Rieth József: Útiemlékek

Szent Pál nyomában - Görögországi utazás 2003

Tartalomjegyzékhez - Utazások - Magyar utak - Külföldiek - Elmaradt utak - Időrendben - Útikereső

A plébánia zarándokutat szervezett Szent Pál Görögországi emlékeinek végiglátogatására. 2003. augusztus 1-10 jártuk Görögország útjait, keresve a missziós út emlékeit Athén, Berea, Filippi, Kavala, Korintus ásatásainál. Természetesen nem kerülhettük el az útbaeső nevezetességeket sem, látogatást tettünk Drinápolyban, a Meteorákon, Rodostóban, Tesszalonikában, Thermophilénél.

1. Szerbia  -  2. Drinápoly  -  3. Rodostó  -  4. Kavala  -  5. Filippi  -  6. Thesszaloniki

7. Berea  -  8. Meteorák  -  9. Thermophüle  -  10. Athen  -  11. Korinthosz  -  12. Paralia

A plébánia zarándokutat szervezett Szent Pál Görögországi emlékeinek végiglátogatására. 2003. augusztus 1-10 jártuk Görögország útjait, keresve a missziós út emlékeit Athén, Berea, Filippi, Kavala, Korintus ásatásainál. A CIAO 2000 Kft utazási iroda (3525 Miskolc, Vologda u. 4. Telefon: 00-36-46-357-900. E-mail: paszport@ciaoutazas.hu) ajánlatát fogadták el, mert az előző évben nagyon jól sikerült ezzel az irodával egy Lourdesi útjuk. Természetesen nem kerülhettük el az útbaeső nevezetességeket sem, így látogatást tettünk Drinápolyban, a Meteorákon, Rodostóban, Tesszalonikában, Thermophilénél. Idegenvezetőnk Porcsalmi Tamás, gépkocsivezetőink: Ártisz (vagy Ártim) Attila, és … Tibor voltak.

Papi kisérőnk Lambert Zoltán plébános atya volt. Alaposan felkészültünk Szent Pál életéből és a görög mitológiából.

1. nap, aug. 1. péntek

Csütörtökről péntekre virradó éjszaka indultunk, a templom mellől, 0:23 kor. Könnyebbség volt számunkra, hogy csomagjainkat már délután levihettük a Nagytemplomba, és a keresztelőkápolnában hagyhattuk az éjféli bepakolásig.

Berakodás és elhelyezkedés után gyorsan átjutottunk a városon. Kunszentmiklóson keresztül haladtunk a Tompai határállomás irányában. Nem az autóúton, hanem kis falvakon mentünk keresztül, valószínűleg takarékossági okból. Fél négykor tartottunk félórás technikai szünetet egy benzinkútnál, majd a határ következett.

Fél óra alatt átléptük a határt. Kelebia volt a határállomás, kanyargós labirintusnak tűnt. Morcosan pecsételt a határőr, de ez csak az arcán volt érezhető. Szerb területen próbáltunk aludni, talán sikerült is. 6:30 körül ébredtünk. Sokan ekkor még aludtak, de voltak akik már javában reggeliztek.

Szerbián Belgrád irányában haladtunk, majd Bulgária felé vettük az utunkat (Szerbiai utunkról.).

2. nap, aug. 2. szombat

Bulgáriában Szófiába tartottunk, ott éjszakáztunk, majd Törökország irányába utaztunk tovább. A bulgár-török határon sokáig álltunk. A bulgárok 1 óra 40 percig várattak minket, a törökök másfél órát. Találkoztunk egy erdélyi gyerekeket utaztató busszal. Cserkészek voltak, akik jutalomból utaztak Rodostóba, Sepsiszentgyörgyről jöttek. Ők Mikes Kelemen emlékére kopjafát akartak állítani, és Rákóczi mellszobrát megkoszorúzni. (Bulgáriai utunkról.)

A bulgár-török határon átjutva Drinápolyba mentünk rövid városnézésre. Rodostóban éjszakáztunk, majd megnéztük a Rákóczi házat. Utána a görög határ felé vettük az irányt. (Törökországi utunkról l. itt)

Zs. A határon megint órákat töltöttünk a nagy melegben.

GÖRÖGORSZÁG

Határ >11km TG 14:25-16:15         vasút= b Alexandropoliszig

Loutros         Égei tenger Megláttuk az Égei-tengert. - Thrakiko pelagos Makréig

Apalos         Trakikon öböl 16:55

Alexandroupolisz <34km67> Török város a 19. szd-ból. Minden májusban virágfesztivál. {157}

Machré         hegynek fel

Mesti 17:09         síkság         +vasút         +f

Sapai         + f

Arisvi         +Filiouri f               Nagyon szép, tiszta vidéken haladtunk keresztül. Sok a szamár és birka. Mindenfelé napraforgó-táblák.

