Rieth József: Útiemlékek

Nápoly-Rotondo-Loretto körút - Római látogató napunk

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

1999. szeptember 15-től szeptember 23-ig autóbuszos zarándokként jártunk Olaszországban. Célunk volt Sienai Szent Katalin, Szent Januáriusz, Boldog Pio szentek kegyhelyeinek sorra látogatása és az utunk során érintett szenthelyekkel, valamint jelentősebb kulturális látnivalókkal való ismerkedés. A körutunk során meglátogatott városokat és nevezetességeket bővebben bemutatom: Siena, Róma, Aquino, Capua, Caserta, Monte Cassino, Nápoly, Pozzuoli, Vezuv, Pompei, Rotondó, Loreto, San Marino. A zarándokúti élményeinket (a Magyar útszakasz (1. rész) és az Ausztriai útszakasz (2. rész) bevezető részével) az Olaszországi útszakasz (3. rész)  emlékeinek vázlatával foglaljuk egységes történetté.

szept. 17.

Reggel 7 órakor szentmise volt, majd reggeli. Utána elindultunk a Szent Péter bazilikába. Csúcsforgalomban topogtunk. Óriási kerülőkkel jutottunk el a Szent Péter bazilika elé. A többiek elindultak a bazilikába, mi gyorsan megpróbáltuk a sarki kegytárgyüzletben a pápai üdvözletet intézni Manjáék házassági évfordulója tiszteletére. Ez úgy történik, hogy bejelentkezünk az egyik asztalnál és megadjuk a címet, ahova a pápai köszöntés levélben meg fog érkezni. Maga a köszöntés egy A3-as méretű, oklevélszerű lap, a Szentatya és a Szent Péter Bazilika képével, valamint díszes kerettel. Pár sorban magyarul a Szentatya apostoli áldásáról biztosítja az ünnepelteket az egyik titkára. Kedves emlék. Bekeretezve mi is a falunkon őrzünk egy nekünk címzett köszöntő levelet.

A Szent Péter bazilikában utolértük a csoportot. A kriptában sikerült a Magyar-kápolnát is megnéznünk, majd X. Piusz sírját és szobrát kerestük meg. A síremlék az építész Florestano di Fausto tervei alapján készült 1923-ban, kivitelezője Pietro Astorri volt. A pápa állva jelenik meg, ahogy karjait kinyújtja a hívek felé.

A buszunk csak jelentős késéssel tudott a kíméletlen torlódásban visszatérni. Közben kazettát vásároltunk magunknak és egy utastársunk részére. Utcai néger árusok sokféle gyermekjátékot árultak. Táncoló babát vettünk Kinga részére.

A Falakon kívüli Szent Pál bazilika környéke teljesen fel van dúlva, parkolóterületet építenek. A bazilikában meglepő újdonság, hogy a pápák sora új pápa-karikákkal/mozaikokkal folytatódik, és II. János Pál pápa is fel van már festve.

Innen elmentünk a Lateráni bazilikához. Kívülről teljesen megújult a bazilika, most a környezetében dolgoznak a terek és utak felújításán. A templom belsejében folytatódnak a restaurációs munkák, egyes sarkok körül vannak kerítve fóliával. Sarkok homorulatán megmutattam útitársaimnak a távbeszélés lehetőségét, nagy meglepetést okozott. Zeneszerző társunk megszólaltatta az oldalhajó orgonáját. Az orgonálás nagy riadalmat keltett a biztonsági emberekben. Kétségbeesetten tiltakoztak a rendzavarás ellen, de azért a Himnuszunk néhány akkordja büszkén zengett az ódon falak közt.

A Szent lépcsőhöz átmentünk a tér másik oldalára. Csaknem mindenki felment térden csúszva a lépcsőkön.

A közelben található a Szent Kelemen Templom és annak föld alatti látnivalói.

A Vinculi templom már felújítva várta látogatóit, a láncokat és a Mózes-szobrot is szabadon lehetet vizsgálni. Átmentünk a S.Maria Maggiore templomba. A jászol ereklyetartója áll a középpontban. IX. Piusz térdelő szobra látható előtte.

A templom látogatása után kenyér vásárlás céljából siettünk el, csak nehezen tudtunk élelmiszerboltot találni...

Megnéztük a Victor Emanuel emlékművet, a Fórum Romanumot, Néri Szent Fülöp templomát. Estére tértünk vissza a szállásunkra. Vacsora után esti imát mondtunk. A nővérek esti zsolozsmát mondtak a kápolnában.

(Az olasz útleíráshoz vissza.)