Rieth József: Útiemlékek

Loretó

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

1999. szeptember 15-től szeptember 23-ig autóbuszos zarándokként jártunk Olaszországban. Célunk volt Sienai Szent Katalin, Szent Januáriusz, Boldog Pio szentek kegyhelyeinek sorra látogatása és az utunk során érintett szenthelyekkel, valamint jelentősebb kulturális látnivalókkal való ismerkedés. A körutunk során meglátogatott városokat és nevezetességeket bővebben bemutatom: Siena, Róma, Aquino, Capua, Caserta, Monte Cassino, Nápoly, Pozzuoli, Vezuv, Pompei, Rotondó, Loreto, San Marino. A zarándokúti élményeinket (a Magyar útszakasz (1. rész) és az Ausztriai útszakasz (2. rész) bevezető részével) az Olaszországi útszakasz (3. rész)  emlékeinek vázlatával foglaljuk egységes történetté. Keresni igyekeztünk az ott található történelmi emlékeket, és felidézni az oda kapcsolódó vallási adatokat.

Loreto egy 13 ezres kisváros Közép-Olaszország keleti részén, Marche régió Ancona megyéjében, Ancona városától 20 km-rel dél-délkeletre, nem messze az Adriától, a Loreto-hegység előterében. Olaszország leghíresebb búcsújáró helye. Maga a kegyhely egy kis, egyszerű, terméskőből rakott házikó (a Santa Casa), ami – egy, a 14. században kelt legenda szerint – eredetileg a Szentföldön állt; ez volt a szent család otthona. Amikor a keresztesek kiszorultak Palesztinából, a házat angyalok kapták föl és telepítették át: először a dalmáciai Tersattóba, majd egy Recanati melletti babérligetbe, végül jelenlegi helyére. A legendát máig nem tudták tudományosan cáfolni, míg a ház hitelességét a 20. század 60-as éveiben vizsgálatok igazolták.

A házikó köré a 15-16. században bazilikát emeltek; a kis ház a székesegyház (Santuario della Santa Casa) kupolája alatt áll, és alacsony fal veszi körül. A fal márvány díszítményeit Donato Bramante tervezte. A bazilika ékessége három, a 16. század végén készített bronz kapu; művészileg jelentősek beltéri mozaikjai és freskói. A Santa Casát kápolnává alakították. A házikóban álló, fekete, arannyal és elefántcsonttal díszített Madonna-szobrot állítólag Lukács evangélista faragta cédrusfából. Valószínűleg innen származik az egyik legrégibb bűnbánó ima, a loretói litánia.

Az ellenreformáció idején a Santa Casa mintegy félszáz másolatát építették föl Közép-Európa különböző országaiban, főként Csehországban. A prágai Hradzsinban a teljes épületegyüttest lemásolták (1626–1750 között): ez ott a Loretói Szűz Mária-templom.

Látogatásunk

A nap már lemenőben volt, amikor beérkeztünk Loretoba.

Kis városkában találtuk magunkat, egy tatarozás alatt álló árvaház volt a szállásunk. Az épületet most alakították át, állítólag finánc-árváknak lesz az otthona, eredetileg kaszárnya lehetett. Az épületben mindenfelé építkeztek. Nagy szobákban, (némely szobában emeletes ágyakon) volt a fekvőhelyünk. Vihettük a lepedőket, mi húztuk fel az ágyakat. Törölközőt nem adtak, reggel a lepedőnkkel törülköztünk.

Elrendeződtünk, majd esti sétára indultunk a környéken. Nem sok látnivalót találtunk. Mi a város peremén laktunk, körülöttünk többnyire villák voltak, nagy kertekkel. Járda se igen volt, általában az úttesten kellett mennünk, nagyon figyelve a kanyargós úton száguldó autókra. Lassan ránk sötétedett, látnivalót se találtunk, a vacsoraidő is közeledett, hazatértünk hát. A félfalusi életbe nyertünk csupán felületes bepillantást.

Önkiszolgálós vacsorát kaptunk: kemény buci, hideg vegyes saláta, forrázott spenótnak tűnő zöldség (talán „hínár”?) volt nagy tállal. Nagyon íztelen volt, de sót nem tudtak adni. Valahonnan hozták ezt a hideg élelmet. Látszott, hogy még nem voltak felkészülve a vendégek fogadására.

szept. 22.

½ 7-kor indultunk reggelizni, majd az ágyneműt lehúztuk, leadtuk és mentünk fel a várba misére.

Loreto, Marche tartomány központja. A városka híres búcsújáróhely. A buszunk nem maradhatott a várban, ezért kiszállva, gyalog indultunk el a főtérre, a Piazza della Madonnára. Gyorsan még rácsodálkoztunk a szép kilátásra a várfal párkányáról, XXIII. János pápa bronz szobra előtt elmentünk egy árkádos bejárón keresztül a főtérre. János pápa csak leskelődhet, jutott eszembe, de még a székesegyházat sem láthatja ebből a szögből.

Szűk téren találtuk magunkat. Baloldalról hatalmas épület uralkodik a téren, a Palazzo Apostolico, szemben az épületek közé szorítva a Santuario della S. Casa (épült 1468-1587). A templom kupoláját Antonio Sangallo építette 1498-ban. Széles lépcsősor vezet a bejárathoz. A lépcsőn V. Sixtus pápa szobra áll, 1589-ben készült. A kapu felett bronz Madonna áll 1583-ból. A templom súlyos bronzkapuin 32 ószövetségi jelenet látható, ezek a 16., 17. század átmenete táján készültek.

