Rieth József - Útiemlékek:

Svájci út - 7. Luzern

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Grindelwald    <<<   Luzern   >>>    Einsiedeln(2)

2002. július 3. és 7. közt Svájcba látogattunk el, egy körútat végigjárva a Julianus Tours szervezésében. Utunk során megtekintettük az ausztriai Landeck várost, továbbá Svájcban VaduzEinsiedeln, BernGrindelwald, LuzernSchaffhausen, Stein am Rhein és St. Gallen városokat, majd hazatérőben az ausztriai Innsbruck várost.

2002. július 5.      (4. nap)

LUZERN [290]

Luzern kantonnak [288] 295e lakosa van, 1492 km2 területű. Habsburg érdekszféra volt. Utak találkozása jelentőssé tette (Párizs, Bern, Gotthard, Basel). Nevét állítólag egy világítótoronyról kapta (=lucerna). Luzern városában [288,290] 74 ezer ember él. [D91]

Az Inseli-quai parkolójában álltunk meg. [A30]

Mellettünk állt a Kunst und Kongresshaus, vagyis a Képcsarnok és Kongresszusi palota. Hatalmas modern kocka ez is, mint a Vaduzi, ez azonban világos színű, így a szem számára sokkal kellemesebb látvány. A múzeum előtt hatalmas szökőkút vízsugarai tőrnek az égbe, a Wagenbachbrunnen. [A31]

A téren a szökőkút közelében van a modern pályaudvar, előtte pedig a régi pályaudvar emlékműnek meghagyott homlokzata, rajta ugyanúgy, mint a mi Keleti pályaudvarunkon szárnyas, szekeres mitikus személyek. A parton a Landungsbrücke, a hajóállomás terpeszkedik sok színes hajóval, egészen a Seebrücke-ig, addig a hídig, amely a Vierwaldstätter See (tó), vagy talán inkább a Reuss folyó felett ível át. A túlparton a Schwannen-platzon, majd a Schweizerhofquai sétányán mentünk végig.

A part elkanyarodott, de előttünk magaslott a Hofkirche vagy más néven a Stiftskirche, a főtemplom, az egykori bencés kolostor. [B1] A templom a 9. századtól 1633-ig épült, Szent Leodegar tiszteletére van szentelve. Szépen faragott berendezése van, gyönyörű oltárral, feszülettel, orgonával. Kanonokházak veszik körül. Hosszú lépcsősor vezetett föl a szép templomba. Innen a Löwenstrassén mentünk végig, csodáltuk a hangulatos utcácskákat, [B2] majd a Panorama körkép (az 1870-71-es francia-német háború menekült francia seregének leszerelését mutatja) mellett érkeztünk el a Löwendenkmalhoz. [B3]

A haldokló oroszlán emlékműve arról emlékezik meg, hogy 780 gárdistájuk 1792-ben élete árán védte Párizsban a Tuilerákat.

Itt van a Gletschergarten is, ami a jégkori Reussgletscher nyomait mutatja be, és itt található a Heimatmuseum is. A várost valamikor vár védte, ennek megmaradt részei igencsak megszelídülve tekintenek a városkára. [B4]

Visszafelé szűk, zegzugos utcákon jutottunk vissza a Kapell platzra. A templomocskába nem tudtunk bejutni, egy esküvő násznépe töltötte meg a teret. Rezesbanda játszott nekik, ők meg rollerral cikáztak a téren körbe, meg ide-oda. Nagy vígság volt. A végén még egy csodálatos atrakciónak is tanúi lehettünk, havasikürt szerenádot fújtak az ifjú párnak.

A Kapellgassén végighaladva és a gyönyörű középkori, gazdagon festett épületet, meg a sok középkori hangulatú épületet [A36,A37] csodálva jutottunk a Hirschen-platzra, a Weinmarkt szökőkúthoz. [A33]

Ma már nincs borpiac, de a tér és a szökőkút nagyon szép. A Furrengassén a Ratthaushoz jutottunk, [A35] a rakparton sétáltunk [D92], majd a Reusbrückén visszatértünk megérkezésünk oldalára. Megcsodáltuk a Spreuerbrückét, az Alte Kasernét, ahol most a Prähistorische Sammlung van, az őskori gyűjtemény. A part mentén széles út húzódik, itt van a Regirungsgebäude, a Ritterscher Palast a Kantoni Kormánypalota. Belátogattunk a Jesuitenkirchébe, hozzá szeminárium csatlakozik.

Végül ismét átmentünk a Reuss folyón a fából készült, és a tűzvész után újjáépített Kapellbrückén. [A32,A34,D93]

Középen a Wasserturm töri meg a híd vonalát.

A híd pilléreinél az ácsolaton fenn háromszögletű képek vannak.

A megégett képek helyett újakat festettek, ezek világosabb árnyalatúak.

Luzernből háromnegyed hétkor indultunk tovább. Küssnacht [248] nyaralóhely mellett mentünk el. A falu felett áll a Gessler-vár. Innen ösvény vezet a Zugi tóhoz (ezt 1937-ben állították helyre. Lenn áll a Tell-kápolna (a 17.században épült és 1905-ben renoválták. A Tell-történetről a nyár folyamán látványos szabadtéri előadások tekinthetők meg. [D94] A Zugi-tó [240] mellett haladtunk. Ez 38 km2 területű, 13 km hosszú, max. 4 km széles. Szomorúan csodáltuk Goldau [248,253] dombhajlatait. Itt 1806. szeptember 2-án a Rossberg hegyoldala egy esőzés után leomlott, 400 halottja volt a katasztrófának. (Este 7-re érkeztünk vissza szálláshelyünkre, Einsiedelnbe.)

Grindelwald    <<<   Luzern   >>>    Einsiedeln(2)