruzsálem, Almog, Betlehem. Tabgha, Yardenit

Krím. Nyaraltunk Szocsiban. Ellátogattunk ...

Lengyelország. Krakkó, Ludzmierz, Zakopane, Vielicska, Torun, Wawel, Bukowina Tatr, Nova Slupia, Sandomierz, Czestochowa, Nowa Slupia

Németország. Berlin, Prieros, Potsdam, Drezda, Lipcse, Meissen, Alttötingbe 1994-ben zarándokoltunk (útbaejtettük Obendorfot, a Stile Nacht születési helyét, és Passaut, Gizella sírját).

Olaszország. Többször tartózkodtunk Rómában (Róma), alaposan felderítettük a várost. Volt turistacélpontunk, jártunk ott mint zarándokok a hitoktatókkal és átutazóként is rövid látogatásra. Átutazóként rendszeresen megálltunk Bolognában  Paduában, Firenzében. Zarándokkörúton ellátogattunk Milánóba, Turinba, Rébe és Montichiariba, valamint Loretoba, Nápolyba, Posuoliba, Greccioba, Pompeibe, Rotondóba, Siennába, Assisibe, Monte Cassinoba, Avillaba, Veronába, Subiacoba, Tivoliba, Sevillaban (az út során ellátogattunk San Marinoba is). Nyaraltunk Bibioneban, Jesoloban, Bussolongoban. Ellátogattunk Ostiába, Velencébe, Buranoba, Muranoba és Torcelloba. Vatikán. Velence. Verona

Portugália. Zarándokútra mentünk Fatimába, majd ellátogattunk Coimbrába

Románia. Constanca. Erdély külön, l. ott.

Spanyolország. Barcelona, Montserrat, Madrid, Salamanca,

Svájc.

Szlovákia. L, Felvidék

Törökország. Drinápoly, Rodostó

Aquilea   Bécs   Berlin    Bibione   Constanca  Eisenstadt Fontaineablau      Freistadt   Dubrovnik  Graz

Klagenfurt     London  Maria Gail      Mariazell      Milano  Opatija                Orvieto                 Prieros                Puchberg

Paray-le-Monial         Plovdiv       Pozsony      Prága   Ré    St. Margarethen       Szocsi    Torino     Torun   Versailles  Zágráb