A kupola alatt, benn a bazilikában ott áll Szűz Mária háza. Az ősi legenda szerint a 12. században angyalok hozták el. Hosszú ideig a történetet a legendák mesés világába utalták, nem tartották hitelesnek. De a tudomány mindég új felfedezésekkel bővül. A legenda igazat mond, mert egy Angeli nevű család kapta ajándékba a muzulmánoktól, szétszedték, majd itt újból összerakták. A külsejét Bramante tervei alapján márvány építmény borítja, 16. századbeli domborművekkel, szobrokkal. A ház belseje belül tégla és terméskő. Fala fekete a gyertyáktól és az 1921-es tűzvésztől. Csak néhány vakolat és freskó-töredék látszik ki a megfüstölődött komorság alól.

Hatalmas sekrestyében készültünk fel a misére, zegzugos folyosókon jutottunk a kegytemplomba, magába a legenda közepébe. Parányi oltár áll benn, itt volt a miséző helyünk, a csoportunk kitöltötte a szűk templombelsőt. De azért volt néhány olasz vendégünk is. Csendes misét kellett mondanunk, ének nélkül, mert az üveg nélküli ablakokon kívül, a bazilikában nagy, énekes mise folyt. Nagyon szép volt a

A tér oldalán van a Museo di S.Casa, ahol Lorenzo Lotto (1480-1556) festményei láthatók. Van itt nagy gobelin-gyűjtemény, és gyógyszertári fajanszedény gyűjtemény.

Középkori hangulatú tér végében áll a nagy templom. A katedrális benőtte a teret. A tér egyik oldalán hatalmas palota terpeszkedik. Szorosan egybeépült a katedrálissal. A katedrálissal szemben folytatódik a palota, de a tér déli oldalán polgárházak állnak. A palota és a templom oldalán a félbehagyott boltívek mutatják, hogy ezek a házak a palota folytatásának adtak volna helyet, de az építkezés (és bontás) valamilyen okból elmaradt.

Körüljártuk a bazilikát belülről is. Csodálatos képek, szobrok, kis kápolnák sorozata van benn. Gyönyörű. Az egyik kápolna különösen megragadott, mert a Vatikáni Zsinat korát ábrázolja: politikusok, űrhajósok, események képei fonódnak össze a freskón.

Kis séta és nézelődés után kimentünk a palota árkádja alatt a bástya mellvédjére, ahonnan ismét élveztük a gyönyörű kilátást a környékre. Még egy búcsúpillantást küldtünk XXIII János bronz szobrára, beszálltunk autóbuszunkba és máris irány tovább San Marino felé.

--------------------------------------

Látnivalók vázlatosan

LORETO, Marche tart. [568]

búcsújáróh. Piazza della Madonna

Palazzo Apostolico

Santuario della S. Casa. (1468-1587)

Kupola (Antonio Sangallo, 1498)

lépcsőn V.Sixtus pp. szobra (1589)

kapu felett bronz Madonna (1583)

kapuin 32 Ószöv. bronz jel., 16-7.szd.

kupola alatt:

Szűz Mária háza. 12.szd. legendás

külseje: Bramante terv. márvány

16.szd. domborművek, szobrok

belül terméskő,

fekete: gyertyák és tűzvész (1921)

!!! Museo di S.Casa

Lorenzo Lotto (1480-1556) festm,

gobelin-gy., 348 gyógysz.t.fajanszed.gy.

--------------------------------------

https://hu.wikipedia.org/wiki/Loreto _(telep%C3%BCl%C3%A9s)

Árvaház finánc-árváknak („kaszárnya”), építenek, nagy szobák. Vihetjük a lepedőket, mi húzzuk fel az ágyat. Törölköző nincs (lepedővel törülközünk). Esti séta a környéken. Önkiszolgálós vacsora: kemény buci, hideg vegyes saláta, spenót („hínár”)

szept. 22.

½ 7-kor indultunk reggelizni, majd az ágyneműt lehúzva, leadva mentünk fel a várba misére.

LORETO, Marche tartomány. [568]

A városka híres búcsújáróhely. A buszunk nem maradhatott a várban, ezért kiszállva, gyalog indultunk el a főtérre, a Piazza della Madonnára. Gyorsan még rácsodálkoztunk a szép kilátásra a várfal párkányáról, XXIII. János pápa bronz szobra előtt elmentünk egy árkádos bejárón keresztül a főtérre. János csak leskelődhet, jutott eszembe, de még a székesegyházat sem láthatja ebből a szögből.

A kupola alatt áll Szűz Mária háza. Az ősi legenda szerint a 12. században angyalok hozták el. De a legenda igazat mond, mert Angeli nevű család kapta ajándékba a muzulmánoktól, szétszedték, majd itt újból összerakták. A külsejét Bramante tervei alapján márvány építmény borítja, 16. századbeli domborművekkel, szobrokkal. A ház belseje belül tégla és terméskő. Fala fekete a gyertyáktól és az 1921-es tűzvésztől. Csak néhány vakolat és freskó-töredék látszik ki a megfüstölődött komorság alól.

Hatalmas sekrestyében készültünk fel a misére, zegzugos folyosókon jutottunk a kegytemplomba. Parányi oltár volt a miséző helyünk, a csoportunk kitöltötte a szűk templombelsőt. De azért volt néhány olasz vendégünk is. Csendes misét kellett mondanunk, ének nélkül, mert az üveg nélküli ablakokon kívül

!!! Museo di S.Casa

Lorenzo Lotto (1480-1556) festm,

gobelin-gy., 348 gyógysz.t.fajanszed.gy.

Középkori hangulatú tér. A katedrális benőtte a teret. A Szűzanya házában volt a szentmisénk, közben kinn másik mise folyt.

Körüljártuk a bazilikát is, csodálatos képek, szobrok. Kis kápolnák sorozata. Gyönyörű. Kis séta és nézelődés után irány tovább.