Komotini <67km56> 35el. török település, dohány, bőr, jószág, tejtermék. Fürdő, mecset. {157} 17:27-17:32

Eghiros         f = b aVistonis tóig

Salpi         L.Vistonis tó b Koutsoig

Porpi         Ormos Vistonias öböl

Lagos, Porto Lagos. Tó, laguna, madarak. Ajiosz Nikolaosz-templom, kikötő.

Vafeika         f = j         Kamert hegy előttünk

Xanthi <56km57> 30el. török település. Közeli faluban pomákok = mohamedán vallásra áttért volt keresztények. {156} 17:58-18:04

vasút = Paradisosig         Gherakas csúcs 1400m 10km

Evmiro         + f

Toxotai         +Nestos f =Xeriasig

Paradissos         Lekanis hsg j Kavalaig

Pondolivado         Kestene csúcs j 1006m 10km         Kavalas öböl b, Thasos szigete

Kavala {156} 18:45-18:57

4.. nap.

A kontinentális reggeli után városnéző sétára indultunk.  (Kavala látnivalói) A város megtekintése után Filippibe mentünk. (Filippi látnivalói) Filippi látogatásunk után Thesaloniki meglátogatására indultunk

Kavala-Thesaloniki

déli út

Kavala >65km 12:55         hegy b Orfanionig

Eleftheroupolis - Dionüszosz mitikus szülőhelye a magas hegy. Trák törzsek lakták. 13:20

Pangeon hegy j Amfipoliig. 1928m csúcs (Kipia)         Simvolon csúcs 694 m b

Eldoszés Szerafito 14:13         Strimonikos öböl b Stavrosig

Amfipoli <65km91> Ásatások: Kr.e.5. szd. létesült ősi település helyén, már akkor hídja volt.         +Strimon f

Tekintélyes hosszúságú híd, mellette egy kormányzó emlékére márványoroszlán,

Nea Kerdilia         Vertiskos hegy j Rendináig

Akrogiali         Kerdilion 1092mcs j15km

Asprovalta 14:15         Pihenő 14:17-14:55 a tenger közelében. Térdig belementünk a tengerbe.

Stauros 15:05         f=b+         Rendinai szoros         A gyermek Nagy Sándor itt töltött néhány évet, Arisztotelész iskolájában tanult.

Rendina         rom b (Modion?)         Volvi tó j Peristeronáig         Khalkidiki hegy b végig

Gherakarou 15:38         L.Koronia tó j Ag Vassilios utánig

Efkarpia 16:05 Idáig az Égei tenger partvidékén mentünk.

Thesszalonikibe <12 {122} 16:10 megérkezve kiszálltunk és sétáltunk a városban 19:06-ig. (Thesszaliniki látogatásunkról)

A város szélén volt a szállónk, az A.L.M.A. Hotel. Eddig ez volt a legjobb szállás. A légkondicionáló működött és jól tudtunk aludni. Finom vacsorát kaptunk, de előtte nagy ovációval fogadták az utasok a kertben lévő úszómedencét. Jóska is megfürdött.

5. nap

Reggeli 7:15-től, utána fürdés délig, mert a busz légszelepe elromlott, szervizbe kellett menni vele.

Zs. A reggeli svédasztal volt. Közben bejelentették, hogy a busszal műszaki hiba történt, ezért csak később indulunk. Lehet pihenni. fürdeni, napozni, stb. Nagy ováció (titokban) és örömteli fürdés sokak részéről. Voltak, akik aludtak, olvastak, a szobájukban maradtak. Én aludtam, olvastam, imádkoztam. Megebédeltünk fél 1-kor.

Thesaloniki - Veria

Thesszaloniki >23km {122} Indulás 12:40         vasút =

Ghefira         +Axion f

Londias 13:03         + Londias f         elágazás         Földek következnek, városkák emeletes házakkal

Alexandria <19km20> 13:10         Aliakmon f =

Véria, Bérea{164} 13:36         Városnézés 14:36-ig (Béreai élményeinkről) Béreában 3 ortodox templomot láttunk. Az egyikbe - a Remete Szent Antalba - bementünk. Nagyon szép. Utána félóra séta következett, majd elindultunk Kalambakába.

