Rieth József: Útiemlékek

Montserrat

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

2001. június 24-július 1. között egy Lourdes-Fatimai zarándokúton vettünk részt. Fatimából hazafelé utazva utunkba ejtettük Montserratot. Megálltunk egy rövid misére és sétára, Szent Ignác szellemét keresve, a legfontosabb látnivalók megtekintésére-

Katalónia leglátogatottabb zarándokhelye. 8 km hosszú meredek út vezet fel a kolostorhoz, amely a sziklák között egy hasadék platóján emelkedik. Csodálatos a táj, a hatalmas sziklák Isten felé fordítják szívünket. Híres a kolostora egy Madonnaszoborral. A természeti szépségen kívül Motserrat egy legendának is köszönheti hírnevét, amely az itt századok óta őrzött Szűz Mária szoborhoz fűződik. A szobrot a hagyomány szerint Szent Lukács készítette Jeruzsálemben, majd Szent Péter v. Szent Jakab az első barcelóniai püspöknek ajándékozta. Miután a mórok betörtek az országba, a szobrot egy barlangban rejtették el, és feledésbe merült. 880-ban nyájaikat legeltető juhászok az egyik sziklahasadék felől különös fényre lettek figyelmesek. Ezután a fény minden szombaton megismétlődött. Végül a püspök, hívők sokaságától kisérve felment a sziklahasadékhoz, ahol megtalálta az elrejtett szobrot. Visszaindult vele, de néhány száz lépés után lába mintha földbegyökerezett volna, nem tudott tovább lépni. E helyen kápolnát építettek, majd a barcelóniai gróf zárdát létesített, hogy a nagy tisztelettel övezett szobrot apácák őrizzék. Őket szerzetesek váltották fel, azóta élnek itt bencések az ősi szentély mellett. 1808-ban Napóleonék mindent leromboltak A helység nevének eredete a La Moraneta ='barnácska' szóból, a Madonnaképről származik, a 12.századból.

Járt itt Loyolai Szt. Ignác, a közeli Manréza barlangjában elmélkedett, és itt dolgozta ki lelkigyakorlatos módszerét. A kolostor apátja volt a későbbi II. Gyula pápa is, aki a gótikus klastromot építtette. V.Károly is gyakran időzött itt.

A kolostor díszítésére, felszerelésére uralkodók, hercegek hatalmas összegeket áldoztak. Csodálatos műkincseket őriznek falai. Híres a fiú énekkaruk is.

2001. július 4. Szerda

Látogatásunk a kegyhelyen

Ma portugáliai Szent Erzsébet ünnepe van. 9 órakor indultunk busszal Montserrat kolostorához. Monistrol faluból érhető el. Sok tévelygés után jutottunk el Montserratba.A város fölött furcsa kőoszlopokból összetákoltnak tűnik a hegy. [D3-6]

Keskeny szerpentinút vezet fel. Van kötélpálya is és sikló is. Montserratban nagy parkolókat képeztek ki, ezek egy részét úgy, hogy az egész térség oszlopokon, a levegőben áll: Az egész kolostor egy völgyhajlatban búvik meg. A bazilika háta felől érjük el a kegyhelyet: [D7]

Itt sok üzlet, étterem, kegytárgy üzlet van, meg bank, posta, utazási iroda, stb. A völgyteknőből visszafelé jutunk szűk, középkorias várkapun keresztül a tényleges kolostor területre. A meredek keskeny utcácska végén tágas térség fogadja a zarándokokat. [D8-9]

A fogadó térről hangulatos, díszes, árkádos átjárón keresztül jutunk a négyszögletes, márványborítású belső udvarra. [D11,12,14] A parányi előudvar túloldalán van a bazilika, amiben állandóan mise és szertartás van. Fényképezni tilos. Most is koncelebrált szentmise volt. [D13]

Az oltár fölött, emeletnyi magasságban van a kegyszobor. Egy oldallépcsőn, hosszú sorállás után lehet elvonulni a szobor előtt.

A szobor megtekintéséhez, megérintéséhez hosszú sor állt. Csak messziről néztük, az odajutás reménytelennek látszott. De a Szűz Anyának más terve volt velünk. A bazilika másik oldalánál meredek sikátoron kapaszkodtunk fel a szentély mögé, mert a kegyszobor mögötti kegykápolnában kaptunk szentmisére lehetőséget [Z11,13]. Így a szobor hátsó részét (amely eredeti barnaságát őrzi) láttuk, majd az oldalajtóból elölről is megnéztük a "Fekete Madonnát" (gyertyafüsttől feketedett meg). A kápolna dús márvány és arany díszítésű kis ékszerdoboz, éppen kitöltöttük. [D15-16] Így minden kívánságunk teljesedett.

Sietnünk kellett, mert ma este még a francia szállást el kellett érnünk. Gyorsan vásároltunk képeket, ennivalót és már várt is a busz indulásra készen. 13.28-kor elindultunk hazafelé.