UTAZÁSI EMLÉKEK RÖVIDEN

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar helyek - Külföldi helyek - Elmaradt utak - Útikereső

Régi adóságok terhelnek. Úti naplóink legtöbbjét általában rendszeresen megírtuk, azonban néhány esetben többször is késtünk a megírásával. Aztán gyakran előfordul, hogy a napló megírása elmarad. Még jó, ha naplóvázlat, vagy fénykép maradt. A gyorsan fakuló emlékek nyomán most megpróbálok egy reflexiós módszert alkalmazni. Rekonstruálom az emlékeket, amennyire csak lehet igyekszem az internet-nyújtotta lehetőségeket is kihasználni. A lehetőségeim mértékében igyekszem pótolni a hiányokat!

ÚTIEMLÉKEK ÁLTALÁNOS KERESŐJE

Utazásainkról (Hazai utazások - Külföldi utazások - Utak jellege, Utak időpontja)   .....   Utazási emlékek röviden, inkább csak említve

Magyarországi helyek, városok    ..............................................................   Hazai úti emlékeink

Külföldi helyek, városok      ......................................................................    Külföldi úti emlékeink

Elmaradt, tervezett utak     .......................................................................    Készültünk, de végül nem mentünk

Térképek, útvonalak.   ..............................................................................    Lineáris térképvázlat, és az érintett városokról röviden

Gyorskereső    ........................................................................................    Utak, tudnivalók lelőhelyének betűrendes kereső segédlete

Az utak bemutatása az elhalványodott emlékek segítségével nehéz feladat. Azonban a múlt emlékeinek különböző szempontok alapján történő vizsgálata során gyakran beugranak régi emlékképek, és ezek listázása segít abban, hogy a feledés kíméletlen törlési mechanizmusa elől néha legalább az út említése megmaradjon. Jelen fejezetben csupán általánosságban veszem sorra útjaim emlékeit.

Hazai utazások          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Családi séták. Legkorábbi emlékeimben az él, hogy családi, hétvégi sétákon, vasárnapi kirándulásokon jutottam el Budapest vadregényes környezetébe (Kamaraerdő, Budakeszi, Budai hegyek)

Iskolai kirándulások. Első élményeimet Budapest környékén  majd polgárista koromban hajókirándulásokkal nyertem, a Soroksári Dunaágba mentünk és Ráckeve közelében egy kis szigetre szálltunk ki. Rövid időt töltöttünk ott. Játék és a sziget valamennyire történő "felfedezése" után már jöttünk is vissza Pestre. Az igazi kaland a zsilippelés volt. Következő -- szintén iskolai utazásunk -- a Visegrádi vár "meghódítása" volt. Remek élmény volt. Csodáltuk Mátyás király többféle bort kínáló márványkútját, a Salamon-tornyot, de főképp a várat (ami abban az időben még totál-romos volt, de tekintélyt parancsoló falakkal, szép kilátással és ugrálási lehetőséggel a falakon). Az út rossz emléke maradt a félelem az esetleges aknára futás és elsüllyedés veszélye. Kétségbeesetten kapaszkodtam a hajó egyik oszlopába egész úton, és állandóan szemmel tartottam a mellettem álló mentőpad kötelét, hogy időben elkaphassam a katasztrófa pillanatában. (a következő vakációban meg is tanultam úszni, hiszen -- nagy gyerekként rádöbbentem -- ilyen belső kínokkal, félelemmel, fóbiával nem lehet élni!). Következő évi kirándulásunk célpontja Esztergom volt. Az egész napos szakadatlan eső miatt csak a prímási palota melletti templomig jutottunk, ott vártuk meg a visszaindulást. Életre szóló élményt jelentett, hogy rengeteg időt tölthettem a gépház feletti ajtó könyöklőjénél, csodálva a csillogó gépek forgó karjait, irigyelve a gépészek magabiztos sétálgatását a gépek közötti járdán. Időnként ők a kezükben hurcolt kendővel megtörölgethették a forróságot ontó gépek csöveit, műszereit, fogantyúit. A látvány kárpótolt Esztergom minden elmulasztott csodájáért...