Veria - Meteora

Véria >62km {164}         Vermio hegy 1977m

Klidi 15:17         Vourinos hegy                          b 1866m 20km                         j 2111m 10km

Nea Agathoupolis <25km26>         Thermekos öböl b Pirgetosig         Vasút = b

Kitros közelében volt az antik Püdna. Itt Kr.e. 168-ban Aemilius Paulus (római) legyőzte Perszeuszt (makedon) {176}

Litokhoro az Olimposz hegyi túráinak kiindulópontja. Útközben láttuk az Olimposz hegyét. Nagyon meleg volt. Egy Fernandel-filmet vetítettek ahelyett, hogy a görögökről beszéltek volna.

Iraklion         rom b         Kalo Olimpos hegy j 2917m

Platamon vagy Pandeleimon: dombon frank erőd. {177} 16:12

Pirgetos 16:24         Hegyek közt vezet az út

Kastron tis Oreas         rom b

Rapsane 16:25         Ossa hegy b 1978m 20 km d

Tembi (Tempé) 10 km hosszú hasadék, benne a Piniosz (Péneiosz) folyó. Apollon kultuszhely volt. Fontos stratégiai átjáró volt. 1km-re Apollón (nimfák) forrása, 5km-re Aphrodité (Vénusz) forrás. Sziklaormon jobbra Kasztro tisz Oreasz (Szépasszony vára) romjai. {177} 16:34

Larissa <82km látogatását kihagytuk. 70 előtti időből későhellénisztikus színház, templommaradvány, Bizánci erőd, török védmű. Régészeti Múzeum. {178}

Larisa - Meteora

Larissa >61km (16:48, 17:10)

Kosini 16:45         Széles völgy, síkság         Piniosz f =         Pihenő 17:15-17:48

Patroto 18:14         Dinnyeárúsok tömege

Trikala <61km22> 18:25. (17:06) A mitológia szerint Aszklépiosz, a gyógyítás istenének szülőhelye. Az ókorban híresek voltak telivér lovaik. Törökös bazárnegyed, Kurszum mecset (16.szd). Középkori erődök. {180} (Görögországu utunkról Thesszalonikétől a Meteorákig)

Kalambaka <22km {180} 18:48-18:54 Megérkeztünk, a Rex-szállóban laktunk. 19:20-kor volt a szentmise, majd 20:20-kor vacsora. Görög körözött volt az előétel, majd sertéssült rizzsel. Vacsora után sétáltunk és megnéztük a kivilágított szökőkutakat a város terein. Piros, zöld, fehér, kék fénnyel fröcskölt a víz. A városka fölé magasló hatalmas sziklák is megvoltak alulról világítva. Nagyon szép, impozáns volt. A város tele volt emberekkel.

KALAMBAKA

Ősi város (Aigion), a bizánci időben Stagoi, a 14. szd-tól Kalambaka. Kézmű- és pamut-ipar. Székesegyháza 11.szd-i alapokra a 14. szd-ban épült egy régi Apollón templom helyén. Freskók a 14. szd-ból.

6. nap

Reggeli 7:30. Mise az ebédlőben. Svédasztal reggeli után indultunk a Meteorákhoz. Felvitt a busz a kolostorhoz. Két kolostorba mentünk be és jártuk körül. (A Meteórák meglátogatásáról)

Meteora - Larisa

Meteorák látogatása után irány Athén.(8:45-12:15)

Kasztraki 12:29         Kasztraki kendőkkel díszített ürege a szikla oldalában, nemzetközi hegymászó találkozóval egybekapcsolva.

Nagyon meleg van. Megnéztünk két filmet: Görög országról és a Meteórákról. Lerövidített úton mentünk, ennek ellenére láttuk az Ion tengert és a thermophilei öblöt. Sokan fürödtek az enyhén hullámzó vízben.

Gefore 13:48         Hegyi városok. Neo Moneszterium 13:56         Hegyi szerpentin 14:10. Ekaretini 14:30         Szerpentin lefelé. Karsztos hegy

Eiszadon 15:09-15:41. Pihenő Thermophile előtt egy benzinkútnál. (Utunk Meteoráktól Thermophiléig) Meghallgattuk az itt lezajlott csata történetét, majd megnéztük a Thermophilei emlékművet és környezetét.

