Rieth József: Útiemlékek

IZOLAI NYARALÁS 2005 - Üdülőtelepünk

Tartalomjegyzékhez  <<<  IZOLA - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

2. nap, 2005. augusztus 21. vasárnap
Előző (1.)  nap -- Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet -- Következő (3.) nap

(1.Odaút - 2.Izola - 3.Piran - 4.Postojna - 5.Trieszt - 6.Horvátország - 7.Skocjan, Lipica - 8.Hazaút, Ljubljana)

Reggel siettünk az ebédlőbe, már 7 órakor reggeliztünk, hogy a misét elérjük. Még nem voltak ott az ebédlőben a németek, így kényelmesen tudtunk válogatni a sokféle finomságból. A svédasztal zsömlét, kiflit, többféle kenyeret, sokféle innivalót (tea, tej, kávé, kakaó, csokoládé), sonkától kezdve sajton át juhtúróig mindenfélét, süteményeket, lekvárokat, vajat, mézet, gyümölcsöket kínált.

Mise            Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet

Már 8-kor elindultunk misére. Szerencsére a közelben volt az a kis templom, egy kápolna, ahol 9-kor volt mise. Előtte rózsafüzért mondtak a gyülekező hívek, miközben gyóntatás volt a templom hátsó részében. Ez követendő példa lehetne nálunk is. A mise szlovén szövegéből általában csak sejtettük, hogy miről is lehet szó, nagyon jól jött az Adoremus segítsége… A templomocska egy bontásra ítélt területbe ékelődött. Egy egykori hatalmas halfeldolgozó üzem áll a szomszédságában, azt mondják, oda majd egy luxusszálloda épül. Parányi ligetben szinte megbúvik a repedező falú kis templom.

Apránként teljesen megtelt hívekkel, javarészt idősebbekkel. Néhány nagyszülő elhozta unokáját. Sokan áldoztak, mindenki énekelt, imádkozott, a hívek ismerték, üdvözölték egymást. Mise után is sokan beszélgettek a kertben, a templom előtti kis téren. Sokan együtt, beszélgetve mentek hazafelé mise után.

Mise után az épületeink közti kőasztalnál a vezetővel megbeszélés volt a heti programról. Főként azt igyekeztünk eldönteni, hogy ki melyik kiránduláson szeretne részt venni. Az egyezkedés után városnéző sétára indultunk.

Izolai városnézés            Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet

Izola 7000 lakosú egykori halászati központ, jelentős konzerviparral. Az Aquileiából menekülők alapították. A mai óváros akkor még sziget volt, amit a szárazfölddel fahíd kötött össze. Ma is jól felismerhető ez a szigetjelleg a városkán. A 13.sz-ban Velence uralma alá került. Ez az időszak az építkezéseken és a város szerkezetén is tapasztalható. Izola nevezetességei a piciny, hangulatos városkában közel egymáshoz találhatók. Szűk sikátorokon keresztül sétáltunk végig az óvároson.

Három nevezetes épületre hívták fel a figyelmünket. A Domenico Lovisato-ház velencei gót stílusban épült a 16. században. A Monzioli-ház a 15. századból maradt ránk, míg a Beseghi degli Ugli-palota barokk stukkós, ablakrácsos homlokzatával hívja fel magára a figyelmet.

A városka legmagasabb pontján áll a 16. században épült plébánia templom. Neoromán homlokzata van, értékes festmények és műkincsek találhatók benne (ifjabb Jakobo Palma, Venturi stb.). Szent Mór tiszteletére szentelték, belsejében Lourdesi barlangmélyedést alakítottak ki. Ez utóbbi csaknem minden templomban ott található.

A keskeny utcákon visszatértünk a tengerpartra, végigsétáltunk a kikötőn. Sok kishajó, halászbárka és turistahajó tarka egyvelege található itt. Az időjárás mostoha volt hozzánk, időnként esett is. Szép időben bizonyára nagyon sokan sétálnak a part sétányán, ülnek a rakparti teraszokon, de most is sokan látogattak ki ide.

Éles kontraszt van az óváros és a szárazföldön kiépült Izola között. Az eredetileg szigetet összekötő fahíd helyén jelenleg kis tér található. Innen sugárirányban futnak szét az utcák. Egyemeletes épületek közt csak itt-ott látható modern panelház.

Az épületek javarésze ebben az újvárosi negyedben az 1800-as évek végén, az 1900-as évek elején épült. Sok fa és liget tarkítja ezt a részt. Távolabb kertvárosias jellegűvé válik az utcakép, de itt már erőteljesen hatolnak be modern épületek a régies épületek közé. Szállodák, kórház, bevásárlóközpont, hivatalok és talán iskolák is találhatók itt a ligetekbe rejtve.

A városnézésről 13 órára értünk haza, a San Simon üdülőtelepre, a Villen parkba. Mivel az ellátásunk úgynevezett félpanziós volt, gyorsan ebédet készítettünk magunknak. Zacskós levest főztünk, és az előző napról megmaradt, az autóbuszra készített úti csomag maradványát fogyasztottuk el. Nagyon jól esett a meleg leves és a szendvics a városnézés és az előző napi utazás fáradsága után.

Hajókázási kisérlet            Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet

Délután 3-kor tengerre szálltunk. Egy kis hajó kötött ki a szálloda mólójánál, a Delfin II. Beszálltunk, mi 40-en teljesen megtöltöttük a hajó utasterét. Rövid üdvözlés után fügepálinkával kínáltak meg a hajósok minket. Így előkészítve útnak indultunk, hogy egy másfélórás hajókázással megismerjük a környék partvidékét. Alig indultunk el, kegyetlen eső zúdult ránk. Először még reménykedtünk, hogy viharos tengeren dobálnak majd a hullámok, de csak az eső vert be a kis hajóba. Megfordultunk, (ekkor a másik oldal is megkapta a maga zuhany-adagját,) és sietve visszatértünk a mólónkra. Tíz perc utazás után a mólón levő védőtető alatt összebújva vártuk az eső csillapodását. A kiszállás is viharosra sikerült. Karcsi vezetőnk annyira segített a gyors partraszállásban, hogy közben a mindentudó dossziéját a tengerbe ejtette. Panni is, mások is próbálták kihalászni, de rövid volt a karjuk. Szerencsére ők nem estek a mappa után. Végül gépkocsivezetőnket lógattuk le a mólóról, neki sikerült kikotornia. Egy idő után enyhült az eső, gyorsan mindenki felment a szállására.

Mi a központi épületbe mentünk, bekapcsoltattuk a TV-t és megnéztük a Forma 1 futamának a végét. Nem volt túl izgalmas, inkább az új törökországi pálya érdekelt minket. Közben az eső is elállt, kisütött a nap, ezért sétálni indultunk a tengerparti sétányon, most nem a város felé, hanem a vadregényesebb, elhagyatottabb irányba. Körülbelül egyórányit lehettünk a parton, kagylókat, köveket szedegettünk, beszélgettünk.

Aztán újból leszakadt az ég. Ernyő se volt nálunk, éppen csak be tudtunk szaladni egy part menti kioszk teraszának a tetőzete alá. Háromnegyed órányi beszélgetés és nézelődés után csendesedett le az eső.

Ekkor már csak egyenesen az étterembe szaladtunk vacsorázni. Fölséges ételek (sokféle hal, saláták, sárgadinnye, meg más finomságok) vártak minket. Vacsora után lezuhanyoztunk és fél 10-ig kártyáztunk. (Folytatás.)

-------------------------------------------

IZOLAI NYARALÁS
            aug. 20.     Indulás -- Szlovénia -- Troján hágó -- San Simon
            aug. 21.     Mise -- Izolai városnézés -- Hajókázási kísérlet
            aug. 22.     Pirán -- Portorož
            aug. 23.     Postojna -- Predjama
            aug. 24.    Trieszt: Miramare-kastély -- Trieszti városnézés
            aug. 25.    Horvátországi kirándulás: Poreč, Lim-fjord, Rovinj, Hajókirándulás -- Anya programja
            aug. 26.    Škočjan -- Lipica -- Anya programja
            aug. 27.    Hazautazás, Ljubljana

FOTÓGYŰJTEMÉNY IZOLAI NYARALÁSUNKRÓL
         UTAZÁS            Ptuj és a Troján-hágó
            IZOLA                Látképek -- Újváros -- Óváros -- Plébánia -- Kikötő -- Parti séta
            HOTELÜNK       Hotelünk -- Simonov z. -- Strandolás -- Bóklászás -- Hajókirándulás
            KIRÁNDULÁS    Piran látkép -- -Tartini-tér -- -városnézés -- -Dóm -- -tengerpart    --    Portorož
            BARLANG         Postojna kívülről -- -látnivalók -- -cseppkövek    --    Predjama kívülről -- -belülről    --    Škočjan kívülről -- -belülről
            TRIESZT           Trieszt városnézés -- Kastély kívülről -- -belülről -- -park    --    Lipica
            ISZTRIA            Poreč látkép -- -templom -- -városnézés -- régiségek    --    Rovinj látkép -- -templom -- -városnézés    --    Lim-fjord
            HAZAUTAZÁS   Ljubljana látogatás -- -székesegyház -- -Óváros
            TÉRKÉPEK      Horvátország -- Magyarország -- Szlovénia -- Trieszt

DIABEMUTATÓK IZOLAI NYARALÁSUNKRÓL

UTAZÁS            Utazás Szlovéniába
            KIRÁNDULÁS    Piran látkép -- -Tartini-tér -- -városnézés -- -Dóm -- -tengerpart    --    Portorož
            TRIESZT          Trieszt városnézés -- Kastély kívülről -- -belülről -- -park    --    Lipica
            ISZTRIA           Poreč látkép -- -templom -- -városnézés    --    Rovinj látkép -- -templom -- -városnézés    --    Lim-fjord