Később -- már

Falusi élet. Csak futó látogatásnak tekinthető néhány Budakeszi utunk, vagy Simon bácsiéknál Rákoskerten (akkor még falucska melletti) házuknál tett egyszeri látogatásunk. Ezek az epizódok nem adtak igazi utazási élményt, afféle világlátási diadalérzést. Megismertem a vidéki élet egyszerűségét, szürkeségét, az akkori faluszélének szegényességét. A rákoskerti utazás maradandó élménye lett a vonatkerekek monoton "ram-ta-ta ram-ta-ta" zakatolása. Évekkel később is dallamokat dúdoltam erre a ritmusra. Budapest intenzív bombázása idején állami program volt a gyermekek vidékre menekítése. Ennek a légvédelmi kitelepítésnek a során 1944-ben egy kissé megnyújtott vakációt tölthettem Nyáregyházán egy falusi családnál. A család tagjaként megtanultam, megismertem a falusi mindennapok ritmusát, amiben én is megkaptam a magam feladatát. Etettem a lovat, tehenet, disznót, baromfit, fára mászva gyümölcsöt szedtem, mezítláb jártam a tarlón kévét gyűjtve, a cséplőgépet kiszolgálva. Igyekeztem is igazi falusi gyerekként viselkedni (egy kicsit talán azért is, hogy megőrizzem a szemrevaló Erzsike -- a gazda nálam valamivel fiatalabb leánykája -- becsülését, aki rám a "pesti fiúra" némi tisztelettel és segítőkészséggel, meg tanulási/tanítási szándékkal nézett).

Katonai szolgálatom. A kényszerű új életstílus az ország különböző pontjaira vetett el, sok vidékkel, várossal ismerkedtem meg. Jártam Abasáron, Veszprémben, Salgótarjánban, különböző táborokban (Szeged mellett, Nógrádban, a Bakonyban, az Szolnok környékén). Tapasztalatot szereztem az utazás, az előkészület és a tájékozódás területén.

Nyaralások. Házasságom elejétől fogva rendszeresen jártunk kirándulni, nyaralni és ellátogattunk (elsősorban az Eszperantó mozgalom keretében) különböző városokba. Jártunk Debrecenben, Egerben, Gyulán, Kecskeméten, Miskolcon, Sopronban, Szegeden, Szolnokon, Székesfehérváron, Pécsett. Ezek már igazi utazások voltak, felkészülés után városokat ismertünk meg, fényképeket és emlékeztetőket készítettünk. Gyermekeinkkel - elsősorban - vállalati üdültetésben is évről évre részt vettünk (Siófok, Balatonboglár, Balatonlelle, majd jó pár évvel később Balatonfüred, Feketevölgy). Voltak azonban családos nyaralásaink Mezőgyánban, Gyulán is, egykori iskolatársak segítségével.

Országjárások. Gyermekeink növekedésével -- mint Szülői Munkaközösségi tagok --  a pedagógusok támogatására rendszeresen elkísértük gyermekeinket az éves országjáró programokra. Ez kiváló lehetőség volt újabb városok és vidékek alaposabb megismerésére és a pedagógus előképzettség frissítésére, ugyanakkor a gyermekeinket kísérő pedagógusoknak is nagy segítséget tudtunk nyújtani. Utaztunk így az Északi Középhegységben, a Bakonyban, jártunk Egerben, Pannonhalmán, Pusztaszeren (1994.), Veszprémben.

