Rieth József - Útiemlékek:

Innsbruck - Svájci körútunk

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

Landeck   >>>   Innsbruck   >>>   Hazaút

2002. július 3. és 7. közt Svájcba látogattunk el, egy körútat végigjárva a Julianus Tours szervezésében. Utunk során megtekintettük az ausztriai Landeck várost, továbbá Svájcban VaduzEinsiedeln, BernGrindelwald, LuzernSchaffhausen, Stein am Rhein és St. Gallen városokat, majd hazatérőben az ausztriai Innsbruck várost.

3/4 6-ra érkeztünk szálláshelyünkre, Landeckbe. Rövid séta után gyors készülődéssel tértünk alvásra, tervezve Innsbruck másnapi látogatását majd a hazatérésünket lebonyolítva.

2002. július 7.     (5. nap)

7 órakor volt szentmisénk a Landecki temetőben levő plébániatemplomban. [B34] Mise után gyors reggeli, majd fél 9-kor már indultunk is tovább Innsbruckba, ahova pár perccel fél tíz előtt érkeztünk.

INNSBRUCK: [534]

Rövid sétát tettünk a pompás hegyek közé ékelt, hangulatos, 110 ezer lakosú tartományi fővárosban.

A városban kő- és bronzkori leleteket találtak (hiszen itt már az ősi időkben is só és réz lelőhelyek voltak). A rómaiak idejében a város neve: Veldidena castellum. Később bajor telepesek a 8. században kolostort emeltek. 1180-ban Andechs gróf várat épített, pénzverdét alapított, fellendült a bankélet. 300 év alatt 70 császár-átvonulás zavarta a nyugalmukat. 1363-ban a Habsburgoké lett. Jelentős volt I. Miksa és I. Ferdinánd császár fejlesztése. 1665-től jelentősége elhomályosult, csak az egyeteme, a műgyűjteménye, operája jelentős. Háborús károk érték: Napóleon, a világháborúk.

A buszparkolóból a Landhaus (Tartományi székház) elé jutottunk. Ez 1725-28. közt épült, barokk stílusban. Mellette az új Tartományi székház áll, ami 1940-ben épült meg. Szemben vele áll a szervita kolostor és templom, tele szoborral. [D115]

Elsétáltunk a Grabenhez, a volt várfalhoz és várárokhoz a hangulatos szűk utcácskákon. [C1-5] Az Inn partján levő Hercog-Froedrich-Strasseig nem mentünk le, hanem megnéztük a nevezetes Goldenes Dachl (Aranytető) oszlopos erkélyt. [C6-7] Tetejét 3450 aranyozott rézlemezzel burkolták (1500-ban).

Az aranytetős erkély épülete lezárja a szembe húzódó széles Marktgassét, ahol vásárokat, felvonulásokat, várjátékokat szoktak rendezni. [C10] A Maria-Theresienstrassén benéztünk a Spitalskirche nevű templomba, de csak rövid időre, hiszen szentmise volt éppen, de maga a templom nagyon szép volt. [D116]

A Stadtturm (14. század) az óvárosházával egybeépítve csaknem mindenünnen látható. [C8-9,C11-14]

A Szent Jakab plébániatemplomban a főoltáron Mária-kegykép volt. A templomban van Miksa főhercegnek (1618) a német lovagrend nagymesterének (Deutschmeister) sírja. [D117-8]

Besétáltunk a Hofburgba, ez a 15. századból áll így.

A déli szárnyban van a Hofkapelle, és az udvaron a Silberne Kapelle (1587), melynek az oltárán ezüst Máriaszobor áll. A hatalmas épületegyüttesben található a Hofkirche, benne I. Miksa császár síremléke. Fenn látható a császár, valamint 28 kortársának szobra, 24 dombormű fontos eseményekről, 4 dombormű a főerényekről (sarkalatos erények: okosság, igazságosság, mértékletesség, lelki erősség), a karzatán 23 Habsburg-szent és 18 római császár.

Híres a város katolikus egyeteme, Kaniziusz is itt tanított, Karl Rahner is. Sok a temploma. [D119] Jelentős téli sportcentrum.

Rövid, másfélórás innsbrucki tartózkodás után hazaindultunk. (Hazaútunk már különösebb felkészület nélkül bonyolódott.)