Rieth József: Útiemlékek

Jesoloi-Velencei nyaralás - 1. rész

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső     

Előkészület  >>> Érkezés  >>>     

2006. június 24-július 1. között egy Jesolói nyaraláson vettünk részt. Jutalomból velünk üdült két unokánk is, Vica és Kinga. Az üdülésünk folyamán hajóval ellátogattunk  a város közelében található három szigetre: Buranoba, Muranoba és Torcelloba, majd Velencébe is.

Előkészület és indulás       ...................................  Tartalom  -  Előkészület  -  Osztrák útszakasz  -  Olasz útszakasz  -  Jesolo (2. rész)

Alaposan felkészültünk az útra. Elolvastuk korábbi utjaink jegyzeteit, gondosan áttanulmányoztuk a térképeket, az internetről is bőven kerestünk anyagot, digitális képeket készítettem utazási irodák prospektusaiból. Ezeket később bedolgoztam jelen összeállításomba, természetesen azokkal a képekkel együtt, amelyeket az út során készítettem. Mivel ezek az úti beszámolóim jegyzet jellegűek és illusztrációk kizárólag magánhasználatra, nem igyekeztem megkülönböztetni a forrásokat a forráshelyük szerint.

A Hotel STADION elől indultunk június 24-én. Nagyon korán kellett a Hotel Stadion előtt találkozni. A biztonságos indulás érdekében már előző nap Kinga is és Vica is a Városmajor utcába jött, nálunk aludtak. Biztos ami biztos, hajnali 5 órára taxit rendeltünk, azzal mentünk át Pestre, mert ilyen korán a Metró még nem közlekedik. Korán, már fél hatra, az úti társaságból elsőnek érkeztünk a találkozóhelyre. Háromnegyed hatra a buszunk is befutott (rendszáma: FLM 899), vezetője csendes, kedves ember volt: Bíró Sándor. Kényelmes, légkondicionált, jó állapotban levő autóbuszunk volt.

Néhány perc múlva kísérőnk, Futó Piroska is megérkezett. Gyorsan érkeztek az utastársak, mindenkinek előre megadott helye volt, amit a jelentkezések és befizetések időrendjében osztott el a társaság. Kényelmesen elhelyezkedtünk, mi a kocsi baloldalán, a lányok ugyanabban a sorban jobboldalon. Piroska kezdettől fogva részletesen elmondta az út mentén érintett nevezetességekről a legfontosabb tudnivalókat. Jók ezek az előadások. Részben elűzik az út monoton, álmosító hangulatát. Másrészt az általános műveltség emelését is szolgálják, valami mindég megragad az utazóban. Én a felkészülés során igyekeztem összegyűjteni az út során érintett nevezetességeket. Sajnos az autóutak vonalán messze elkerüljük a látnivalók nagy részét, de szeretem érezni, mik lennének a legfontosabb látnivalók az egyes tájakon.

Mindenki pontos volt, egymás után érkeztek az utastársak, így aztán a terv szerinti időpontban, 6 órakor el is tudtunk indulni. A BAH-csomópontnál és a budaörsi benzinkútnál felszálltak még néhányan. Ők is pontosak voltak, így ezután már teljes irammal lendülhettünk neki hosszú utunknak. Utunk Magyarországi szakaszán a Budapest-Rábafüzes útvonalon haladtunk: Székesfehérvárig az M7-esen, onnan az M8-ason.  Első pihenőnk a csóri Csuka-csárdánál volt. Csórból semmit se láttunk, valahol a perifériáján álltunk meg. A csárdában halász eszközök és hal-trófeák láthatók. (A főbb Magyarország-i nevezetességek Székesfehérvárig és a határig.)