Külföldi utazások          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Külföldre hosszú ideig nem volt lehetőségünk utazni. A jeget egy Bécsi hajóút törte meg. Hogyan, hogyan nem, kaptunk egy IBUSZ hajóútra beutalót, amivel Bécsben csodálatos néhány napot tölthettünk el. Ezután következett számomra egy KGST-tanulmányút, melynek során a GANZ-Kapcsológyár, az Elektrotechnikai Egyesület és a Kochó és Gépipari Minisztérium szervezésében egy Bulgáriai Tanulmányútra választottak ki főnökeim. Óriási kaland volt, repülővel mentünk Szófiába, Plovdivba, Várnába. Pihenésképpen eljutottunk Rilába is. Szolgálati útlevél birtokosa lettem. Mivel a foglalkozásomat ebben redaktour-nek írták (így fordították le a szerkesztő szót, a foglalkozásomat) mindenhol újságírónak néztek és megkülönböztetett figyelemmel vettek körül... Az útlevél birtokában aztán már rendszeresen jártunk külföldre. Ugyanabban az évben a Bulgár Eszperantó Világkongresszusra is kijutottunk, majd én Torunba lettem mint a Szövetség hivatalos képviselője kiküldve, lányomat pedig Zágrábba menedzselhettem egy Eszperantó Bábfesztiválra. Ezek után már sorban jöttek a különböző külföldi utazások.

Anglia. Londonba látogattunk el, innen aztán elmentünk Greenwichbe, Oxfordba, Bathba.

Ausztria. Sokszor jártunk Ausztriában átutazóként is, de több alkalommal célország is volt. Meglátogattuk Bécs-et, Graz-ot, Mariaschutzot, Mariazellt, Puchberget, A német Alttötingből hazautunkon útbaejtettük St.Floriant, . St. Margarethent, Klagenfurtot, Mariagaillt. Átutazóként érintettük az Atter-tó mellékét, Welset, Linzet, Melket, Obendorfot.

Balkáni nyaralások. Dubrovnik, Cirkvenica, Izolai nyaralás, Istria, Lim-fjord, Lipica, Ljubljana, Pirán, Plitvice, Poreč, Porozs, Portorož, Postojna, Predjama, Rovinj, Škočjan, Zágráb, Szlovénia, Trieszt

Bulgária. Szakmai tanulmányúton 1963-ban résztvehettem egy bulgáriai tanulmányúton: Szófia. (a szakmai látogatásunk Plovdivban és Várnában folytatódott, majd ellátogattunk a Rila-i kolostorba). Még ugyanabban az évben résztvettünk a TEJO kongresszuson (Vraca, utána nyaraltunk Szófiában és Várnában.

Csehország. Két alkalommal jártunk itt, Prága volt a célpontunk.

Egyiptom. Egy általános látogatáson vettünk részt Egyiptom-ban. Az érintett helyek: Kairó, Giza, Memphis, Szakkara

Erdély. Többször ellátogattunk Erdélybe. Egyszer a lányomékkal Brassót, Székelyudvarhelyt, Szent Anna tavat látogattuk meg. Más alkalommal meglátogatott városok: Csíksomlyó, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós, Kolozsvár, Korond, Marosvásárhely, Nagyvárad, Parád, Torda

Felvidék. Meglátogatott városok: Kassa, Pozsony, Nyitra, Besztercebánya. Körbe utaztuk a szlovák paradicsomot. Jelentős emlékünk Dejte a látnokokhoz vezető zarándokút. Érintett helyek: Antol SzentantalBanska Bistrica, Banska Stiavnica, Besztercebánya, Csetnek, Csorba-tóFelsőszemerédIpolyságHybe, Késmárk, Kraszna Horka, Lőcse, Sachi, Selmecbánya, Zólyom, Zvolen

Franciaország. Többször ellátogattunk Lourdesba Lourdes (97, 2001)(egyszer megpróbáltunk Andorra-ba is kirándulni, de csak a határig jutottunk). Nagy programunk volt Párizs meglátogatása Párizs (ekkor ellátogattunk Versailes-ba). A Lourdesba utunk során meglátogattuk Arlest, Avignont, Biarritzet, Cannest, Carcasonet, Nizzát, Toulost.

Görögország.  Többször jártunk Szalonikiben, Tesszalonikében. Zarándokúton Szent Pál nyomában jártunk Athén, Bereaban, Filippiben, Kavalában, Korintoszban, Paraliában. Látogattuk Thermophilét, Delphoit, Kalambakát, a Meteorákat, a Szunion fokot, Veria. Hajókiránduláson ellátogattunk Porosz, Hydra és Aigina szigetére.

