Rieth József - Útiemlékek:

Svájci út - 2. Landeck

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Svájci út   <<<   Landeck  >>> Vaduz

(Landeckből hazautunkon >>> Innsbruck)

2002. július 3. és 7. közt Svájcba látogattunk el, egy körútat végigjárva a Julianus Tours szervezésében. Utunk során megtekintettük az ausztriai Landeck várost, továbbá Svájcban VaduzEinsiedeln, BernGrindelwald, LuzernSchaffhausen, Stein am Rhein és St. Gallen városokat, majd hazatérőben az ausztriai Innsbruck várost.

2002. július 3.

Fél hatra meg is érkeztünk első napi célunkra. Landeckben volt a szálláshelyünk. Az Inn folyó hömpölygött keresztül ezen a városrészen, közvetlenül a vár alatt.

A 6500 lakosú városka 816 méter magasan búvik meg a Sanna folyó és az Inn találkozásánál. Rómaiak, rétorománok, majd a 8. század óta bajorok lakják. A 13. században Landegg volt a neve, vagyis "a tartomány sarkán álló helység". Négy egyesített településből (Angedair, Perfuchs, Perjen, valamint Öd) jött létre, de csak 1923-óta város.

A szállodánk, a Hotel Post [3] az Inn partján, a Malserstrasse 19 számban, közvetlenül a posta mellett állt. Ez a Tourotel szállodaláncnak az egyik tagja. (Bécsben, Insbuckban és Göttlesbrunnban vannak további szállodái.) Szobánk [4] is roppant kényelmes volt (Fürdőszoba, telefon, színes TV), az étterem [5] is nagyon előkelő volt.

Meredek hegyek közt húzódik meg a városka. [6] Híres látványossága a "Szent Iván tüze". Karácsony táján napszálltakor a környező sziklákról tüzes kerekeket gurítanak le a völgybe. A sziporkázó hömpölygést sízők követik.

Szállodánkkal szemben lépcső kapaszkodott fel a hegyoldalba, a Maisengasse meredek utcácskára. Ferde, szabálytalan kis térre jutottunk. [B35] Két oldalán iskolák álltak, egy ipari főiskola és egy népiskola. Mindkettő egyházi, de civilek tanítanak benne.

A térről a Schlosswegen haladva a temető mellett mentünk el. A temetőben áll a Maria Himmelfahrt [7] templom a 15. szd-ból, a Stadtpfarkirche. Bejárata és szárnyas oltárai nagyon szépek. Angedair művei a faragott oltárok. [8]

Várát 1200-ban Graf von Ulten építtette. Hatalmas sziklatömbön áll a parányi vár. [9]

Előtte szűk kis udvar van. Innen meredek széles lépcső vezet a toronyba. A földszinten, az udvar (és az utca szintjén) a várat körülépítették, múzeum és vendéglő keveréke az alacsony, fagerendás épület. A környéken még 12 vár látható, írja az útikönyv.

Utunk kezdetén Landeck első állomásunk, pihenő helyünk volt.

2002. július 4.  (2. nap)

Reggeli után fél 9-kor indultunk. Az autópályáról kevés látszik Vorarlberg tartományból. Ez a legkisebb osztrák tartomány, vadregényes vidék. Lakói Noétól származtatják magukat!

A gyönyörű hegyek-völgyek hamarosan eltűntek. 13,8 kilométeres alagút fúrja át a hegyet, és kerüli el az Arlberg-hágót. 12 percig robogtunk a kanyargós, le-felkígyózó földalatti sztrádában. Langenban, 1218 méter magasan van az Arlberg-alagút vége. 10 órakor értük el a Liechtensteini határt. Liechtenstein 4-9 km széles, 25 km hosszú 158 km2 területű fejedelemség, 16300 lakosa van, ebből 8500 külföldi. 1719-óta szuverén.

A határnál a hercegség néhány határőrének egyike tüsténkedett, emiatt elég nagy volt a forgalom. Kertvárosias falvakon haladtunk át. (Liechtenstein országocska, Vaduz látogatása.)

---------------------------------------------------------------------------------------------

2002. július 6.     (5. nap)

Landeckben visszafelé

Hazafelé utunkon is ugyanitt szálltunk meg, 3/4 6-ra érkeztünk a városba. Nagyon rövid sétát tettünk a szállónk környékén, majd másnap reggel innen utaztunk hazafelé tovább Insbruckba.

-------------------------------------------------

Képek: 3 Landeck, szállodánk [D3] - 4 Landecki szobánk [D4] - 5 Étterem a landecki szállodában [D5] - 6 Landecki látkép [B36, D6] - 7 Landecki plébániatemplom [D7] - 8 Faragott oltár a templomban [D8] - 9 Landecki vár [D9]

Svájci út   <<<   Landeck  >>> Vaduz

(Landeckből hazautunkon >>> Innsbruck)