Még egy technikai szünet volt a határ előtt egy benzinkútnál. Benéztünk a kút melletti modern motel hangulatos előcsarnokába. Szép volt. A Rábafüzes-Heiligenkreuz határátlépés háromnegyed 11-kor történt. Itt a magyar határőr csak végignézte a felmutatott útleveleinket és már is távozott, jó utat kívánva. Nem éreztünk vágyat, nosztalgiát a régi határátlépési gyakorlat iránt. Boldog örömmel emlékeztünk vissza az akkori furcsa, megszégyenítő rítusokra Akkoriban szokás volt a busz melletti sorakozó és a bőröndök-csomagok részletes bemutatása a vámtisztviselő előtt. Beletúrt a holmiba, ostoba kérdésekre kellett válaszolni, félve, hogy kiemelik az embert az útitársaságból és még hivatalos eljárás is indulhat az utazó ellen vámbűntett címén. Mindenféle részletes bevalló űrlapot kellett kitölteni és megvédeni (óráról, gyűrűről, fényképezőgépről, aprópénzről és még mi minden egyébről). Most is furcsa bizsergés fut végig rajtunk, amikor unottan, csak a kötelességtől hajtva sétál végig a mai határőr a buszon. De már itt van a közeljövő, amikor csak egy tábla üdvözli majd az utast, amikor átlép a szomszéd országba, és megállás nélkül mehet útján a vándor. Nyugaton már így van, jövőre már nálunk is eltűnik a határ.

Ausztria       ...................................  Tartalom  -  Előkészület  -  Osztrák útszakasz  -  Olasz útszakasz  -  Jesolo (2. rész)

Ausztria volt főúri családjairól és nevezetes konyhaművészetéről is hallottunk néhány érdekességet. Megjegyzéseket fűzött Piroska az útközben érintett nevezetességekhez és városokhoz. Érdekes hallani a szomszéd országok történelméről, hírességeiről, hallani egy másik ember, a másik ország nézőpontjából. Ezeket a történeteket -- ha egyáltalán találkoztunk velük -- mi annakidején az iskolában, vagy az irodalomban mindég saját nézőpontunkból ismertük meg, vagy nem is tudtunk róluk. A jó idegenvezetők rendszerint a meglátogatott ország történelemkönyveit és műemlék ismertetőit is áttanulmányozták, így sokoldalúan tudnak tájékoztatni minket.

Burgenlandban még meglehetősen sík vidék fogadott minket. Aztán Stájer-országban dimbes-dombos lett a vidék, előttünk a távolban már magas hegyek is látszottak. Az autópálya többé-kevésbé messze elkerüli a lakott településeket, vagy hangvédő falakkal van takarva. Így a látnivalók a hegyekre korlátozódnak, a városokból alig láttunk valamit. Grazig a Fischbachi-Alpokban haladunk. Mooskirchennél találkozunk az első alagúttal, amit sok további követ. A Mura folyó után a Glein-Alpok 1988 méter magas csúcsai látszanak. Északról a Packalpok (2186 m), keletről a Koralpok (2140 m), nyugatról a Saualpok (2079 m) emelkednek. Jól látható Griffen-vára, látható a Landiger Spitze is (2079 m). Megszokott pihenőhely a Kärtner Sonnenturm vagy a Rosenberg Raststacion. A Glan folyónál (Glan = gázló)  Klagenfurtot  kerülő alagutak sora segítségével óvják a nagy forgalomtól.

Lassan kapaszkodik fel az út a Karavanka hegység oldalába, keletre látható a Hochobir csúcs (2139m). Elérjük a Pack hágót 1166 méter magasan. Nyugatra  emelkednek a Karni Alpok, a legmagasabb csúcs 2166 méter. A magas hegyeken néhol még hófoltok is láthatók. (Ausztriáról bővebben.)