Ag.Konstantinos         Vorlos Evoikos Kolpos öböl j, Halkidáig

Kastro. A közelben volt a Kopai nevű polisz, amiről a előttünk levő egykori mező helyén levő tavat Kopaisznak nevezték. A tavat a bronzkorban kiszárították, később ismét víz töltötte fel, a 19.szd.ban megint lecsapolták. {194} 16:52

Akrefnio (Akraiphnion) egykori városállam volt az itt elterülő Boiotiaban. 16:57         Iliki (Likeri) tó j         balra leágazás Thébai (Thive) felé

Szchimatari múzeumában Tanagrai leletek láthatók: terakota szobrok, sírfeliratok. {195} 17:25. (Utunk Thermophilétől Athénig)

Athénba megérkeztünk 18:48-19:50. <70km, és ott misénk volt az Akropolisz lábánál egy ligetben, az Areopagoszon. Busz-balesetünk volt 20:05-20:30 (Orra felakadt, majd fordulás közben egy oszlopot kidöntött. Csak az oszlop bánta, meg kisebb horpadás keletkezett). Szállásunk a Hotel Candida a Diliganni út 40. Vacsora a hotelben.

7. nap

Svédasztalos reggeli  8:25-8:51 után az Akropolisz megtekintése. Idegenvezetőt fogadtunk, aki elmondott mindent, amit a műemlékekről tudni kell.

Athén >77km {197} 12:35-12:59

Pireéisz a kikötő. {281} 13:03

Poros kikötői világ, majd kopasz hegyek

Aszprapirosz 13:48

Elefsina (Eleuszisz, Elefszisz) vallási központ. A nyári szikkadás után az őszi esőtől felélénkülő agrárium termést hoz. Az agrármítoszhoz  eleuszi ünneprend alakult ki. 13:51

Sztráda 13:59

Megara 17el. Dór telepesek Kr.e. 1. ezredben alapították. Filozófusiskola (Euklidész, szofiz­mus). Theagenész-forrás. {316} 14:07 (Utunk Athéntől Korintusig)

Meglátogattuk a Korintusi csatornát. 14:36. Körbejárva többször is ide-oda mentünk a hídon. Kiszállva pihenő 14:46-15:40. Syblakit ettünk, ez hurkapálcikán sütött birkahús. Nagyon izletes, jól esett utána a hideg sör.

Korinthosz{387}

KORINTHOSZ 16:01

Korintosznak félmilió lakosa volt 50-ben, forgalmas kikötői voltak: Lechaion és Kenkrea (ezt nem találják): "Két tenger kikötője" . Pál két évig maradt benne. [10]

Zsidó közösség élt itt. [28]

Híres volt vázáiról és bronzművészetéről. Arion énekes mondája szerint kincseiért tengerbe kellett ugrania, de delfinek kimentették. - Sziszüphosz itt volt király. Az idegeneket tengerbe vetette, ezért sziklát kell görgetnie eredménytelenül. Kr.e. 148. Mummiusz elfoglalta. Csak az Apolló templom hét oszlopa maradt. Kr.e. 44-ben Julius Caesar újjáépíttette és betelepíttette. Kr.e. 27-től Achája szenátorának székhelye. A hajókat köves úton, öszvérekkel csúsztatták át. Pál idejében 600 000 lakos kétharmada rabszolga volt. Piactér, agora, bazilikák (Kr.e. első szd.), levéltár, béma (törvénykezés helye) mai kápolnában, hat római templomocska Afrodité emlékművel, Héra templomának romjai, Apolló templom, görög színház, Aszklépiosz temploma gyógyforrással. [151-167]

Gájusz házában Pál 57-58 telének végéig maradt. [229]

Timóteus Pállal volt, majd a viszályok rendezésére újra ide küldte. [307]

Poszeidon temploma - isztmoszi játékok

Bazilikák romjai - pl. a lechaioni kikötő helyén egy 5. századi.

Akrokorintosz vár a hegytetőn

Megérkeztünk Korintosz ásatásaihoz. 16:09-18:20 <77km. Megnéztük a romokat, majd egy szép parkban az ásatás előtti tér ligetében, a fenyők alatt, az öböl adta háttér előtt volt a szentmisénk

Korinthoszból 18:20-kor indultunk vissza a szállodánkba. Athénba 19:30-19:54 közt érkeztünk vissza. Az izzadás levezetésére a 6. emeleti kis úszómedencében megmártóztunk néhányan, és a tetőről a kivilágított várost néztük.

8. nap. aug. 8. péntek

Reggeli után elindultunk hazafelé. még reggelit kaptunk, aztán pakolás és 9-kor indulás. ½ 11-kor elhagytuk Attikát. Aulisz (Ifygénia Aulisban).

Athén >70km {197} Induláshazafelé 9:05

Thermophilénél pihenőt tartottunk 12:08-12:25. Thermophile = meleg kapu. Beszéltünk a Kr.e. 480-ban történt csatáról. A szobor fényképezése és körüljárása. Pihenő a közeli benzinkútnál 12:27-12:54

Valestino, Stefanoviki 14:30         Síkságon haladunk. Végig gyapot és olajfa

Tebi - Tombi 15:12         Ossa hegy j 1978m 20 km d         Hegy szorosában megyünk át         Apolló forrás 15:20         +Pinos f. 15:22

Platamon 15:31         Kalo Olimpos hegy b 2917m         rom j

Paralia 16:10-17:10

Hotel Dias

Úszómedence, tengerpart kb. 10 percnyire.

Mise az ebédlőben kétszer is. Fürdés a tengerben és a medencében.

Zs. Végre beértünk Paraliába. Fagyiztunk, majd megérkezett a szállásadónk és autóval felvezetett a szállásra. Elég messze a tengertől, de úszómedencével és elfogadható szobával, terasszal.

Még vacsora és mise előtt lementünk fürödni a sós habokba. Végre Zsuzsó is fürödhetett.

7-kor mise volt az ebédlőben, utána a vacsora. Jól aludtunk.

aug.9. szombat

Paralia. Reggeli után levittek busszal a tengerhez, ahol másfél órát fürödtünk a tengerben. Mire nagyon kisütött a nap, hazajöttünk. majd ebéd a terraszon. Bepakolás után még úszkáltunk a medencében, és zuhanyoztunk. 12-kor kellett elhagyni a szobát. Még sétáltunk egyet, majd ettünk, aztán kiültünk a többiekhez a teraszra. Indulás haza 14:04. Autópályán 14:34

Kimina         elágazás Jugoszlávia felé 15:05

Thesszaloniki >20km {122} körgyűrűje 15:21          Elágazás Serres felé 15:33

Efkarpia 15:38          Cement vagy vasgyár         Alacsony erdők következtek, hegyek

Langkadas 16:21          Hosszó ideig hegytetőn haladtunk, majd lefelé ereszkedtünk. Emlékművek a 2. balkáni háború hőseinek, akik Bulgária ellen harcoltak

Kefalokhori         Vertiskos hegy Liliig

Strimoniko 16:33         +Strimon f 16:34

Kamilia 16:39         + vasút 16:42         útelágazás 16:44

Serrai <82km         Serre >31km         Menikion hsg j Bulgáriáig         vasút = Bulgáriába

Iraklia 16:50         Dimbes-dombos vidék. Mezőgazdasági terület közt haladunk

Loutra <31km10>         Strimon f =         mély völgyben haladunk         Kerkini hegy b

Klidi         Agkiotron csúcs 1294m 5km

Határ <10km GB 17:17-17:30 Majd négy órát álltunk a görög-bolgár határnál. Átérve, bolgár oldalon a benzinkútnál tankolni próbáltunk. még be sem fejeztük, amikor áramszünet borult ránk. Megállt a töltés, leállt a számítógép. Ott álltunk a sötétben, várva a technika ördögének kegyességére. Aztán megérkezett az áram, és mi tűztünk hazafelé. Éjjel egyszer megálltunk. Elég jól aludtunk.

BULGÁRIA

Határ >192km GB 17:30-21:05

Blagoevgrad         Rilski monastir

Sofija <192km 23:52 >59km

Határ <59km SB1 1:09-1:22 Óra visszaállítás

SZERBIA

Határ >71km SB1 0:22 Csak intettek, hogy tovább mehetünk. Este a társaság egy része olyan fáradt és ideges volt a sok várakozás miatt, hogy nem néztük meg a "Görög Szigetek" c. videót. Reggel ½ 7-kor (½ 8) reggeliztünk, most kel fel a nap.

Bela Palanka         Suva Pl. 1809m

Niska Banja         Nisava f =b határig

Nis <71km pihenő 2:17-2:49 <144km

Cuprija         Morava f. =b Nis-ig         +Morava f

Kragujevac <144km 5:12 >115km 5:12

Beograd <115km 5:40         A város képéből kiemelkedik néhány felhőkarcoló >76km

Novi Sad <76km 7:35         +Duna 6:17 <28km100>         pihenő 7:00-7:30         zeg-zugos autózás           Bánska Fedrok - Zumajovo - Sirig - Szubotica

Subotica <100km 9:33-10:09 násznép miatt

Budapest <85km M5-ön 13:08

sztráda vége 13:20

Városmajor 13:40

Zs. Folyamatosan robogunk. Jó volt már átérni a magyar határon. ¾ 2-re értünk a plébániára. Közös hálaadó szentmise volt, majd búcsúzás és irány haza.