Izrael. 1994-ben a Szentföldre Izrael zarándokoltunk. A meglátogatott emlékhelyek: Tel Aviv, Caesarea, Haifa, JaffaAkko, Názáret, Galilea, Kafarnaum, Karmel, Tiberiás, Tábor hegye, Jordán völgye, Jerikó, Holt-tenger, Masada, Netanya, Kumrán, Jeruzsálem, Almog, Betlehem. Tabgha, Yardenit

Krím. Nyaraltunk Szocsiban. Ellátogattunk ...

Lengyelország. Krakkó, Ludzmierz, Zakopane, Vielicska, Torun, Wawel, Bukowina Tatr, Nova Slupia, Sandomierz, Czestochowa, Nowa Slupia

Németország. Berlin, Prieros, Potsdam, Drezda, Lipcse, Meissen, Alttötingbe 1994-ben zarándokoltunk (útbaejtettük Obendorfot, a Stile Nacht születési helyét, és Passaut, Gizella sírját).

Olaszország. Többször tartózkodtunk Rómában (Róma), alaposan felderítettük a várost. Volt turistacélpontunk, jártunk ott mint zarándokok a hitoktatókkal és átutazóként is rövid látogatásra. Átutazóként rendszeresen megálltunk Bolognában  Paduában, Firenzében. Zarándokkörúton ellátogattunk Milánóba, Turinba, Rébe és Montichiariba, valamint Loretoba, Nápolyba, Posuoliba, Greccioba, Pompeibe, Rotondóba, Siennába, Assisibe, Monte Cassinoba, Avillaba, Veronába, Subiacoba, Tivoliba, Sevillaban (az út során ellátogattunk San Marinoba is). Nyaraltunk Bibioneban, Jesoloban, Bussolongoban. Ellátogattunk Ostiába, Velencébe, Buranoba, Muranoba és Torcelloba. Vatikán. Velence. Verona

Portugália. Zarándokútra mentünk Fatimába, majd ellátogattunk Coimbrába

Románia. Constanca. Erdély külön, l. ott.

Spanyolország. A portugáliai Fatimába utazva, majd hazafelé haladva az érintett városok: Avila, Barcelona, Madrid, Montserrat, Salamanca, San Sebastian. Ezekben rövid látogatást tettünk.

Svájc.

Szlovákia. L, Felvidék

Törökország. Drinápoly, Rodostó

Utak, jellegük szerint          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Családi utak                    Rokonok, vagy barátok látogatása és csak úgy csatolódóan némi városnézés.

Csoporttal utazások         Ez már szervezett út során, valamilyen utazás-szervező profi vezetésével történt

Eszperantó utak              Az eszperantisták rendszeresen szerveznek -- általában nyelvgyakorlási és mozgalmi programmal -- ide-oda utakat.

Iskolai szervezésű utak    Az osztályok számára országjárásokat, a testület részére pedig közösségépítő-tanulmányutakat szerveznek.

Lelkigyakorlatok              Vallási gyakorlásnak, ismeretbővítésnek céljából, kegyelmi gyarapodásul szervezett utak.

Szakmai utak                  A gyárak, szakmai egyesületek szervezésében rendszeres gyakorlat volt üzemeket, kiállításokat látogatni.

Túrák                              Utazások pihenési, szórakozási, nyaralási céllal.

Üdülések                        Nyári szabadság egy részének eltöltése, pihenés valamilyen különlegesebb helyen.

Világjárás                       Feltártunk, megismertünk távoli, olykor kissé exotikus helyeket.

Zarándoklat                    Imádságos programmal eltöltött út, általában híresebb-jelentősebb vallási helyre.

(Ilyen, a múltban használt különböző motiváltságunkat kutatva igyekeztem összegyűjteni, listába sorolni a különböző utjainkat. A korábban felsorolt utak itt ismét előfordulhatnak.)

