Rieth József - Útiemlékek:

Stein am Rhein - Svájci körútunk

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Schaffhausen   <<<   Stein am Rhein   >>>   St. Gallen

2002. július 3. és 7. közt Svájcba látogattunk el, egy körútat végigjárva a Julianus Tours szervezésében. Utunk során megtekintettük az ausztriai Landeck várost, továbbá Svájcban VaduzEinsiedeln, BernGrindelwald, LuzernSchaffhausen, Stein am Rhein és St. Gallen városokat, majd hazatérőben az ausztriai Innsbruck várost.

2002. július 6.     (5. nap)

A Rajna a Bódeni-tó [211] felől érkezik. A közelben van, a Bódeni tó felé Stein am Rhein, Svájc csodálatos gyöngyszeme.

STEIN AM RHEIN [207]

Háromezernyi lakosa van a városkának, felette a hegyen áll Hohenklingen vára 1100-1200-ból, ma szálló. [D100-101] Fahíd is van itt a Rajnán. A hidakról itt divat beugrani a folyóba, ugrálnak is a vízbe buzgó turisták. [D102]

Az Untertor nevű utcában (ez a városkapu neve is), a városkapu előtt állt meg autóbuszunk, itt volt a buszparkoló. Besétáltunk a városkapun. A kövezett főutca, az Understadt középkori hangulattal fogadott. [B12] A főutcán van egy múzeum, ez a helyi szokásokat, lakáskultúrát, eszközöket mutatja be az 1279-es évtől kezdve a 19. századig. [D103]

A főutca enyhe ívvel vezetett a Rathausplatzra. [D104-105] Szépen festett házak veszik körül a teret. [B13-18] A képek a házak homlokzatán történelmi eseményeket ábrázolnak. A tér baloldalán áll a gyönyörű Hotel Restaurant Adler gazdagon festett homlokzattal. Szemben áll a Tanácsház, szintén történelmi képekkel telefestve.

A mellette levő Chirhofplatz nevű utcán elmentünk a református Stadtkirchéig. A templom is aprólékosan és kellemesen festett, ablak és ajtókeretei gyönyörűek. [D106]

A templom közelében egy kapuátjárón át jutottunk a Szent György kolostor udvarába. Ma kolostormúzeum a St.Georgen-kolostor és templom (1005-1524). A templomban a modern elemek fa részletekkel vegyülnek [D107-110]. Ez a kolostor a 14. századtól a 16-ig a bencéseké volt. A 19. századtól több gazdája volt, jelenleg egy alapítvány kezeli, de sikerült érintetlenül megőrizni eredeti szépségében. Ma múzeum, szép képekkel és a bencés kolostor korabeli berendezési tárgyaival és a kolostor elrendezésében (étterem, oratórium, étkező, hálóterem, kerengő). A templom a 11. század óta áll, ma a reformált evangélikusoké (Evangelisch-reformierte Kirchegemeinde Stein-Hemishofen).

A kolostornak a Rajna felé egy keskeny rakpartra van kijárata. [B19] A víz szinte a rakpart szintjéig ért, egy kis vízszintemelkedés már elárasztja a partszakaszt. [D111]

Szép kilátás volt a folyóra, a szomszédos Rhigass nevű hídra, a szemközti várra (az úgy nevezett Római kastélyra), a kissé feljebb, keletre levő Werd szigetre, amin a fák miatt nem volt látható a Szent Otmár kápolna. [D112]

Sajnos az időnk nem engedte meg, hogy átmenjünk ezeket megnézni. A hídfőnél visszatértünk a Rathausplatzra, majd még egyszer megcsodálva az épületeket, a kutat, [B20,B21] a közeli Brodlaubegass-on észak felé mentünk.

A város északi kapuján, az Obertor-on kimentünk a falakon kívülre. Itt haladt felfelé, északnak az út, fel a Hohenklingen várhoz.

Nagyot sétáltunk a városka utcáin, körbejárva több oldalról is megnéztük az óváros látnivalóit. [B31-33] Fél négykor indultunk tovább. Ausztriában visszafelé is átmentünk a 13 972 méter hosszúságú Arlberg alagúton. 3/4 6-ra érkeztünk szálláshelyünkre, Landeckbe.

Nem mentünk messze, csak a mintegy 50 méterre levő Jézus Szíve templomhoz. Rövid ima után visszatértünk a városkába, és a falak belső oldalán, romantikus házak közt visszatértünk az Untertor-hoz. Buszra ültünk, és 11,20-kor már robogtunk is St.Gallen felé, ahova 20 perc múlva meg is érkeztünk. (St. Gallen meglátogatása.)