 

Olaszország       ...................................  Tartalom  -  Előkészület  -  Osztrák útszakasz  -  Olasz útszakasz  -  Jesolo (2. rész)

Tarvizionál [93] léptük át az olasz határt. Ma már csak az elhagyott régi határállomás kezelőépületei emlékeztetnek az egykori határállomásra. Az autóút egyenesen halad át az épületek mellett, csak egy osztrák búcsúzó és egy olasz üdvözlőtábla sejteti, hogy Európa másik országába léptünk. Az út továbbra is magas hegyek közt folytatódik, szinte felettünk látjuk a Júliai Alpok vonulatait és a Triglav csúcsot (2863 m). A völgyben velünk kanyarog a Fella folyó, ez társunk egészen Gemonáig. Pontebbától [93] széles mederben csordogál egy átléphető szélességű patak, csak a durva kövek és a meder szélessége, valamint kopársága sejteti, hogy olvadáskor, vagy nagy eső után milyen pokoli erővel zúdulhat itt a víz a távoli síkság felé. Körülöttünk szép hegyi tájak látványa gyönyörködtet.

Cárnia [93] a hegyek lábánál már a venetói síkság kezdetét jelzi. Eltűnik a kopár meder, gyümölcsösök és ligetek közt robogunk. Tolmero után már síkságon, mezők közt robogtunk, itt csatornák viszik a földekre a vizet. Ez már a VENETO tartomány, venétek lakták: ők -- állítólag -- lágyabb tájszólással beszéltek, bizonyára az osztrák hatás mutatkozott meg ebben. Gemona d. Friuli csak távolban, a hegyek lábánál keletre látszik. Arról nevezetes, hogy néhány évtizede földrengés romba döntötte, azóta eredeti formájában újjáépítették.

Tarcento-tól nyugatra a láthatáron van Aviano helység. Ezután Udine [93] egy nevezetes város. Palmanovánál, majd Campoformio-nál, Pordenone és Conegliano városa közelében haladtunk. Trevizo-nál [93] véget ért a sztrádánk. Az autóúton ezután különböző velencei elágazások következnek.  Castelfranconál letértünk az autóútról és hamarosan Jesolóba érkeztünk. (Olaszországról bővebben Tarviziótól és Jesolóig.) (Folytatás.)

 

Tartalomjegyzékhez  <<<  Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső     

 

------------------------------------------------------

Útivázlatunk:       ...................................  Tartalom  -  Előkészület  -  Osztrák útszakasz  -  Olasz útszakasz  -  Jesolo (2. rész)

            Előkészület és indulás                                                              (l. még: Vetítés az odaútról a képsor elején.)

                    Úti érdekességek: Magyarországról (Fehérvárig és a határig), Ausztriáról, Olaszországról (Tarviziotól és Jesoloig)

            Jesolo érkezés, mise és hajóút a szigetekre. (Hotel)                      (l. még: Vetítés a képsor középső részén)

                    Murano (Muranóról angolul, olaszul)                                    (l. még: Vetítés, Üveg)

                    Torcello                                                                            (l. még: Vetítés)

                    Burano                                                                             (l.még: Vetítés, Csipke)

            Velence (bővebben földrajzáról, történetéről, jelenéről, jövőjéről)     (l.még: Velence, Séta, Gondolák, Lagúnák, Képek,)

                    Szent Márk tér, és a S. Marco templom                              (l. még: Vetítés)

                    Doge palota (udvara, folyosói, termei)                                  (l. még: Vetítés)

                    Városnézés (Rialtoig, műemlékek, templomok, lagúnák, Canal Grande, Déli városrész

            Strandolás                                                                                (l. még: Vetítés, a képsor végén)

 

Diabemutató:

            Jesolo                                                                  - utazás, Jesolo, szálloda és strandolás;

            Murano, Üveg                                                        - az üveg szigete;

            Torcello                                                                 - a kihalt sziget;

            Burano, Csipke                                                      - a színek és csipke szigete;

            Szent Márk tér                                                       - a tér és a katedrális;

            Doge palota                                                           - a palota kívül-belül;

            Velence, Séta, Gondolák, Lagúnák, Képek, Árvíz     - séta Velencében;

-----------------------------------

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső