Rieth József: Útiemlékek

IZOLAI NYARALÁS 2005 - Piran, Portorož

Tartalomjegyzékhez  <<<  IZOLA - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

3. nap, 2005. augusztus 22. hétfő
Előző (2.) nap -- Pirán -- Portorož -- Következő (3.) nap

(1.Odaút - 2.Izola - 3.Piran - 4.Postojna - 5.Trieszt - 6.Horvátország - 7.Skocjan, Lipica - 8.Hazaút, Ljubljana)

Arra ébredtünk, hogy már megint esik az eső. Az előző napi vihar miatt megszakadt és elhalasztott hajóút így még tovább tolódott. Autóbuszos kirándulást tervezett a csoport a szomszédos Piránba és Portorožba. Reggeli után bementünk Izolába pénzváltás szándékával. A bankban igen kedvezően (csaknem egy az egyben) sikerült forintot dollárra váltanunk. Pannit ismét a "mélyvízbe" tuszkoltuk, angol nyelvtudásával őt toltuk előre (az igazság az, hogy nem is kellett túlságosan unszolnunk, szívesen próbálkozott a nyelvi feladatokkal). Kiválóan helyt állt, bátor leány!

Hazatérve családunk útjai különváltak. Anya a szálláson maradt, majd a közeli SPAR-ba ment vásárolni (zsömle, sonka, margarin, ásványvíz kellett a másnapi kirándulásra), mi pedig Pannival a Pirani kirándulásra mentünk el. Az eső hol esett, hol elállt. Meleg volt, párás, izzasztó idő. Semmi textíliánk nem száradt meg.

Pirán            Pirán -- Portorož

Kirándulásunk Piránba szerencsés volt. Útközben újra meg újra megeredt az eső, de amikor kiszálltunk az autóbuszból, legfeljebb csepergett valamennyire, így elviselhető volt az időjárás.

Piránban a tengerparton, a várostól távolabb kellett leparkolnunk, onnan gyalog kellett a városba bemenni. A parti sétány nem volt hosszú, sok szép régi ház mellett mentünk el. Hamar elértük a nagy kikötő öblét és a Tartini téren, a belső kis kikötő-öböl mellett kezdtünk a városkával ismerkedni. Sok templom látszott mindenfelé, a téren körben nagyon jó állapotú díszes paloták: kormányzó palotája, Tartini (zeneszerző) palotája. A tér márvány burkolata fényesen csillog, a tér közepén Tartini szobra áll.

Piran (olaszosan Pirano) a római birodalomhoz tartozott, rómaiak és hisztrióták (romanizált illírek) lakták. A félsziget csúcsán őrtűz kalauzolta a hajósokat (görögül a tűz: pürosz, innen a városka neve). Hajózása, halászata és a sólepárlás gazdaggá tette. 1282-ben "ismerték el" Velence hatalmát. Eredményes kereskedő tevékenységük tartós felvirágzást hozott, a 18. században szellemi felvirágzás következett, tudósok és a zeneszerző és hegedűvirtuóz Giuseppe Tartini (1692-1770) működése is ezt mutatja, de számos műemlék is példázza.

A tér külső szélén parányi különkikötő látható, a legelőkelőbb hajók számára, két hatalmas oszloppal, egyiken Szent György, a másikon a velencei oroszlán képével. A teret a városháza, a bíróság, a Szent Miklós kapu, a velencei stílusú Benečanka ("Lassa pur dir" -- "Ám fecsegjenek" felirattal egy piranói dáma kedvéért építtette egy gazdag velencei kereskedő) épület, Szent Péter kápolna, Tartini szülőháza (magasan emléktáblával), a modern Hotel Sidro és a Városi Múzeum keretezi.[558]

Szűk sikátorokon át sétáltunk fel a dombra. Szép keskeny házakat láttunk. Feljutottunk a dombtetőn álló, 1354-ben épült, majd 1637-ben barokk stílusban átépített Szent György székesegyházhoz. Hatalmas kampanella áll mellette 1608-ból és keresztelő kápolna. Tatarozás nagy sürgölődése miatt a székesegyházba nem próbáltunk bemenni. Károly amúgy se szívesen vitt minket templomba, szerinte ott mindenhol belépti díjat kell fizetni. Mi mindenhova igyekeztünk ennek ellenére benézni, de sehol sem kellett jegyet váltanunk.

A dóm mellől csodálatos körpanoráma nyílt a tengerre és Izola irányába A bástyák tövében, meredek lépcsőkön és sikátorokon ereszkedtünk le a városba. Az egyik téren a város ciszternájához értünk ki.

Ez egy teret tölt ki szép szobrokkal. Innen a partra mentünk ki, ahol elsétáltunk a félsziget nyugati csúcsáig. Itt egy bástyába épített kápolna áll, a Kis Szűz Mária templom.

A tenger felöli oldalon egy bástya áll, világító-torony van ráépítve. Innen szabadprogram következett, csoportunk szétszéledt a kis városkában.

Pannival mi tovább sétáltunk a sétány északi szakaszán, majd visszakapaszkodtunk a hegytetőre a székesegyházhoz. Meglepetésünkre egy német csoport ment be éppen az állványok közé. Velük mentünk. Csodálatos templomtér nyílt meg előttünk.

A restaurálási munkák már a rendrakás stádiumában voltak, a templom állványokkal volt teli, por és rendetlenség fogadott minket, még az aranyozók dolgoztak a magasban. Ami készen volt, ragyogva csillogott. Meglepő volt a fehér fal és a friss arany kontrasztja. Hatalmas orgona díszelgett a kóruson. Kár lett volna kihagyni az élményt.

Innen a szomszédos hegycsúcs felé vettük utunkat. Ott fenn temető van, várfallal, hatalmas bástyákkal körülvéve. A falak (az idegenvezetőnk szerint) a temetőnek felhordott földet óvják az esőktől, de az útikönyv szerint a város védelmét szolgálták a szárazföld felöl. Kemény feladat volt a hegymászás, félúton csaknem feladtam, komoly rosszullét környékezett.* A győzelem örömével eltelve sarkon fordultunk és -- mivel az időnk már fogytán volt -- igyekeztünk vissza a városba, a sétányra, az autóbusz parkolójához.

Portorož            Pirán -- Portorož

Beszállás után megint esni kezdett, így Portorož megtekintése autóbuszból történt. Megcsodáltuk a hatalmas szállodákat, végül Ferenc József és Sziszi palotáját is, ami a város végén felújításra várva eléggé elhanyagolt állapotban van. A városka luxusüdülőkkel van teli, egyik-másik kissé túl modern betonkolosszus.

A városkán túl, az öböl belső végén sólepárló telep van. A tengervizet lapos medencékben elrekesztik, a vizet hagyják elpárologni, majd a sót nagy lapátokkal összekotorják. Portorožról nem sokat hallani, bár híres nyaralóhely, a szlovén tengerpart nyaralófővárosa. A bencés kolostorát Kapisztrán János alapította, ma a Bernardin szálloda együttes van a romjaira építve.

A városka levegője a sólepárlás miatt egészséges, ezért klimatikus gyógyhely. Komoly programja a szobrász szimpózium, a szobrok szabadtéri múzeumban tekinthetők meg.[561]

Körülbelül 13 órakor már Anya is és mi is hazaértünk, ebédet készítettünk, de elfogyasztani a teraszon nem lehetett az újra eleredt eső miatt, a szobába kellett húzódnunk. A bánatos időjárás miatt nagyot aludtunk, ezzel végkép kipihentük a hosszú út minden maradék fáradtságát (no meg a Pirani hegymászást is).

Délután a parton nyugati irányba sétáltunk, kagylót, meg kavicsokat gyűjtöttünk. Ezt az oldalt felderítve visszamentünk a strandhoz, a sétány elejére (közepére). Anya a központi kioszk teraszán telepedett le, mi pedig Pannival a sétány város felé elnyúló másik végéig sétáltunk, egészen a város szélén levő jaht-klubig. Vissza kellett azonban fordulnunk, mert az eső megint elkezdett csöpörögni. Időben értünk vissza, mert mire az kioszktól az étteremig értünk már kezdett tisztességesen esni. Bosszúból megvacsoráztunk és este 10-ig kártyáztunk.(Folytatás.)

* Megjegyzés a rosszullétem margójára. (Az igazsághoz tartozik, hogy a szívem rendetlenkedett, és emiatt egy parkoló autó sárhányójára ülve hosszabb pihenőt kellett tartanom, amit Panni éretten, türelemmel böjtölt végig, anélkül, hogy -- tapintatosan -- halvány jelét is adta volna aggodalmának. Engem mélyen elgondolkoztatott egy potenciális infarktus esetleges lehetősége és veszélye... Ez a rosszullét előjele volt a 2005 végén szükségessé vált szívműtétemnek, de nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget neki, bár a helyzet komolyságát nagyon átéreztem!)

-------------------------------------------

IZOLAI NYARALÁS
            aug. 20.     Indulás -- Szlovénia -- Troján hágó -- San Simon
            aug. 21.     Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet
            aug. 22.     Pirán -- Portorož
            aug. 23.     Postojna -- Predjama
            aug. 24.    Trieszt: Miramare-kastély -- Trieszti városnézés
            aug. 25.    Horvátországi kirándulás: Poreč, Lim-fjord, Rovinj, Hajókirándulás -- Anya programja
            aug. 26.    Škočjan -- Lipica -- Anya programja
            aug. 27.    Hazautazás, Ljubljana

FOTÓGYŰJTEMÉNY IZOLAI NYARALÁSUNKRÓL
         UTAZÁS            Ptuj és a Troján-hágó
            IZOLA                Látképek -- Újváros -- Óváros -- Plébánia -- Kikötő -- Parti séta
            HOTELÜNK       Hotelünk -- Simonov z. -- Strandolás -- Bóklászás -- Hajókirándulás
            KIRÁNDULÁS    Piran látkép -- -Tartini-tér -- -városnézés -- -Dóm -- -tengerpart    --    Portorož
            BARLANG         Postojna kívülről -- -látnivalók -- -cseppkövek    --    Predjama kívülről -- -belülről    --    Škočjan kívülről -- -belülről
            TRIESZT           Trieszt városnézés -- Kastély kívülről -- -belülről -- -park    --    Lipica
            ISZTRIA            Poreč látkép -- -templom -- -városnézés -- régiségek    --    Rovinj látkép -- -templom -- -városnézés    --    Lim-fjord
            HAZAUTAZÁS   Ljubljana látogatás -- -székesegyház -- -Óváros
            TÉRKÉPEK      Horvátország -- Magyarország -- Szlovénia -- Trieszt

DIABEMUTATÓK IZOLAI NYARALÁSUNKRÓL

UTAZÁS            Utazás Szlovéniába
            KIRÁNDULÁS    Piran látkép -- -Tartini-tér -- -városnézés -- -Dóm -- -tengerpart    --    Portorož
            TRIESZT          Trieszt városnézés -- Kastély kívülről -- -belülről -- -park    --    Lipica
            ISZTRIA           Poreč látkép -- -templom -- -városnézés    --    Rovinj látkép -- -templom -- -városnézés    --    Lim-fjord