----------------- CSALÁDI UTAK          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^
                                                                           (Családi - Csoporttal - Eszperantó - Iskolai - Lelkigyakorlat - Szakmai - Túrák - Üdülések - Világjárás - Zarándoklat)

Debrecen Rózsiéknál 1957, 1958. Fiam részt vett egy harsona versenyen Debrecenben. A ministránsokkal is ellátogattunk oda.
Délegyháza Zsónál 1955; május elsejei helyettesítés, nyaraló-kirándulás a bányatóhoz
Görög turistaút gyerekekkel
Mezőgyán disznótor
            Mezőgyán nyaraló látogatás
            Mezőgyán temetés
Pécsett Manjáéknál - Albérlet 1985
            Manjáéknál - Középdeindol
            Manjáéknál - Új lakás 1988?
            Judit albérlete
            Eszterék a Bazilikánál
            Eszterék a pályaudvarnál

Szentendrei kispaptársunk családjának látogatása. Gyerekeinkkel városlátogatás.

Szocsi üdülés

---------------- CSOPORTTAL          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Alttötting, Passau körút

Graz

Mariaschutz

Nyugatdunántúli körút

Pozsony

Pusztaszer - Szeged (1994.)

- Milánó

Szegedi plébániai út

Szentkereszthegyi turistaút

Svájc

---------------- ESZPERANTÓ          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Debrecen Eszperantista találkozó

Veszprémi előadásom

Vraca TEJO kongresszus

Zágrábi bábos fesztivál

--------------- ISKOLAI          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Egri országjárás

Kassa, szlovák paradicsom

Miskolc országjárás
Prágai út a tantestülettel,

Szlovák paradicsom

Szlovákia (1993. október 23-25)

Veszprémi országjárás
Zakopane - Krakkó - Wieliczka

---------------- LELKIGYAKORLATOK          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Dobogókő lelkigyakorlat hitoktatók részére
Esztergom hitoktatók
Leányfalu hitoktatók, plébánia, családdal
Máriabesnyő hitoktatók részére
Máriapócs ministráns út, Debrecen és Hajdúdorog meglátogatásával
Nagymarosi plébániai napok
Szentendrei ministráns találkozó,

---------------- SZAKMAI UTAK          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Balinkabánya

Berlini üdülési tárgyalás

Bulgár tanulmányút (Szófia, Plovdiv, Várna)

Debrecen harsonaverseny

Feketeerdei üdülési tárgyalás

Lipcsei vásár

Német tanulmányút Drezda, Lipcse, Meissen

Szófiai tanulmányút

Szolnok olajfúrók csereüdültetés

---------------- TÚRÁK          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Dobogókő - Holdvilágárok - Dunapart
Szentendre, családi látogatás

----------------- ÜDÜLÉSEK          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Berlin, Prieros, Potsdam

Román tengerpart, Constanca

Siófok Jogász Üdülő
Siófok Vilati-üdültetés

---------------- VILÁGJÁRÁS          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Bécsi SZOT hajóút

Erdélyi út Manjáékkal(Brassó, Szent Anna tó, Csikszereda, Kolozsvár

Görögország Athén, Delphoi, szigetek.

Krakkó

London

Nyáregyházi légvédelmi kitelepítés
Párizs
Prága

----------------- ZARÁNDOKLAT          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Dejtei zarándoklat

Egyiptom

Görögországban Szent Pál nyomában

Izrael (1994)

Lourdes

Lourdes - Fatima (2001)

Mariaschutz - Puchberg (1994)

Mariaschutz - St. Margarethen (1996)

Mariazell (1991)

Olasz zarándokút a hitoktatókkal
Passzau - Alttöting zarándokkörút

Svájc

Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

Utazás időpontja szerint          Hazai utazások - Külföldi utazások - Jelleg szerint - Utak időpontja - ^^^

1956 Debrecen húgomnál
1961 Lipcse
1962 Drezda (Meissen)
1963 Bulgáriai tanulmányút (Bulgária, Plovdiv, Rila, Várna)
1963 Vraca az IJK (Internacia Junulara Kongreso). Szófia, Várna, Vraca
1980 Róma (1980; 1992; 1994)
1981 CONSTANCA
1982 BÉCS - OPATIJA

1983 BERLIN - PRIEROS szakmai látogatás

1989 Athén (Aigina szigete, Hydra sziget, Tesszalonika, Thermophile)

1990 BERLIN - PRIEROS nyaralásunk
        Londoni utazás (Bath, Stonehenge, )

1991 Mariazell

Párizs (Fontainebleau, Versailles)
1992 Római turistaút (Bologna, Firenze)

1993 Szlovák körút (Ipolyság, Zólyom, Antol, Selmecbánya, Besztercebánya, Hybe, Csorba-tó, Késmárk, Lőcse, Csetnek, Krasznahorka, Kassa.)

1994 Izrael, Szetföldi utazás (Akko, Almog, Betlehem, Caesarea, Haifa, Herodion, Holttenger, Jaffa, Jerikó, Jeruzsálem, Jordán völgye, Judea, Kafarnaum, Karmel,

Kumrán, Masada, Názáret, Netanya)

Zakopane, Krakkó, Wielicska - Tantestületi jutalomút

Mariaschutz - Puchberg

Passau - Altötting - Obendorf  - St.Florian
        Szegedi eszperantista találkozó
1995 Prága
        Ópusztaszer (Feszty körkép) - Szeged
1996 Erdélyi út a tanári testülettel (Nagyvárad, Kolozsvár, Parád, Gyergyószentmiklós, Csíksomlyó, Csíkszereda, Székelyudvarhely, Korond, Marosvásárhely)
        Lourdes  (Arles - Carcassone)

Mariaschutz - St. Margarethen

St. Margarethen
1997 Egyiptomi út. (Kairó
        Lourdes (Arles, Avignon, Bussolengo, Carcassone)
1998 Bakonyi körutazás (Bakonybél, Csesznek, Farkasgyepü, Herend, Magyarpolány, Őskű, Panonhalma, Pápa, Várpalota, Veszprém, Zirc)
1999 Nápoly-Rotondó-Lorettó 1999
        Benelux utazás elmaradt út (anyaga)
        Római hitoktató zarándoklatút (Aquino, Capua, Caserta, Firenze, Loreto, Monte Cassino, Nápoly, Pompei, Pozzuoli, Róma, Rotondó, San Marino, Siena, Vezuv)
2000 Turini látogatás (Milano, Montichiari, Padova, , Torinó)
2001 Avignon

Lourdes-Fatima zarándok körút (Avignon, Avilla, Barcelona, Biarritz, Cannes, Coimbra, Fatima, Guarda, Lourdes, Madrid, Maria Gail, Montserrat, Nizza, Padua,

Salamanca, San Sebastian)

2002 Svájci körút (VaduzBernEinsiedeln, Grindelwald, Innsbruck, Landeck, LuzernSchaffhausen, Stein am RheinSt. Gallen)

2003 Szent Pál nyomában Athéni zarándokkörút. Athén, Berea, Drinápoly, Filippi, Kavala, Korintus, Meteorák, Paralia, Rodostó, Tesszalonika, Thermophile.

2004 Horvát nyaralás

Jesolo-Velence nyaralás

2005 Izolai nyaralás (Lim-fjord, Lipica, Ljubljana, Pirán, Poreč, Portorož, Postojna, Predjama, Rovinj, Škočjan, Trieszt, Troján hágó

2006 Máriabesnyő hitoktatók lelkigyakorlata

2007 Esztergom

2008 Szentkereszthegyi zarándokút (Bukowina Tatrzanska, Krakkó, Ludzmierz, Nowa Slupia, Sandomierz, Szentkereszt-hegy,)

2010 Máriapócsi ministráns út (Debrecen, Hajdúdorog)

2013 Iszkázi látogatásunk (Kiscsősz)

2014 Bakonybél-Zirc elmaradt út (anyaga)

Kemence (Balassagyarmat, Szécsény, Ipolytarnóc, Nagybörzsöny)

Paray-le-Monial elmaradt utunk (anyaga)